Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Impactul Inteligenţei Artificiale asupra profesiei de avocat

stsellov.xyz
oameni inteligenta artificiala

Inteligenţa artificială (AI) este deja o disciplină matură, în prezent făcându-şi simţită prezenţa în majoritatea domeniilor de activitate. Astfel, impactul inteligenţei artificiale şi a tehnologiilor conexe nu mai poate fi neglijat în prezent de ştiinţele umaniste, inclusiv de domeniul dreptului, potrivit news.ro

Ne aflăm practic într-o nouă etapă de dezvoltare direcţionată de către inteligenţa artificială, iar impactul acesteia asupra vieţii de zi cu zi începe să fie perceput.

Pentru a ne adapta la acest proces, vor fi necesare noi calificări profesionale cu competenţe interdisciplinare. Totodată, aspectele legate de etică şi valori morale vor trebui să fie luate în considerare în acest cadru pentru a evita problemele legate de păstrarea valorilor umane, cum ar fi drepturile omului, diferenţele culturale şi echitatea juridică.

Prezentul articol îşi propune să prezinte pe scurt principalele utilizări ale inteligenţei artificiale în domeniul dreptului precum şi diferitele tipuri de tehnici AI.

1. În ceea ce priveşte aplicabilitatea AI în domeniul dreptului, am listat mai jos câteva exemple de situaţii unde Inteligenţa Artificială are deja un impact.

1.1.        Revizuirea contractelor

În prezent, există produsele software de tip AI care pot identifica orice diferenţe faţă de un standard (template) prestabilit şi oferit în prealabil de către utilizator ca şi reper. Totodată, aceste produse software pot compara modelul prestabilit cu drafturile de contracte similare aflate într-o bază de date la care produsele AI se conectează. Ca urmare a acestui proces, AI poate să recomande termenii standard care ar trebui să fie incluşi în draftul documentului şi să marcheze diferenţele faţă de alte documente similare, încărcate deja în baza de date respectiva.

O astfel de funcţionalitate este în special importantă pentru corporaţii care sunt supuse unor reglementări şi cerinţe specifice (precum bănci, societăţi de asigurare, societăţi de leasing, etc.), acestea având de procesat un număr foarte mare de contracte, plecând de la un model standard.

1.2.        Redactarea contractelor

În prezent, aplicăţiile AI se bazează pe cunoştinţele acumulate din analiza unei cantităţi foarte mari de date. Calitatea datelor utilizate pentru antrenarea produselor AI este foarte importantă pentru că acestea determină rezultatele şi răspunsurile oferite de AI.

Anterior, produsele software funcţionau după instrucţiuni specifice care aveau ca scop îndeplinirea unei anumite activităţi; acum algoritmii de Machine Learning permit calculatoarelor să “înveţe” din analiza datelor de training şi a experienţei acumulate ca urmare a parcurgerii acestor date.

Aceste tool-uri sunt utilizate de multe companii, în legătură cu semnarea şi derularea contractelor, pentru a efecientiza acest proces.

Instrumentele AI dedicate contractelor precum şi chatboţii sunt, de asemenea, folosite în scopul de a facilita procesul de semnare a contractelor, în special în etapa de negociere şi redactare a contractelor.

Totuşi, prima generaţie a acestor produse (i.e. Negotiation Support systems, NSSs) se bazează, în special, pe modele de contracte şi nu folosea mijloace AI.

În prezent, cu ajutorul AI se pot identifica clauzele care nu sunt favorabile pentru una dintre părţi, arătând totodată diferenţele faţă de un standard predefinit.

Totodată, AI poate să analizeze contracte similare aflate într-o baza de date, să identifice clauzele comune şi să sugereze modificări adecvate, eficientizând astfel procesul de redactare al contractelor.

Nu în ultimul rând, în faza post contractuală, AI poate prezice şansele de succes într-un eventual litigiu.

1.3. Redactarea de alte documente legale precum notificări, acţiuni în justiţie sau memorandumuri

În cazul litigiilor, instrumentele AI sunt acum utilizate pentru a revizui acţiuni în justiţie şi orice fel de cereri, plângeri, concluzii scrise, memorii, etc., pentru a semnala orice fel de inadvertenţe sau problemele de logică. Astfel, în loc să se bazeze pe experienţa avocaţilor seniori, avocaţii juniori pot utiliza în special aceste instrumente pentru a-şi perfecţiona argumentele.

Deşi astfel de instrumente nu pot încă să realizeze un material în integralitate, capacitatea lor de a crea un prim draft de lucru este foarte avansată.

Prin urmare, avocaţii pot utiliza modelele astfel create de AI ca şi prim draft, pe care le pot adapta la o situaţie specifică. Astfel, Inteligenţa Artificială poate personaliza şi adapta un document mult mai rapid şi mai corect decât un avocat.

Totuşi, este riscant ca aceste modele să fie folosite ca atare, fără o revizuire sau analiză finală din partea unui profesionist.

1.4.        Strategia în negocieri

AI poate să analizeze tipare de negociere preexistente, să anticipeze anumite răspunsuri şi să sugereze strategii, permiţând avocaţilor să fie mai bine pregătiţi.

Astfel, AI poate să sugereze o multitudine de scenarii şi să combată o anumită strategie din unghiuri diferite. Acest lucru poate să ofere avocaţilor o imagine mai clară asupra punctelor tari şi slabe ale strategiei lor, putând astfel să îşi stabilească contraargumentele anterior negocierii.

1.5.        Traducerea termenilor legali

Documentele pregătite de avocaţi, precum opiniile, memorandumurile şi alte documente de acest tip pot conţine termeni juridici complicaţi. Aceştia pot fi traduşi cu ajutorul AI într-un limbaj mai accesibil unui neprofesionist.

2. Referitor la principalele tipuri de AI, se disting în principal tehnicile mashine learining (ML), natural language processing (NPL) şi analiza datelor (dată analytics).

“Machine learning” este un tip de Inteligenţă Artificială care poate învăţa şi se poate adapta utilizând algoritmi de învăţare şi metode statistice care pot identifica diferenţele faţă de tiparul standard care rezultă din procesarea de date. Astfel, aceşti algoritmi pot crea alţi algoritmi care să îndeplinească un anumit task sau să rezolve o anumită problemă. Practic, un program software scrie propriul său program, ca parte a unui proces repetitiv, în urma analizei unui volum mare de date.

Prin expunerea la exemple cu privire la o anumită cerinţă, sistemul învaţă să recunoască tipare şi eventual să identifice documentele/informaţiile corecte, după parcugerea unui volum foarte mare de informaţii, într-un timp extrem de rapid.

NLP” se referă la abilitatea unui computer de a analiza, manipula şi eventual genera limbaj. Această funcţionalitate permite sistemului să înţeleagă cuvinte, propoziţii şi complexitatea limbajului, permiţându-i să parcurgă un volum mare de text cu grad ridicat de precizie.

Analiza datelor (“Dată analytics„), implică un studiu al informaţiei existente, realizat cu scopul de a oferi o perspectivă asupra posibilităţilor viitoare.

De exemplu, analizând deciziile pronunţate în speţe similare sau tranzacţiile încheiate în speţe similare, se pot contura potenţialele rezultate pentru cazurile similare viitoare.

Instrumentele de analiză a documentelor sunt capabile să înţeleagă în mod inteligent conţinutul acestora, să ştie locul în care acest conţinut se regăseşte, să exploreze informaţia necesară şi să furnizeze un rezumat specific într-un termen scurt.

Principala aplicabilitate a acestor sisteme are în vedere tranzacţiile de fuziuni şi achiziţii (M&A) unde avocaţii sunt implicaţii în analiza unui volum mare de informaţii pentru fiecare dintre părţile implicate şi trebuie să aloce mult timp pentru analiza lor.

Sistemele de acest tip trebuie să fie antrenate în mod continuu, astfel încât platforma să poată învăţa în mod constant din alegerile pe care profesioniştii le fac când interacţionează cu sistemul.

3. Scurte concluzii

În timp ce modalităţile exacte în care AI va avea un impact asupra practicii dreptului sunt incerte, avocaţii se pot bucura de oportunităţile potenţiale de integrare a Inteligenţei Artificiale în practica lor. Pentru a profita şi a beneficia de aceste oportunităţi vor fi necesare însă modificări şi flexibilitate, în special în ceea ce priveşte domenii precum cercetarea, analiza juridică şi redactarea documentelor, care vor fi influenţate mai puternic de Inteligenţa Artificială.

Chiar şi în aceste scenarii, avocaţii vor juca un rol central în înţelegerea şi utilizarea noilor tehnologii, putând folosi timpul suplimentar pe care altfel l-ar fi petrecut cu sarcini administrative sau de complexitate redusă, pentru a îndeplini activităţi mai complexe sau pentru a creşte şi diversifica activitatea lor. Totuşi, este esenţial faptul că roluri importante ale avocaturii, cum ar fi gândirea analitică şi capacitatea de a argumenta şi de a convinge, rămân neatinse de capacităţile actuale ale IA.

Ceea ce îi face pe avocaţi atât de valoroşi şi de ne înlocuit sunt capacitatea de a-şi aplica expertiza şi judecata pentru a rezolva în mod creativ probleme juridice complexe, având curajul şi capacitatea de a reacţiona la schimbări şi circumstanţe diverse şi de a avea inteligenţa emoţională pentru a fi cu adevărat alături de clienţii lor.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.