Pentru buna funcționare a economiei, Guvernul nu ar trebui să continue să adopte sau să modifice legislație fundamentală prin Ordonanțe de Urgență (OuG) și mai ales fără o consultare reală și structurată cu mediul de afaceri și părțile relevante, apreciază Consiliul Investitorilor Străini (FIC).
„Guvernul își creează sieși, dar și cetățenilor și mediului de afaceri sentimentul greșit că economia se află în fața unor probleme insurmontabile și că în orice clipă trebuie adoptat un act normativ cu celeritate excepțională pentru a îndrepta lucrurile.
Datele oficiale arată un anumit nivel de stabilitate a indicatorilor macroeconomici care contrazic acest sentiment. Chiar dacă există îngrijorări legitime legate de disponibilitatea forței de muncă, inflație sau nivelul deficitului, economia României operează deocamdată la parametri normali și trebuie tratată ca atare.
De aceea, credem că Faptul că unele schimbări legislative au fost anunțate la începutul mandatului, prin programul de guvernare, nu justifică adoptarea lor prin OuG-uri. Simplul anunț al acestora nu constituie o consultare. Similar, Guvernul nu poate folosi argumentul că aceste modificări sunt utile mediului de afaceri pentru că ele nu îndeplinesc două elemente cheie: transparență și predictibilitate”, arată comunicatul instituției, citat de Mediafax.
Investitorii străini spun că OUG-urile, ca orice inițiativă legislativă, au nevoie de o perioadă de consultare, de înțelegere a mecanismelor ce trebuie adaptate și de o minimă evaluare a efortului pentru implementare. De aceea, conform reglementărilor în vigoare se acordă consultării publice timpul necesar (între 10-30 de zile), dar și un anumit parcurs instituțional de avizare pe care constatăm, cu regret, că Guvernul încearcă și din ce în ce mai des reușește să îl parcurgă în 24-72 ore.
ȘOCANT: Pentagonul a primit scrisori care conțineau o otravă mortală. Cui îi erau adresate
Doar în ultimele 12 luni au făcut obiectul unor OUG-uri subiecte de o importanță covârșitoare: transferul contribuțiilor sociale de la angajator la angajat, parteneriatele public-private, salarizarea personalului plătit din fonduri publice, rectificarea bugetară, achizițiile publice, absorbția fondurilor europene, legea insolvenței, Fondul Suveran pentru Investiții și Dezvoltare, Codul Fiscal și Codul de Procedură Fiscală etc.
FIC consideră că majoritatea măsurilor adoptate de Guvern trebuie să ia forma unor proiecte de lege care mai apoi să fie dezbătute în Parlamentul României. Un astfel de proces de legiferare, folosind rolul de drept al Parlamentului, va produce legi mai bine adaptate economiei reale și mai stabile în timp. Această abordare ar oferi mai multe ocazii de consultare a părților relevante, fie în clipa când este promovat de Guvern, fie în cadrul dezbaterilor parlamentare.
Din FIC fac parte peste 130 dintre cele mai mari multinaționale din România, board-ul directoratului incluzând în prezent reprezentanții ai companiilor Uniqa Asigurări, PwC România, Engie România, Orange România, KMG International (fostul Rompetrol), KPMG România, Deloitte România, Sodexo Pass România, CRH Ciment România, BERD, MullenLowe Group, Enel România, Mega Image, ING Bank România și GSK România.