DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Liderii coaliției se grăbesc încet cu un proiect CRUCIAL din programul de guvernare

Inquam Photos / George Călin
Tariceanu Dragnea

În campania electorală din 2016 și mai apoi pe tot parcursul anului 2017, liderii PSD au anunțat cu surle și trâmbițe înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare. După lungi perioade de stagnare, proiectul de lege a ajuns în Parlament și chiar dacă este asumat de o mare parte a parlamentarilor coaliției PSD-ALDE, lucrurile se mișcă foarte încet.

Citește și: SURSE - PSD nu renunță la un șef de instituție important: premieră în ultimii ani

În acest moment, proiectul de lege privind Fondul Suveran de Dezvoltare este la Senat și trebuie avizat în Comisiile de Buget-Finanțe. Proiectul figura pe ordinea de zi de astăzi, însă dezbaterea lui a fost amânată cu o săptămână, pentru că noul ministru de Finanțe, Eugen Teodorovici, a cerut răgaz pentru a se familiariza cu părțile tehnice ale acestui proiect.

Proiectul de lege are termen de adoptare tacită la Senat data de 20 martie. Chiar dacă pare că termenul este unul confortabil, acest proiect fiind unul de importanță majoră va genera dezbateri aprinse în Parlament, așa încât este posibil ca adoptarea lui în Senat să se petreacă foarte aproape de termenul de adoptare tacită.

În această perioadă, Guvernul se confruntă cu mari dificultăți în ceea ce privește acoperirea tuturor cheltuielilor, iar înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare va aduce o presiune în plus. Doar capitalul social al Fondului va fi de 9.000.000.000 lei, care se va asigura în două tranșe. Într-o primă tranșă se vor asigura 50.000.000.000, iar diferența de capital în doi ani de la contituire. Suma foarte mare care este necesară pentru pornirea acestui Fond ar putea constitui un motiv pentru care liderii PSD nu se grăbesc cu adoptarea.

Ce înseamnă Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții

"Fondul Suveran pentru Dezvoltare şi Investiţii SA îşi propune ca obiectiv direct susţinerea dezvoltării economice prin investiţii în sectoare competitive, care antrenează un efect de multiplicare în economie, în urma atragerii de capital şi surse din piaţa financiară", se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Se menţionează că programul de guvernare 2017-2020 prevede implementarea unei strategii economice de dezvoltare pe termen mediu şi lung, inclusiv prin crearea unor noi instrumente de investiţii.

"Astfel, crearea unui fond suveran de investiţii reprezintă o măsură necesară de stimulare economică prin care, în urma tragerii de capital din piaţa financiară internă şi internaţională, vor putea fi constituite surse de finanţare pentru proiecte de investiţii profitabile şi sustenabile ce vor antrena un efect de multiplicare în economie, conducând la dezvoltare, în paralel cu creşterea veniturilor bugetare", menţionează iniţiatorii.

Finanţarea FSIDI se va face din venituri obţinute din dividendele încasate de la societăţile aflate în portofoliul acestuia, din cele rezultate din operaţiuni cu instrumente financiare proprii şi din cele emise de alte entităţi, din venituri din vânzarea de pachete de acţiuni din portofoliu, din împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligaţiuni, dar şi din alte surse prevăzute de lege.

FSIDI va avea forma unei societăţi pe acţiuni, al cărei unic acţionar este statul român, pe întreaga durată de funcţionare.

"Funcţionarea şi activitatea FSIDI se vor supune regulilor cu privire la deficitul bugetar şi datoria publică, conform metodologiei UE pentru a menţine clasificarea FSIDI în afara sectorului public, pe toată durata existenţei sale. Capitalul social al FSIDI va fi format din aport în natură reprezentat de pachete de acţiuni deţinute de stat la societăţile care se vor afla în portofoliul FSIDI prevăzute în anexa prezentului proiect de lege, precum şi din aport în numerar. Pachetele de acţiuni se transferă în proprietatea FSIDI, iar acesta va dispune liber de ele, în calitate de bunuri proprii. În cazul societăţilor în care la data preluării, statul este acţionar integral sau majoritar, FSIDI nu va putea înstrăina, sub orice formă aceste acţiuni, dacă acest fapt va duce la pierderea poziţiei de acţionar majoritar a FSIDI la societăţile în cauză", prevede expunerea de motive.

Potrivit aceleiaşi surse, administrarea FSIDI se va face în sistem dualist, de către un consiliu de supraveghere şi un directorat. Primii membri ai consiliului de supraveghere vor fi numiţi prin hotărâre a Parlamentului, la propunerea acţionariatului, având ca mandat angajarea directoratului şi organizarea activităţii FSIDI. Iniţiatorii menţionează că propunerea legislativă va avea impact asupra veniturilor bugetului de stat începând cu anul 2018, în sensul reducerii veniturilor la bugetul de stat cu valoarea dividendelor încasate de FSIDI în contul acţiunilor transferate în portofoliul FSIDI.

"Această influenţă va fi recuperată în anii următori primului an de funcţionare prin încasarea dividendelor pe care FSIDI le va plăti statului, în calitate de acţionar unic, potrivit hotărârii Adunării Generale a Acţionarilor de repartizare a profitului şi stabilire a dividendelor. (...) Propunerea legislativă prevede şi asigurarea unui capital vărsat în numerar din veniturile din privatizare în sumă de 9 miliarde lei, din care 50 de milioane de lei vor fi vărsate la constituire (în anul 2017), restul urmând să fie vărsat în termen de doi ani de la constituire", se mai arată în expunerea de motive.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.