Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Liderii coaliției, ședință de urgență la Guvern: Kelemen Hunor nu participă (Surse)

Guvern

Liderii coaliției de guvernare s-au întâlnit, luni dimineață, la Guvern pentru a discuta măsurile pentru a reduce cheltuielile. De la această ședință lipsește liderul UDMR, Kelemen Hunor.

Citește și: Proiectul Guvernului lovește în CCR: Mai mulți judecători ar trebui să renunțe la pensie pentru a rămâne în funcție

Este săptămâna în care guvernul va anunța oficial pachetul de reformă a cheltuielilor publice, care vizează economii de miliarde de lei până la sfârșitul anului. Premierul a promis că nu va fi austeritate, ci cumpătare, nu vor fi modificate sumele pentru investiții și nici nu vor fi reduse salariile în sectorul bugetar, dar nici nu vor mai crește anul acesta, la fel cum nu vor mai fi nici angajări la stat, potrivit discuțiilor din coaliție pe această temă.

Autoritățile ar vrea să interzică și cumulul pensiei cu salariul în sistemul public, cu excepția medicilor și a profesorilor.

Proiectul de ordonanță de urgență pentru reducerea cheltuielilor ar urma să fie aprobat în prima ședință de guvern.

Proiectul integral al OUG

GUVERNUL ROMÂNIEI

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ

privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

În temeiul art. 108 din Constituția României,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

Art. I – (1) Conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsurile necesare, astfel încât cheltuielile de personal efectuate în anul 2023, să nu depășească nivelul plăților din anul 2022 exclusiv sumele aferente titlurilor executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, majorate cu 5%.

(2) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari și/sau terțiari de credite din subordine depășirea nivelului prevăzut la alin. (1), situație în care respectarea condiționalității prevăzute la alin. (1) se urmărește cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanțare în parte.

(3) Pentru instituțiile reorganizate în cursul anului 2023, la determinarea nivelului prevăzut la alin. (1) se are în vedere execuția aferentă anului 2022 a structurilor care au făcut obiectul reorganizării.

(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul instituțiilor publice nou-înființate în anul 2023, care nu rezultă din reorganizarea altor instituții deja existente.

Art. II – (1) Conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsurile necesare, astfel încât cheltuielile cu bunurile și serviciile efectuate în anul 2023 să nu depășească prevederile bugetare aferente anului 2022.

(2) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari și/sau terțiari de credite din subordine depășirea nivelului prevăzut la alin. (1), situație în care respectarea condiționalității prevăzute la alin. (1) se urmărește cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanțare în parte.

(3) Pentru instituțiile reorganizate în cursul anului 2023, la determinarea nivelului prevăzut la alin. (1) se au în vedere prevederile aferente anului 2022 al structurilor care au făcut obiectul reorganizării.

(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul instituțiilor publice nou-înființate în anul 2023, care nu rezultă din reorganizarea altor instituții deja existente.

Art. III - (1) De la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, inclusiv activităților finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă acestea, li se interzice achiziționarea, preluarea în leasing sau închirierea de:

a) autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la alin. (1) al art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările și completările ulterioare;

b) mobilier și aparatură birotică, așa cum sunt prevăzute la subgrupele 3.1. "Mobilier" și 3.2. "Aparatură birotică" din cadrul grupei 3 "Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale" din Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum și obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spațiilor cu destinația de birou.

(2) Asigurarea necesităților de bunuri prevăzute la alin. (1) se va putea face numai prin redistribuiri din cadrul aceleiași instituții sau de la alte instituții publice.

(3) Fac excepție de la prevederile alin. (1) și (2):

a) autoritățile și instituțiile publice nou-înființate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, numai în primul an de funcționare, dacă acestea nu provin din restructurarea și/sau reorganizarea altor instituții publice, deja existente;

b) obiectivele de investiții cu punere în funcțiune după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cu condiția ca în devizul general al lucrării acestea să fi fost prevăzute ca primă dotare;

(4) Achizițiile publice aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se vor definitiva pe baza prevederilor legale în vigoare la data inițierii procedurilor respective, numai în condițiile în care autoritatea contractantă a transmis deja, până la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, spre publicare anunțul sau invitația de participare.

Art. IV - (1) În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din:

a) instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;

b) instituțiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor sau, după caz, proba practică, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 510 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

(4) Prin derogare de la prevederile art. 506 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), transferul la cerere se face la solicitarea funcționarului public, cu aprobarea conducătorului autorității sau instituției publice în care urmează să își desfășoare activitatea funcționarul public, precum și a conducătorului autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea funcționarul public.

Art. V - (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență beneficiarii dreptului la pensie aparținând atât sistemului public de pensii, cât și sistemelor neintegrate sistemului public care realizează venituri salariale sau, după caz, asimilate salariilor, potrivit legii, realizate din exercitarea unei activități pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire, potrivit legii, în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, operatorilor economici, prevăzuți la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare, nu pot cumula pensia cu veniturile astfel realizate.

(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile persoanelor care:

a) la data intrării în vigoare a prezentului articol sunt pensionari cumularzi;

b) după data intrării în vigoare a prezentului articol devin pensionari cumularzi.

(3) Pensionarii prevăzuți la alin. (2) lit. a) care desfășoară activități profesionale pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire în funcție au obligația ca, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, să își exprime în scris opțiunea între suspendarea plății pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcție.

(4) Persoanele prevăzute la alin. (2) lit. b) au obligația ca, în termen de 15 zile de la data survenirii situației de cumul, să își exprime în scris opțiunea între suspendarea plății pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcție.

(5) Neîndeplinirea obligației privind exprimarea opțiunii în termenul prevăzut alin. (3) și (4) constituie cauză de încetare de drept a raporturilor de muncă stabilite în baza contractului individual de muncă sau a actului de numire în funcție, precum și a raporturilor de serviciu.

(6) În cazul în care opțiunea este exprimată în termenul prevăzut la alin. (3) și (4), plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare celei în care a fost exprimată opțiunea pentru continuarea activității. Sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie se recuperează de la pensionari, cu respectarea termenului general de prescripție.

(7) Angajatorul are obligația de a lua măsurile necesare constatării cazurilor prevăzute la alin. (3)-(6).

(8) Prevederile prezentului articol nu se aplică persoanelor care ocupă funcții didactice de predare din unitățile de învățământ și funcții de specialitate medico-sanitară din unitățile sanitare.

(9) Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător și beneficiarilor de pensii de serviciu și pensii militare stabilite prin legi speciale.

Art. VI – Alineatul (1) al articolului 14 din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare se modifică și va avea următorul cuprins:

”(1) Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie lunară pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar. Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor prevăzută la art. 25.”

Art. VII - (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a identifica și aproba posturile care implică atribuții specifice obiective și cuantificabile care justifică acordarea indemnizației prevăzute la alin.(1) al art.14 din Legea-cadru nr.153/2017.

(2) Odată cu aprobarea posturilor pentru care se justifică deținerea titlului științific de doctor, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de dispune modificarea fișelor de post, prin stabilirea unui set de atribuții obiective și cuantificabile care să fie avute în vedere de conducătorul structurii cu prilejul verificării modului în care activitatea personalului care deţine titlul ştiinţific de doctor este valorificată în mod suplimentar.

Art. VIII – (1) Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, și ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2023, sumele reținute, în proporție de 10% în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare, cu excepția cheltuielilor de investiții.

(2) În anul 2023, pentru ordonatorii principali de credite ale căror bugete se aprobă ca anexe la legea bugetară anuală, pentru cheltuielile finanțate de la bugetul de stat, creditele bugetare aprobate și neutilizate în trimestrul I, se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare.

(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică creditelor bugetare aferente proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, proiectelor finanțate prin Planul național de redresare și reziliență, dobanzilor, cheltuielilor de investiții și cheltuielilor cu asistența socială.

(4) Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul creditelor bugetare introduse în bugetele ordonatorilor principali de credite în cursul anului 2023, în baza unor mecanisme reglementate prin acte normative specifice și nici transferurilor de echilibrare către bugetele de asigurări sociale..

Art. IX - Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) și (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2023, se autorizează ordonatorii principali de credite să efectueze virări de credite bugetare și credite de angajament între programe pe tot parcursul anului, peste limita prevăzută, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, cu modificarea corespunzătoare a anexei nr. 3/xx/27 "Fișa programului bugetar".

Art. X - Articolul 11 din Legea nr. 133/2019 pentru înființarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 15 iulie 2019, se modifică și va avea următorul cuprins:

"ART. 11 Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2024."

Art. XI – În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile și instituțiile publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, nu organizează cursuri de formare profesională.

(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1), cursurile de formare profesională desfășurate în cadrul unor proiecte finanțate împrumuturi externe, din fonduri externe nerambursabile, din Planul național de redresare și reziliență precum și din fonduri provenite din donații și sponsorizări.

Art. XII - Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în anul 2023, prin excepție de la prevederile alin. (7) al art. 374 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, durata activității desfășurate în regim de telemuncă se stabilește de conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare.

Art. XIII. - (1) În cursul anului 2023, în situația în care fondurile asigurate din contul de disponibil prevăzut la art. 15 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare, nu asigură plata integrală a cererilor de decontări transmise conform prevederilor legale în vigoare, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Ministerul Energiei, pot aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru plata acestora.

(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (8), (9) şi (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează Ministerul Energiei și Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, să efectueze virări de credite bugetare şi credite de angajament, în cadrul capitolului bugetar, între capitole bugetare şi între programe, peste limitele prevăzute, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, în vederea asigurării fondurilor necesare prevăzute la art. 7 și art. 7^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare.

Art. XIV – Alineatul (1) al articolului III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2021 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, precum şi pentru modificarea şi completarea Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, aprobată prin art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 12 martie 2021, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:

"(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la data de 30 iunie 2022, acordarea grantului se realizează conform Schemei de ajutor de stat prevăzută la art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii - IMM INVEST ROMÂNIA, precum şi pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 75/2020, cu modificările şi completările ulterioare. Perioada în care se poate efectua plata grantului este cuprinsă între data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi data de 31 decembrie 2023, inclusiv.”

Art. XV - (1) Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (4) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2023, începând cu luna următoare intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Guvernul aprobă lunar, până la finele lunii în curs pentru luna următoare, limite lunare de credite de angajament și credite bugetare, pentru ordonatorii principali de credite finanţaţi integral de la bugetul de stat, exclusiv Ministerul Finanțelor – Acțiuni Generale, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale, în cadrul cărora ordonatorii principali de credite încheie angajamente legale respectiv deschid şi repartizează credite bugetare pentru bugetul propriu şi pentru instituţiile publice subordonate.

(2) Prin excepție de la alin.(1) nu se aprobă limite lunare pentru : dobânzi, proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, proiecte cu finanțare din Planul național de redresare și reziliență, transferuri de echilibrare către bugetele de asigurări sociale

(3) Se autorizează ministrul finanţelor să aprobe modificarea limitelor unor ordonatori principali de credite stabilite potrivit alin. (1) ca urmare:

a) utilizării, în condiţiile legii, a fondurilor la dispoziţia Guvernului.

b) a utilizării mecanismului de asigurare a fondurilor necesare pentru compensarea facturilor la energie și gaze naturale, reglementat de art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare.

c) utilizării sumelor prin donații și sponsorizări, conform art. 63 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.

Art. XVI– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 476 din 08 iunie 2018, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 2 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b1), cu următorul cuprins:

”b1) entități din cadrul SNAMUPAC – entităţi din cadrul sistemului naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat, denumite în continuare SNAMUPAC, astfel cum sunt definite la art. 92 alin. (1) lit. m), t), u) și v) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”

2. La articolul 2 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e1), cu următorul cuprins:

”e1) produse necesare activității SNAMUPAC - produsele medicale utilizate de către entitățile din cadrul sistemului naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat, stabilite prin Lista detaliată a produselor necesare activității SNAMUPAC; ”

3. La articolul 3, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:

”(7) ONAC organizează proceduri de atribuire și încheie acorduri-cadru în numele și pentru entitățile din cadrul SNAMUPAC, având ca obiect produse necesare activității SNAMUPAC.”

4. După articolul 3 se introduce un nou articol, art. 31, cu următorul cuprins:

”Art. 31 (1) Entitățile din cadrul SNAMUPAC realizează, în mod centralizat, prin intermediul ONAC, în conformitate cu dispozițiile prezentei ordonanțe de urgență, exclusiv achizițiile produselor necesare activității SNAMUPAC.

(2) Prezenta ordonanță de urgență, nu se aplică achizițiilor efectuate de către entitățile din cadrul SNAMUPAC pentru achiziționarea altor produse decât cele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. e¹), caz în care achiziția se realizează potrivit dispozițiilor Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completarile ulterioare, și, după caz, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 71/2012 privind desemnarea Ministerului Sănătății ca unitate de achiziții publice centralizată, aprobată, cu completări, prin Legea nr. 184/2013, cu modificările și completările ulterioare.”

5. La articolul 6 alineatul (4), litera a) se abrogă.

6. La articolul 6, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:

”(6) Prevederile referitoare la realizarea achizițiilor centralizate care intră în atribuțiile ONAC în ceea ce privește produsele necesare activității SNAMUPAC se aplică entităților din cadrul SNAMUPAC indiferent de calitatea acestora de utilizator principal sau utilizator secundar. Obligațiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență pentru utilizatorii principali se aplică, în mod corespunzător, entităților din cadrul SNAMUPAC.”

7. La articolul 8, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În vederea desfăşurării activităţilor sale în legătură cu organizarea procedurilor de atribuire centralizate, ONAC solicită utilizatorilor transmiterea necesităţilor de produse şi servicii achiziţionate în sistem centralizat, precum şi orice alte date şi informaţii necesare în legătură cu acestea, iar utilizatorii principali au obligaţia, potrivit dispoziţiilor art. 7 alin. (2), de a transmite ONAC datele şi informaţiile solicitate, în termen de 10 zile de la primirea solicitării”.

8. La articolul 8, după alineatul (2) se introduc șapte noi alineate, alin. (3) - (9), cu următorul cuprins:

„(3) În cazul în care utilizatorii principali nu răspund la solicitările adresate de ONAC în conformitate cu alin. (1), precum și în ceea ce privește situația utilizatorilor secundari, ONAC are dreptul de a estima, în mod independent, cantitățile care vor face obiectul procedurii de atribuire centralizate, cu excepția produselor necesare activității SNAMUPAC.

(4) Estimarea prevăzută la alin. (3) se realizează pe baza consumurilor istorice ale utilizatorilor și/sau a datelor disponibile la nivelul administrației publice centrale la care ONAC are acces.

(5) ONAC are dreptul de a ajusta cantitățile determinate în conformitate cu alin. (4) cu un procent care se stabilește de la caz la caz, prin ordin al Președintelui ONAC, în funcție de specificul sectorului de activitate în care se încadrează obiectul procedurii de achiziție centralizată și de experiența acumulată de ONAC în implementarea acordurilor-cadru/sistemelor dinamice de achiziții încheiate în trecut.

(6) Centralizarea necesităților respectiv estimarea și ajustarea cantităților, precum și specificațiile tehnice ale produselor necesare activității entităților din cadrul SNAMUPAC, stabilite prin Lista prevăzută la alin (1) se realizează de către Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și Ministerul Sănătăţii.

(7) Ministerului Afacerilor Interne prin Departamentul pentru Situații de Urgență și Ministerul Sănătăţii, prin structurile proprii de specialitate, pun la dispoziția ONAC, la solicitarea acestuia, necesitățile centralizate, specificațiile tehnice, valoarea estimată și specialiștii care vor acorda suport tehnic pe toată perioada de organizare și derulare a procedurilor de achiziții centralizate, precum și persoanele care vor face parte din comisiile de evaluare.

(8) Lista detaliată a produselor necesare activității SNAMUPAC, care vor face obiectul achizițiilor centralizate de către ONAC, se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătății și al președintelui Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate la propunerea Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.”

(9) Condițiile și procedura de realizare a activităților prevăzute la alin (6) și (7) se stabilesc pe baza unui protocol de colaborare încheiat între Ministerul Afacerilor Interne , prin Departamentul pentru Situații de Urgență și Ministerul Sănătății.

9. La articolul 9, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:

”(21) În cazul utilizatorilor secundari, ONAC are dreptul de a-i identifica pe aceștia prin referire la încadrarea într-o anumită categorie, care se stabilește de către ONAC pe baza unor informații care să permită verificarea ulterioară a identității fiecărei autorități contractante care dobândește calitatea de utilizator secundar, precum și a momentului în care aceștia din urmă dobândesc dreptul de a avea acces la acordurile-cadru/sistemele dinamice gestionate de ONAC. Aceste informații trebuie să conțină mențiuni cel puțin cu privire la: tipul de instituție/entitate din cadrul administrației publice locale, nivelul de subordonare și zona geografică unde are sediul social principal.”

10. La articolul 9, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alin. (51) -(53), cu următorul cuprins:

”(51) ONAC gestionează, organizează, corectează și completează informațiile din Registru, pe baza datelor disponibile la nivelul administrației publice centrale, cu informarea, în consecință, a utilizatorilor.

(52) În cazul în care se înființează noi instituții/entități, ca urmare a unor fuziuni, preluări, divizări sau reorganizări, acestea au obligația de a informa ONAC în termen de 10 zile.

(53) ONAC operează, de drept, în Registru modificările prevăzute la alin. (52), în 10 zile de la momentul în care a luat la cunoștință sau a fost înștiințată de către utilizatori despre respectivele modificări, utilizatorii astfel înființați beneficiind, în raport cu ONAC, de toate drepturile și fiind ținuți de toate obligațiile utilizatorilor inițiali.”

11. După articolul 9 se introduce un nou articol, art. 91, cu următorul cuprins:

Art. 91”Monitorizarea acordurilor-cadru și a sistemelor dinamice de achiziții aferente produselor necesare activității SNAMUPAC și achiziționate în  temeiul prezentei ordonanțe de urgență se realizează de către Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne pune la dispoziția ONAC date și informații periodic și/sau la solicitarea ONAC.”

Art. XVII - (1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgență se aprobă Lista detaliată a produselor necesare activității din cadrul Sistemului național de asistență medicală de urgență și de prim ajutor calificat, prevăzută la art.8 alin.(8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.

(2) Ordinul comun cuprinzând Lista detaliată a produselor necesare activității din cadrul Sistemului național de asistență medicală de urgență și de prim ajutor calificat se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgență se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor și a Ministerului Afacerilor Interne, modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr.119/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate şi pentru modificarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 502/2018.

Art. XVIII - (1) Pentru o periodă de 24 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile contractante care atribuie contracte de achiziție publică ce au ca obiect produse agroalimentare aplică criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț, în conformitate cu prevederile art. 187 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Ponderea stabilită pentru factorul de evaluare privind calitatea va fi de 60% punctajul total, cu subfactorul „lanțul de aprovizionare” care va avea 50% din punctajul total.

(3) În sensul prezentului articol, prin „lanțul de aprovizionare” se înțelege circuitul de aprovizionare care implică un număr de operatori economici implicați în producerea și comercializarea produselor care fac obiectul achizițiilor prevăzute la alin. (1).

(4) În scopul asigurării unei eficiențe calitative a produselor agroalimentare achiziționate de autoritățile contractante, algoritmul de calcul al punctajului aferent subfactorului de evaluare „lanțul de aprovizionare” va fi unul de tip invers proporțional, respectiv un număr cât mai mic de operatori economici implicați în lanțul de aprovizionare va fi primi un punctaj cât mai mare.

Art. XIX– (1) În anul 2023, angajații din cadrul autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de subordonare și de finanțare, pot exercita concomitent cel mult două mandate de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere în întreprinderi publice al căror sediu se află pe teritoriul României.

(2) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, persoanele prevăzute la alin. (1), numite ca membri în mai mult de două consilii de administrație și/ sau de supraveghere la întreprinderile publice își vor exercita opțiunea.

(3) În situația în care persoanele prevăzute la alin. (1), nu își exercită dreptul de opțiune în termenul prevăzut la alin. (2), acestea își pierd de drept calitatea de membru din toate consiliile de administrație și/ sau de supraveghere ale întreprinderilor publice.

Art. XX– (1) Prevederile art. II alin. (1) și (4), art. III, art. IV alin. (1) și art. XI, se aplică și operatorilor economici prevăzuți la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Excepție de la prevederile art. II alin. (1) și (4) și art. IV alin. (1) fac operatorii economici care la finele anului 2023 înregistrează o creștere a profitului brut, respectiv o reducere a pierderii, după caz, față de cea realizată la finele anului 2022.

(3) Interdicția prevăzută la art. III nu se aplică operatorilor economici prevăzuți la alin. (1) care achiziționează bunurile respective în vederea realizării activităților specifice obiectului de activitate.

(4) Interdicția prevăzută la art. XI nu se aplică operatorilor economici prevăzuți la alin. (1) care efectuează cursuri de formare profesională pentru salariații care necesită atestări și calificări corespunzătoare în vederea executării activităților specifice obiectului de activitate al acestora.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.