Ministerul Mediului lansează o campanie de conştientizare privind gestionarea deşeurilor, finanţată integral din fonduri europene. Diana Buzoianu: "România are probleme cronice în această privinţă"

Autor: Mirea Andreea

Publicat: 29-10-2025 14:14

Article thumbnail

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a anunţat că lansează, în perioada următoare, o amplă campanie de informare şi conştientizare la nivel naţional privind gestionarea deşeurilor, în valoare de 19 milioane de lei cu TVA, finanţată integral din fonduri europene. Potrivit ministerului, campania are ca scop îmbunătăţirea modului în care românii previn, colectează şi gestionează deşeurile.

Campania, cu o valoare totală estimată la peste 19 milioane de lei (TVA inclus), nu presupune niciun cost din bugetul naţional, fiind finanţată integral din fonduri europene nerambursabile, care au fost salvate, în urma efortului din ultimele luni, prin proiectul „Asistenţă tehnică privind consolidarea capacităţii instituţionale a Ministerului Mediului în domeniul gestionării deşeurilor”, infomrează instituţia printr-un comunicat de presă.

„Am reuşit să salvăm peste 19 milioane de lei din bani europeni care erau pe punctul de a fi pierduţi cu totul. Am luat decizia fermă, încă de la început de mandat, că vom salva toate fondurile europene care mai pot fi folosite. În timp ce, de ani de zile, cei care ne conduc spun că e nevoie de educaţie pentru a rezolva problema gestionării de deşeuri, 19 milioane de lei din fonduri europene, prevăzuţi fix pentru asta, erau aproape pierduţi. Ei bine, alături de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, am găsit soluţia pentru a fi accesaţi aceşti bani. Le mulţumesc pentru acest efort comun”, afirmă ministrul Mediului, Diana Buzoianu.

Rezolvarea problemelor sistematice cu deșeurile

Buzoianu precizează că fondurile Europene vor fi folosite pentru „una dintre cele mai ambiţioase campanii de conştientizare pentru rezolvarea problemelor sistemice ale României cu deşeurile”.

„România are, din păcate, probleme cronice în gestionarea deşeurilor şi plăteşte deja milioane de euro în penalităţi pentru depozite neconforme şi pentru neîndeplinirea obligaţiilor europene. Campania pe care o pregătim va fi una modernă, fără flyere inutile, fără discursuri goale – ci cu mesaje directe, creative şi adaptate fiecărei generaţii”, a mai declarat Diana Buzoianu.

Despre campanie

Campania va aborda trei teme majore: prevenirea generării deşeurilor cu focus pe compostarea individuală şi reducerea risipei alimentare, promovarea tranziţiei către economia circulară cu focus pe reparare, recondiţionare, reutilizare şi promovarea Directivei (UE) 2019/904 privind plasticul de unică folosinţă (SUPD)

Conceptul general va fi realizat sub forma unei identităţi unitare, declinate în campanii dedicate diferitelor categorii de public: de la elevi şi părinţi, la companii, retaileri, fermieri şi administraţii locale. Campania va include acţiuni în toate cele opt regiuni ale României, evenimente publice, conţinut digital şi colaborări cu influenceri, artişti, bucătari sau creatori de conţinut implicaţi în zona sustenabilităţii, explică sursa citată.

De asemenea, campania îşi propune să creeze punţi de colaborare între diferite entităţi şi categorii de public-ţintă: autorităţi locale, mediul de afaceri (HoReCa, retail, bănci de alimente), ONG-uri, instituţii educaţionale, producători şi consumatori, cu scopul de a stimula parteneriate şi iniţiative comune pentru prevenirea generării deşeurilor, reducerea risipei alimentare, promovarea reutilizării, a reparaţiei şi a recondiţionării, precum şi pentru reducerea utilizării plasticului de unică folosinţă.

Campania va facilita astfel comunicarea, cooperarea şi schimbul de bune practici între actorii implicaţi, contribuind la consolidarea unei reţele naţionale de parteneriate funcţionale în domeniul gestionării durabile a deşeurilor, care va fi promovată pe o platformă digitală interactivă.

Ministerul va lansa în scurt timp o consultare de piaţă şi invită cei mai creativi profesionişti din industria de comunicare – agenţii, experţi în sustenabilitate, creativi, strategi, educatori şi organizaţii neguvernamentale – să contribuie la modelarea acestei iniţiative.

„Avem nevoie de idei curajoase şi de oameni care cred în schimbare. Fiecare român trebuie să înţeleagă că prevenirea şi reducerea generării deşeurilor nu sunt doar obligaţii, ci investiţii în calitatea vieţii noastre. Este o campanie despre responsabilitate, dar şi despre speranţă”, a adăugat ministrul Mediului.

Ministerul Mediului va anunţa public, în perioada următoare, detaliile privind calendarul de consultare şi criteriile tehnice pentru selectarea partenerilor de comunicare.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri