Evitarea riscurilor cu orice preț ar putea să fie metoda greșită în actuala pandemie de coronavirus, a apreciat Mircea Miclea, fost ministru al Educației și profesor la Universitatea Babeș-Bolyai, într-o declarație la Digi24. În opinia acestuia, o societate este mai în siguranță tocmai prin asumarea unor riscuri, pentru că experimentează, învață și se corectează:
- „Din păcate cred că, pentru ca să ne simțim în siguranță, vom renunța la o serie de lucruri pentru care înainte era imposibil să ne gândim să renunțăm, de exemplu libertatea. În 1918, în Transilvania era vârful pandemiei de gripă spaniolă, sate și orașe întregi în carantină. Fruntașii ardelenilor s-au dus din sat în sat, s-au ținut alegeri, și 120.000 de oameni s-au deplasat la Alba Iulia exact în perioada maximă a crizei. Datorită lor avem România pe care o avem. Au pus mai presus de siguranța lor un ideal național. Acum siguranța personală e totul, sunt în stare să sacrifice pentru siguranță orice. Acesta e un regres mare. Dacă va continua, vom renunța și la libertate și la dreptul la exprimare numai ca să ne simțim în siguranță”
- „Sunt studii foarte serioase despre risc. Un sistem este mai în siguranță dacă experimentează, învață, se corectează și atunci devine din ce în ce mai în siguranță. Așa ajungem mai rezilienți, prin asumarea unor riscuri. Curentul electric, când a fost introdus pentru iluminat, era plin de riscuri - mureau mulți oameni, dar oamenii și-au perfecționat modul în care este utilizat și a devenit din ce în ce mai sigur”
- „În Olt erau 17 infectați, în Vâlcea 20, în secuime. De ce să nu înceapă școală unde riscul de infectare este cvasi-nul? Cum o să explicăm peste 5-10 ani că nu a început școala din cauza unor riscuri derizorii? Societatea devine mai bună prin experimentări, nu pentru că rămâne în casă. De-a lungul istoriei dacă oamenii ar fi făcut lucrul acesta cred că și acum eram în peșteră”
- „Poți începe acolo cu a merge la școală cu jumătate din efective, ai putea merge cu jumătate de clasă de la 8 la 10, apoi de la 10 la 12 cu cealaltă jumătate de clasă. Am învăța apoi din această expunere a unor copii ce ar mai trebui făcut, ce procedură perfecționată, față de decizia aberantă de închidere în casă. La toamnă vom ști cum să procedăm? Nu vom ști, pentru că n-am experimentat acolo unde riscurile erau mici. Să fie distanța dintre elevi atâta, să fie o oră pauză între cele două jumătăți de clasă și așa mai departe”
- „Un sistem social devine mai rezistent învățând din încercările pe care le face. Oamenii, noi, devenim mai puternici pentru că învățăm să ne asumăm riscuri. Clausewitz, un general prusac, spunea că dacă te aperi mereu nu câștigi niciodată. Asta facem acum și rămânem în ultimul vagon al istoriei. Dacă vom continua să evităm riscurile cu orice preț, cred că vom ieși și mai slabi și mai în urmă decât am fost. Societățile care își vor asuma riscuri, gândind, nu riscând aberant, vor fi și mai în față decât au fost”
Comentează