În perioada comunistă, cel mai dotat model Dacia a fost Dacia 2000, un autoturism creat special la ordinul lui Nicolae Ceaușescu pentru elita Partidului Comunist.
Mașina, echipată cu tehnologii avansate pentru acea vreme, precum computer de bord și pilot automat, a apărut în urma unui incident care l-a nemulțumit profund pe Ceaușescu.
Totul a pornit de la o vizită oficială la Scornicești, unde Daciile 1310 folosite de autorități nu au putut ține pasul cu ritmul dorit de Ceaușescu. Supărat că întârzie, liderul comunist a chemat un elicopter pentru a ajunge la timp. Acest incident l-a determinat să ceară fabricarea unei mașini de stat mai performante, care să nu îl facă de rușine în vizitele oficiale.
Un Renault 20 TS fabricat în România
Așa a luat naștere Dacia 2000, produsă între 1979 și 1982 în serie limitată, exclusiv pentru membrii de rang înalt ai Partidului Comunist. Practic, era un Renault 20 TS asamblat în România, folosind piese importate din Franța.
Disponibilă doar în culorile negru sau albastru închis, Dacia 2000 atingea o viteză maximă de 175 km/h, mult peste performanțele Daciei 1310, care prindea doar 120 km/h. Modelul era echipat cu dotări de lux pentru acea vreme: geamuri electrice, regulator de viteză (pilot automat), aer condiționat, direcție asistată, sistem audio, computer de bord și scrumieră iluminată. Motorul era unul performant, cu injecție de benzină marca Bosch.
Modele și motorizări
Dacia 2000 a fost produsă în trei variante de motorizare:
-1.647 cmc, 90 CP, cutie manuală cu 4 trepte;
-1.995 cmc, 110 CP, cutie manuală cu 5 trepte;
-2.165 cmc, 115 CP, cutie automată.
Modelele mai puternice erau echipate cu roți de 14 inch și 4 prezoane, față de 13 inch și 3 prezoane la varianta de bază.
Provocările tehnice
Deși erau superioare Daciilor obișnuite, aceste modele au avut multe probleme tehnice. Mecanicienii români nu erau familiarizați cu diagnoza computerizată și, în lipsa pieselor de schimb și a consumabilelor de calitate, întreținerea devenea complicată și costisitoare.
După căderea comunismului, Dacia 2000 a fost scoasă la vânzare pentru publicul larg, însă interesul a fost scăzut. Astăzi, doar câteva exemplare complet funcționale mai există.
Contextul politic: de la Mercedes și BMW la Aro și Dacia
În anii '80, în spiritul doctrinei național-comuniste, Ceaușescu a cerut ca toate instituțiile statului să folosească doar mașini fabricate în România. El însuși a renunțat la Mercedes pentru un Aro modificat, iar Securitatea a trecut de la BMW-uri la Dacia 1300.
Însă, după un incident petrecut pe drumul către Scornicești – când coloana oficială a fost încetinită de Daciile 1300 –, Ceaușescu a fost nevoit să ceară un elicopter pentru a nu întârzia la eveniment. Ulterior, a ordonat înlocuirea parcului auto oficial cu Dacia 2000.
Într-un interviu acordat în 2002 Arhivei de Istorie Orală a Radio România, profesorul Ștefan Bîrlea, fost șef al Cancelariei Comitetului Central, povestește cum a fost convins Ceaușescu: „Pe drum spre Pitești, coloana oficială mergea repede, iar motorul Daciei noastre a calat. Am fost nevoiți să cerem ajutorul lui Nicu Ceaușescu, care trecea întâmplător prin zonă cu mașina lui Audi. În stația radio, l-am auzit pe Ceaușescu cerând un elicopter.”
Acesta a fost momentul decisiv care a dus la apariția Daciei 2000 – un simbol al luxului auto românesc din epoca comunistă.
Comentează