O lege, capcană pentru inițiatori: Cum și-au văzut partidele respinși candidații la alegerile locale

Autor: Roxana Popa, Redactor

Publicat: 03-05-2016

Actualizat: 03-05-2016

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

O lege care trebui să ofere mai multe facilități candidaților, s-a transformat într-o adevărată capcană pentru partide. Și nu numai. În premieră,  listele de susținere ale candidaților, inclusiv de la partide puternice, au fost respinse  pe bandă rulantă, semn că liderii de partide au subestimat  capacitatea organizatorică și de mobilizare a propriilor organizații în  materie.

Vezi și: PREMIERĂ la DNA. Un inculpat GREU reușește să convingă procurorii că NU a luat mită

Conform legii vechi, partidele  erau obligate  să strângă doar 25.000 de semnături la nivel județean. În mod obișnuit, marile partide depuneau mai multe semnături decât cele cerute de lege pentru a  dovedi astfel  puterea  organizațiilor sale locale.  Nici autoritățile  competente, abilitate  cu controlul  acestor liste  nu-și băteau capul cu verificatul, pe principiul, că oricum, erau  suficiente strânse legal ca să nu merite  efortul.

În prezent,  modalitatea de  depunere  a  acestor liste de  semnături   este urmată însă de proceduri de verificare mai riguroase. Există un  anumit  număr precis de semnături care trebuie  strânse pentru fiecare circumscripție în parte, într-un spațiu de  timp mai redus  decât  la celelalte  scrutinuri electorale de  până acum.

Noua   lege  ar   fi trebuit  să asigure, în special partidelor mari parlamentare, un  anumit avantaj  competitiv, deoarece  ele  ar fi trebuit să dispună, teoretic, de  posibilitățile  umane  și oragnizatorice  de a soluționa  problema  listelor cu semnături pentru candidați  corect și în timp util, spre  deosebire de  partidele mici și candidații independenți.

Doar că, pe fondul  acțiunilor DNA  din ultimii ani, oferta de candidați a marilor partide s-a redus. Valul de puneri sub acuzare din ultimele săptămâni a zguduit calculele multor politicieni, iar  conducerile de partid  au scos de la  naftalină discursul  persecuțiilor în an electoral, ce  le-ar strica  propriul joc politic la  îndemnul unui mare păpușar, rămas de această dată, necunsocut.

De multe ori, patidele au apelat la  formula  susținerii unor candidați  fantomă, așa  zișii  iepurași electorali, pentru a  netezi  drumul  adevăratului favorit, primarul penal dornic de un   mandat , de această  dată  din postura de  candidat independent.  Uneori, partidele  au lucrat să facă liste de susținere pentru așa zisul  indpendent, decât pentru propriul candidat, în speranța  că, după câștigarea  alegerilor,  respectivul primar va reveni în sânul partidului.

În paralel,  episodul Piedone  și succesul blocării candidaturii acestuia la primăria Sectorului 4, a incurajat apariția unui nou  fenomen: cel al constestării în valuri, fie de către contracandidați, fie de simple persoane fizice, fie de către diverse ONG-uri, a  listelor de susținere depuse de alți candidați.

Așa se face  că din  candidații aliniați la start, mulți au fost nevoiți, în urma  unor hotărâri judecătorești  sau a birorurilor electorale de circumscripție,  să facă  pasul înapoi.

Conform  noii legi,  pentru a  fi validat, un candidat trebuie să întrunească pe lista de  susținere numărul de semnături de „ minim 1% din numărul total al alegătorilor înscriși în Registrul electoral și în listele electorale complementare din Circumscripția electorală". Legea mai prevede  prevede că „ lista susținătorilor trebuie să cuprindă data alegerilor, numele și prenumele candidatului, funcția pentru care candidează, numele și prenumele susținătorului, cetățenia, data nașterii, adresa, denumirea, seria și numărul actului de identitate, semnatura acestuia, precum și numele și prenumele persoanei care a întocmit-o”.

La nivelul Capitalei,  opt  din cei 20 de candidați care au depus dosare de candidatură nu pot candida din cauza neregulilor  constatate  în documentele depuse, de la semnături  prea puține, declarații lipsă pe propria răspundere  că nu  au fost colaboratori ai fostei Securități până la  existența unor semnături false. Partidul Social Romanesc (PSRO) nu a reușit să-și valideze nici măcar lista pentru Consiliul General al Capitalei.  Același refuz   l-au primit  și alte partide mici , M 10, PND, Partidul Comunitar din România și Partidul 200 pentru București.

Situații  similare se pot regăsi în mai toate localitățile, începând cu  marile orașe.  La Timișoara, doar 11 candidați din totalul de 14 au  fost validați de către Biroul Electoral Municipal. Alte trei candidaturi pentru funcția de primar al Municipiului Iași au fost respinse de Biroul Electoral Municipal. Tot trei dintre candidații înscriși în cursa electorală pentru Primăria Sibiu au fost respinși de către Biroul Electoral Municipal, iar un alt candidat și-a retras candidatura.

O situație  particulară s-a înregistrat la nivelul  orașului Voluntari, acolo unde  listele  cu candidați ale PNL și PMP pentru primărie și consiliul local  au fost respinse, pe motiv că ar  fi fost înregistrate  date  neconforme  cu realitatea.

În Ardeal,  zece candidaţi au rămas în lupta pentru fotoliul de primar al municipiului Cluj Napoca, deși la Biroul Electoral Municipal au fost depuse 13 dosare de candidatură. Printre cei respinși  s-a numărat și  fostul liberal Mihai Seplecan.

În Iași, fosta capitală a  Moldovei,  au fost respinse una după alta, trei candidaturi la primărie și candidaturile pentru Consiliul Local ale PND, Partidul Fapta și M10. Nu și ale Partidului Comunist,  formațiune  căreia i-au fost admis un număr de 6 candidaturi pentru Consiliul Local. În același timp de pe listele pentru consilieri depuse de ALDE și PNL a fost respins câte un candidat.

Mai la sud , la Băcău,  au fost  invalidate  două candidaturi la Primărie, întrucât un număr mare de date din listele de susținători erau incorecte. În schimb,  candidatura fostului  primar anchetat pentru corupție, Romeo Stavarache, a fost validată. Au mai fost invalidate și propunerile de candidați pentru  locurile de consilieri depuse de PRM, PNȚCD, PND, Partidul România Unită și Partidul Romilor Democrați. Iar exemple similare pot  fi găsite până la nivel de comune.

Cert  este  că atât marile partide, cât mai ales cele mici,  nu au  preconizat care  vor  fi efectele reale  ale noii legi și nici valul de contestații și  verificări care au urmat, semn că uneori,   prevederile dorite se pot întoarce împotriva propriilor inițiatori.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri