ONG-urile critică CSM pentru poziţia exprimată pe tema autonomiei

csm-va-avea-o-noua-conducere
Într-un comunicat transmis luni AGERPRES, organizatiile semnatare - ActiveWatch; Centrul pentru Jurnalism Independent; Centrul de Resurse Juridice; Centrul de Resurse pentru Participare Publica - CeRe; Asociatia Funky Citizens - 'solicita CSM ca, în calitate de garant al independentei justitiei, sa organizeze o dezbatere publica cu privire la modalitatile alternative de organizare a justitiei care sa fie în concordanta cu drepturile minoritatilor nationale mentionate în documentele internationale asumate de catre România'. Potrivit organizatiilor amintite, în comunicatul CSM se afirma ca 'lansarea, prin orice mijloc de comunicare în masa, de catre vectori de imagine - indiferent daca sunt analisti, jurnalisti, politicieni - în spatiul public, a unor teme ce exced cadrului constitutional în materia înfaptuirii justitiei în România, reprezinta un potential de afectare a independentei si prestigiului acesteia si o agresiune la principiile statului de drept'. De asemenea, CSM ar invoca articolul 152, alin. 1 care stabileste limitele revizuirii Constitutiei României, mentionându-se, printre altele, faptul ca nu pot fi modificate caracterul national unitar, forma republicana de guvernamânt si limba oficiala a statului. 'Dorim sa le reamintim membrilor CSM ca articolul 10 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului stabileste ca orice persoana are dreptul la libertate de exprimare. Acest drept include libertatea de opinie si libertatea de a primi sau a comunica informatii ori idei fara amestecul autoritatilor publice si fara a tine seama de frontiere. De asemenea, jurisprudenta CEDO arata ca libertatea de exprimare este protejata atât timp cât se urmareste dezbaterea libera si cu buna-credinta a chestiunilor de interes public, inclusiv atunci când este vorba de functionarea justitiei. Dreptul la libera exprimare include, în consecinta, si dreptul de a dezbate prevederile Constitutiei României, inclusiv pe acelea care nu fac obiectul revizuirii', mentioneaza comunicatul amintit. Potrivit comunicatului, 'Constitutia, caracterul statului, forma de guvernamânt sunt rezultatul unor decizii politice, validate de cetateni prin referendum în urma unor dezbateri' acestea fiind 'subiecte de major interes public, deci dezbaterea lor trebuie sa fie protejata, iar nu împiedicata'. 'În particular, o dezbatere cu privire la caracterul national unitar al statului român este pe deplin justificata si nu reprezinta un atac la adresa statului de drept si a democratiei. Mai mult, aceasta forma de organizare statala nu este singura care se poate defini ca fiind democratica', mentioneaza sursa citata. Totodata, organizatiile semnatare acuza CSM de 'dublu standard, din moment ce nu a existat o reactie similara la dezbaterile pe marginea formei de organizare a statului'. 'Monarhia constitutionala este sprijinita deschis în spatiul public de un mare numar de români, printre care se afla importanti lideri politici, formatori de opinie, jurnalisti sau oameni de cultura. De altfel, chiar televiziunea publica difuzeaza saptamânal o emisiune care sustine solutia monarhiei constitutionale', se mai arata în comunicatul amintit.

×