Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Parlamentarii tot NU pot să-și angajeze rudele. Cum se schimbă Codul Penal/ INTERVIU

marton arpad

Deputaţii din Comisia juridică au dat marţi un raport de admitere pentru un proiect de lege de modificare a Codului Penal. Adoptat deja de Senat, proiectul modifică art. 301 şi 308 din Codul Penal, privind infracţiunea de conflict de interese. Pentru că la articolul 301 a fost introdusă sintagma „pricinuind un prejudiciu de interes public”, s-a interpretat că parlamentarii își vor putea angaja rudele la cabinete. Deputatul UDMR Marton Arpad, cel care a propus amendamentul, explică într-un interviu pentru stiripesurse.ro că această interpretare este eronată.

Vezi și: DECIZIE a Curții Constituționale: Avocații CONDAMNAȚI penal NU pot profesa!

Pe lângă introducerea sintagmei menționate, din articolul 301 s-a eliminat prevederea referitoare la raporturile comerciale sau de muncă, declarată neconstituțională de CCR prin decizia 603 din 2015. Modificările urmează să fie supuse votului în plenul Camerei Deputaților, cameră decizională.

Vechea formă a articolului 301 (1) din Codul Penal:

Art. 301: Conflictul de interese

(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obţinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de foloase de orice natură, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.

Noua formă a articolului 301 (1) din Codul Penal:

Art. 301. - Folosirea funcţiei pentru favorizarea unor persoane

(1) Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, a îndeplinit un act prin care s-a obținut un folos patrimonial pentru sine, pentru soțul său, pentru o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv pricinuind prin asta un prejudiciu de interes public, se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică pe o perioadă de 3 ani.

Interviu cu deputatul Marton Arpad, autorul noii forme a articolului 301 din Codul Penal:

Reporter: S-a spus azi că, în urma adoptării modificării la articolul 301 din Codul Penal, parlamentarii își vor putea angaja rudele la cabinetele parlamentare. Este adevărat?

Marton Arpad: E o tâmpenie ceea ce susțin unii. În articolul de lege nu apare nicăieri cuvântul de parlamentar. E textul de lege existent în Codul Penal, articolul 301, cu eliminarea trimiterii la persoane cu care a avut relații comerciale sau de muncă în ultimii 5 ani și includerea sintagmei „a produs un prejudiciu public”. Deci este interdicție în continuare pentru angajarea rudelor pentru toți funcționarii publici. Nu știu de unde a decis cineva că prin asta se exclud parlamentarii. Eu nu pot citi altfel textul decât să spun că o asemenea declarație e o tâmpenie.

Reporter: Poate unii parlamentari vor spune că, de exemplu, angajarea propriului fiu la cabinet nu produce niciun prejudiciu, pentru că suma plătită e aceeași ca în cazul angajării unui străin.

Marton Arpad: Există această sintagmă de producere a unui prejudiciu de interes public. Dar arătați-mi de aici unde se poate deduce că deputații își pot angaja rudele. Eu nu înțeleg. Poate eu nu prea am înțelegerea corectă a limbii române, că de obicei mi se spune așa ceva. Interesul public este o sintagmă în toată doctrina juridică, prejudiciul iarăși este un cuvânt destul de clar și o faptă care produce un prejudiciu al interesului public iarăși este clară. Nu știu ce e de comentat la asta. Cine poate demonstra că angajarea unei rude într-un birou parlamentar nu produce un prejudiciu interesului public, din moment ce interesul public este altul decât să-ți angajezi rudele? Cine poate spune că există un interes public de a-mi angaja rudele? Pe când la contrariu... Dacă eu nu prejudiciez interesul public prin faptul că îmi angajez rudele, înseamnă că publicul are interesul ca eu să-mi angajez rudele. Este o interpretare deplasată. În mod clar, în toată doctrina juridică, inclusiv prin ultimele decizii ale CCR, orice faptă incriminată trebuie să încalce o lege și să producă un prejudiciu. În ultimele decizii ale CCR, peste tot apare această sintagmă. Și Comisia de la Veneția spune că trebuie să existe un prejudiciu. Dacă nu există un prejudiciu și nu contravine interesului public, atunci de ce pedepsesc eu persoane?

Reporter: Deci în niciun caz nu va fi posibilă angajarea rudelor la cabinetele parlamentare?

Marton Arpad: Păi din moment ce avem în statutul nostru această interdicție... Este intezis printr-o lege organică a statutului nostru. Dacă articolului 301 ar permite altor funcționari să-și angajeze rudele, tocmai nouă, parlamentarilor, nu ne-ar fi permis.

Reporter: Legat de cealaltă chestiune eliminată din articolul 301, raporturile comerciale și de muncă în ultimii cinci ani, doar ați pus în aplicare decizia CCR?

Marton Arpad: - Da. Privitor la relațiile de muncă, conform Codului Muncii, ca un salariat oriunde să primească un spor de salariu sau să primească o avansare pe treptele ierarhice, trebuie să primească o propunere sau o aprobare de la șeful său, care este în relații de muncă cu persoana respectivă. Și atunci în toată țara asta nimeni nu poate avansa deloc, nimeni nu poate primi o primă pentru că e caz penal pe 301. Ca atare, eu am dorit un singur lucru: ca 301 să interzică clar angajarea rudelor și favorizarea rudelor în activitatea pe care o au funcționarii publici. Prin funcționari publici, așa cum prevede legea, se înțelege nu numai parlamentari, ci și profesori, medici, avocați, judecători, procurori și foarte multe categorii. În anumite situații, există legi speciale, care au interdicții speciale. De exemplu, pentru aleșii locali de a nu vota în cazul în care au un interes. În cazul judecătorilor, recuzarea dacă au un interes. Deci peste tot unde este un caz special este scrisă în plus o interdicție. Legislația trebuie să fie văzută în integralitatea sa.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.