Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Propagandiștii lui Putin fac bani buni pe rețelele sociale din publicitate. Cum funcționează mașinăria de făcut bani

Twitter
explozie-razboi

Propagandiștii lui Putin fac bani buni pe rețelele sociale din publicitate. Cum funcționează mașinăria de făcut bani

Influencerii pro-război din Rusia fac venituri mari din publicitate prin acoperirea conflictului pe rețelele sociale, a descoperit BBC.

Bloggerii ruși au profitat de urmăritorii lor pe rețelele de socializare potând despre războiului din Ucraina cu reclame plătite în fluxurile lor care valorează mai mult de salariul mediu pe o lună.

BBC notează că influenceri pro-război cunoscuți în Rusia ca „Z-bloggeri” distribuie reclame, mai ales pe Telegram – platforma favorită din Rusia după interzicerea Instagram, Twitter și Facebook – pentru orice, de la criptomonedă la modă.

Alexander Kots, un corespondent veteran al unui ziar pro-guvernamental care are peste 600.000 de urmăritori pe canalul său Telegram. El a spus că percepe echivalentul a 440-680 lire sterline pe postare pe canalul său, în funcție de nivelul de expunere al reclamei.

Președintele Putin l-a numit pe Kots în consiliul prezidențial pentru drepturile omului în urma invaziei și ia făcut pe alți bloggeri membri ai unui grup de lucru pentru mobilizare. „Lupta din spațiul informațional este un câmp de luptă. Un câmp de luptă crucial”, le-a spus el. „Și chiar mă bazez pe ajutorul tău.”

Reclame pentru orice

Pe lângă o rație zilnică de videoclipuri despre care susțin că sunt din prima linie a frontului și afirmații false despre președintele Ucrainei Volodimir Zelenski, ei distribuie reclame pentru orice, de la criptomonedă la modă.

De la începutul invaziei pe scară largă în februarie 2022, influencerii pro-război au câștigat milioane de urmăritori pe Telegram.

Această explozie a utilizatorilor a dus la o creștere a pieței de publicitate pe Telegram.

Influencerii de război au profitat de acest lucru. Ei vând spații publicitare pentru companiile care doresc să ajungă la publicul lor tânăr.

Pentru a afla cât percep, membrii echipei BBC au pozat în proprietari de hotel interesați să posteze reclame pe canalele lor.

Tarifele „Z-bloggerilor”

A luat legătura cu unii dintre cei mai importanți jucători. Unul dintre ei a fost Alexander Kots , un corespondent veteran al unui ziar pro-guvernamental care a devenit un influencer de război, cu peste 600.000 de urmăritori pe canalul său personal Telegram.

Semion Pegov , cunoscut sub numele de WarGonzo, a fost altul. Poate cel mai cunoscut blogger Z, are peste 1,3 milioane de urmăritori.

Alexander Kots a spus că percepe 48.000-70.000 de ruble (440-680 lire sterline) per postare pe canalul său, în funcție de cât timp a fost păstrat anunțul în partea de sus a feedului său Telegram. WarGonzo percepe echivalentul a 1.550 lire setrline per postare.

Cei mai importanți influenceri ai războiului postează cel puțin un anunț pe zi, astfel încât veniturile lor potențiale depășesc salariul mediu lunar al Rusiei de 66.000 de ruble (550 de lire sterline).

Un agent de publicitate care lucrează cu canale legate de Wagner percepe echivalentul a 260 de lire sterline per anunț în Gray Zone , un canal Telegram al Grupului Wagner și peste 600.000 de urmăritori.

Pentru a face publicitate pe canalul lui Aleksander Simonov , un corespondent al site-ului Ria Fan fondat de fostul șef al mercenarilor Wagner Eevgheni Prigojin, trebuie să plătești 180 de lire sterline pe postare.

Un alt reporter Ria Fan, Alexander Iaremchuk , are mai puțini urmăritori, așa că tarifele sale sunt mai mici, de la 86 de lire sterline pe postare.

BBC a încercat să intervieveze bloggeri influenți, dar Aleksander Kots a fost singurul dintre ei care a acceptat să vorbească.

Vorbind din orașul ucrainean ocupat Bahmut, el s-a descris ca un reporter într-un război informațional. Cu toate acestea, a înțeles că propaganda Rusiei depinde, în parte, de oameni ca el.

"Ministerul Apărării ne ascultă adesea și avem un canal direct pentru a le comunica informații în mod privat. Totul este în culise și fac asta", a spus el.

Armata îi alimenteză cu videoclipuri

Piața în creștere pentru materialele Z-bloggeri este susținută de un flux constant de videoclipuri exclusive. Filmările le aduc o mulțime de urmăritori, de la audiențe interne pro-război până la analiști occidentali și ucraineni care încearcă să înțeleagă ce se întâmplă cu adevărat în tranșeele rusești.

Cu toate acestea, unele dintre videoclipurile postate de bloggerii pro-război sunt false.

În martie trecut, influenceri proeminenți, printre care Alexander Kots, au postat un videoclip de la o camera de bord care pretindea că arată doi soldați ucraineni oprind o mașină cu o femeie și un copil mic.

Bărbații înarmați din videoclip o înjură pe femeie pentru că vorbește rusă și o amenință. Bloggerii Z au spus că videoclipul este un exemplu perfect al modului în care Ucraina a tratat civilii.

Dar BBC a localizat acest videoclip în Makiivka, un oraș de lângă Donețk. Această zonă a Ucrainei este ocupată de forțele proxy pro-ruse din 2014. Este imposibil ca un soldat ucrainean în uniformă să fi putut opera în acest teritoriu ocupat.

În plus, utilizarea camerelor de bord este ilegală în Ucraina. Interdicția a fost impusă după invazia rusă pe scară largă pentru a păstra secrete mișcările trupelor.

Și crucea de pe vehicul este diferită de cea folosită de forțele armate ale Ucrainei. Toate aceste elemente sugerează că videoclipul a fost fabricat.

Este unul dintre multele falsuri răspândite de bloggerii Z pentru a-i încuraja pe tinerii ruși să susțină războiul și există dovezi că reușesc.

Într-un videoclip, un rus mobilizat spune că a mers la un centru de recrutare după ce a vizionat o serie de videoclipuri de la Vladlen Tatarski, unul dintre cei mai vocali bloggeri. Tatarski a fost ucis în aprilie 2023 la o întâlnire cu fanii săi.

Un alt rus care s-a oferit voluntar să lupte în Ucraina i-a spus unui blogger că a făcut-o după ce a urmărit o mulțime de reportaje WarGonzo. „Urmez toate știrile și analizele militare de pe Telegram”, a spus el, referindu-se la bloggerii Z

Solicitat să răspundă la ascensiunea bloggerilor de război pro-Putin pe platformă, Telegram a spus că este „ultima platformă prin care rușii pot accesa instituții media independente precum Meduza, știri internaționale necenzurate precum BBC sau discursurile președintelui Zelenski”.

Un purtător de cuvânt a spus că, în timp ce toate părțile au fost „tratate în mod egal”, Telegram a respectat sancțiunile internaționale și a blocat mass-media de stat rusă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.