PSD, atac dur la un ministru tehnocrat: Ce îi reproşează social democraţii

Autor: Gabriel Zamfirescu, Redactor

Publicat: 15-09-2016

Actualizat: 15-09-2016

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Grupul parlamentar al PSD din Camera Deputaților a luat act cu îngrijorare de intenția declarată public la data de 1 septembrie 2016 de către ministrul Educației Naționale și Cercetării Științifice, Mircea Dumitru, de a organiza concurs pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar.

Dacă, la nivel de principiu, suntem de acord cu susținerea unui concurs pentru ocuparea funcțiilor de conducere din unitățile școlare preuniversitare, nu putem fi de acord cu o modalitate netransparentă și organizată în pripă a acestuia, din următoarele motive:

- Calendarul de concurs propus de către ministru doar printr-o declarație de presă este unul extrem de strâns și nerealist;

- Metodologia în baza căreia ar trebui organizat concursul a fost publicată în mod oficial abia la data de 10 septembrie, deși proba scrisă națională a fost anunțată pentru data de 12 octombrie 2016;

- Foarte târziu, în 10 septembrie, a fost dată publicității și bibliografia pentru probele de concurs, în ciuda faptului că peste o lună ar trebui susținută proba scrisă; mai mult, aceasta are o notă de subsol în care scrie că se poate modifica și completa ulterior (când, eventual în ziua examenului?!)

- Ordinul de Ministru invocat trebuia dat, potrivit legii, până la începutul noului an școlar, însă el nu a apărut în spațiul public decât pe 10 septembrie;

- Procedura anunțată verbal de către domnul ministru încalcă flagrant mai multe principii prevăzute în Legea 1/2011, la art. 3, lit. e, j, t și anume: principiul descentralizării (concursul trebuia organizat de către unitățile de învățământ prin Consiliu de Administrație – art. 257, alin. 2), principiul egalității de șanse (prin excluderea actualilor directori care, din motive obiective, nu ar putea participa la concurs, dând posibilitatea unor persoane care nu au susținut concursul să ocupe funcțiile respective, prin decizii de detașare) și principiul fundamentării deciziilor pe dialog și consultare (neexistând dezbateri publice sau consultări cu reprezentanții elevilor, părinților, profesorilor și autorităților publice);

- Prin calendarul preconizat, o posibilă înlocuire a directorilor ar putea fi realizată în mijlocul anului școlar, afectând procesul de învățământ și continuitatea activității manageriale. Astfel, la jumătatea semestrului I, o parte a cadrelor didactice care ar trebui să fie implicate în procesul instructiv-educativ al elevilor, vor participa la pregătirea și desfășurarea acestor concursuri, bulversând derularea firească a procesului de învățământ.

Îngrijorarea noastră este alimentată de suspiciunea că această metodologie netransparentă se dorește a fi un paravan pentru schimbări ale directorilor de școli bazate pe alte criterii decât cele de profesionalism, punerea actualilor directori de școli în imposibilitatea de a mai candida pentru funcțiile pe care le dețin, iar pentru atingerea acestor scopuri ministrul Mircea Dumitru depășește mandatul asumat de către actualul Guvern prin programul de guvernare, aprobat de Parlament la învestirea acestuia.

Menținerea datelor de concurs prevăzute în metodologie este un abuz, întrucât termenele sunt extrem de strânse: în decurs de o lună trebuie făcut dosarul (acte, legalizări, examene de medicina muncii etc.), dosarul trebuie încărcat pe site, trebuie revizuit Planul de Dezvoltare Instituțională , trebuie întocmită scrisoarea de intenție, trebuie realizat planul de măsuri, trebuie învățată bibliografia stufoasă, timp în care actualii directori ar trebui să conducă și școlile…

Toată această bulversare a sistemului de învățământ preuniversitar a pornit, potrivit ministrului Mircea Dumitru, de la “sesizări și mesaje publice referitoare la ceea ce se întâmplă în școli sau în inspectoratele școlare”. Pe baza acestor așa-zise mesaje, ministrul își permite să jignească inadmisibil un întreg sistem, spunând că “după 10 ani de intruziune politică în școală, credem că este momentul pentru reprofesionalizarea învățământului școlar”, conform unui comunicat de presă.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri