Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Radiografie de campanie

Campania a ajuns la final. Am avut o lună de zile în care partidele au încercat să ne convingă.

Pe scurt, radiografia campaniei ar putea fi următoarea.

PSD a avut cea mai bună campanie de comunicare. S-au concentrat pe prezentarea soluțiilor din programul de guvernare, neavând un candidat de Prim-Ministru.

Programul de guvernare al social democraților a fost concentrat din punct de vedere al comunicării pe ideea  ”clasa de mijloc”,  o reeditare a ideii ”mai bine pentru mai mulți”. Desigur, programul a avut multe promisiuni nerealiste, de exemplu creșterea numărului salariaților într-un an cu 204 000, așa cum a reieșit din prezentarea proiectului de buget PSD. Trebuie spus că  majoritatea oamenilor nu stau întotdeauna să analizeze ofertele partidelor. Aceasta este misiunea adversarilor politici care trebuie să prezinte punctele slabe și să le combată, pentru a convinge astfel electoratul.

Din punct de vedere strategic, social democrații au jucat perfect. Au mers pe un discurs pozitiv, dar și-au lansat satelitul PRU și cu ajutorul acestuia au făcut campania negativă.

Cei de la PRU au lansat amenințarea Soros, au creat personajul negativ, sperietoarea, prin care au încercat discreditarea lui Cioloș. Campania negativă a PSD@PRU a trecut de orice barieră atunci când s-au folosit de  tragedia de la Colectiv, aruncând în spațiul public manipularea ordinară ” Soroș a pus la cale tragedia de la Colectiv”.

PNL a avut o campanie mult mai slabă decât cea a PSD, din punct de vedere al comunicării. A debutat cu câteva erori grave, celebrul material  Cioloș zero, clipul de campanie cu România reprezentată de o tânără îmbrăcată în costum popular, clip făcut mai degrabă pentru un electorat ultranaționalist, dar care era făcut exact împotriva ideii sloganului central, „România Înainte”.

Liberalii au reușit, însă, să aducă o garnitură de oameni tineri în prim plan, iar acest lucru îi va ajuta pe viitor. Au trimis la dezbateri televizate tineri pregătiți, din eșalonul doi, candidați. Marius Vintilă, Dan Vlaicu, Mara Mareș, Hildegard Brandl și alții. Aceștia pot fi viitori comunicatori ai partidului, lansarea lor fiind un lucru extrem de benefic pentru liberalii, mai ales ținând cont de faptul că în ultima vreme partidul a dus lipsa de comunicatori. Este cunoscută criza „figurilor noi” și asta s-a resimțit în ultimul an atât la liberali cât și la PSD.

O mențiune speciale trebuie făcută și pentru Florin Cîțu, un economist foarte bun care a acceptat să intre în PNL.

Strategic, PNL a jucat foarte bine, reușind să se ”lipească” mai mult de imaginea lui Cioloș, punând astfel USR în rolul de remorcă. Liberalii au jucat totul pe cartea Cioloș versus Dragnea. Soluția morală versus soluția penală.

USR a fost mult sub așteptările create după campania locală de la București. Era și normal, campania la nivel național fiind mult mai complicată decât cea de la nivel local. Lipsa structurilor și-a spus cuvântul și probabil se va vedea acest lucru și în vot. Partidul lui Nicușor Dan a avut câteva momente jenante, atunci când liderul său a preferat să nu se exprime pe probleme de ideologie, exemplu ”Familia Tradițională”. Din punct de vedere al imaginii, USR a jucat totul pe ”acum ai cu cine”, încercând să fructifice așteptările pe care le are publicul în privință unei clase politice noi. USR este principalul beneficiar al fenomenului Alba ca Zăpada.

Strategic, USR a fost lăsat în offside de către PNL, dar a reușit să se adapteze și a continuat să dezvolte, mergând pe o linie complementară în privința susținerii lui Cioloș.

PMP nu a excelat din punct de vedere al mesajului. Cu clipuri ieftine, concepte învechite, a încercat să joace totul pe imaginea fostului președinte. De altfel, așa cum se întâmpla și în PDL, oamenii politici din PMP sunt doar ecoul președintelui lor. Luptă pentru România, sloganul folosit de PMP, a rezumat și ideea centrală de campanie. O chichiță găsită de Traian Băsescu pentru mobilizarea propriului electorat a fost lansarea ideii cu Băsescu premier.

Strategic, PMP a lovit și în PSD și în PNL, în mod egal, încercând astfel să creeze imaginea că este un adversar puternic al social democraților, sperând astfel să ia voturi și din vechiul electorat PDL.

ALDE nu merită comentat foarte mult. Tăriceanu, redăm onoarea românilor. Au fost aproape invizibili în această campanie. Candidați penali, candidați care au colaborat cu securitatea, speră să obțină un vot de la foștii simpatizanți USL.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.