Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a emis un nou ordin care are rolul de a îmbunătăți accesul consumatorilor vulnerabili la servicii bancare esențiale.
Ordinul emis de ANPC pune în aplicare prevederile legii ce se referă la comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăți, schimbarea conturilor de plăți și accesul la conturile de plăți cu servicii de bază.
Astfel, Legea din 2017 se aplică conturilor de plăți prin care consumatorii pot să efectueze cel puțin următoarele operațiuni: a) să depună fonduri într-un cont de plăți; b) să retragă numerar dintr-un cont de plăți; c) să execute și să primească operațiuni de plată, inclusiv transferuri de credit, către și de la terți.
Noul ordin emis de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor are rolul de a îmbunătăți accesul consumatorilor vulnerabili la servicii bancare esențiale.
Potrivit ANPC, consumatorul vulnerabil financiar este persoana al cărei venit lunar nu depășește 60% din salariul mediu brut pe economie, conform ultimei prognoze macroeconomice.
Conform datelor INS, câștigul salarial mediu brut pe economie în iulie 2024 a fost 8.580 de lei, ceea ce înseamnă că persoana considerată consumator vulnerabil financiar are un venit lunar care nu depășește 5.140 de lei brut, respectiv 3.032 de lei net.
Informații clare și accesibile
De asemenea, ordinul stabilește că instituțiile de credit vor trebui să ofere informații clare și accesibile despre:
- drepturile și obligațiile consumatorilor vulnerabili financiar;
- terminologia specifică sectorului financiar-bancar;
- detalii despre conturile de plăți cu servicii de bază, inclusiv tarife și proceduri;
- comisioanele percepute și condițiile de utilizare a conturilor de plăți;
- informații de la ANPC;
- modalități de soluționare a litigiilor în mod extrajudiciar și faptul că accesul la un cont de plăți cu servicii de bază nu presupune achiziționarea de servicii suplimentare.
Începând cu 25 octombrie, băncile vor fi obligate să afișeze aceste informații în interiorul unităților lor.
Astfel, aceste date vor trebui să fie vizibile și ușor de înțeles, „pe un suport video - ecran TV sau, în cazul în care acesta nu există, pe o plachetă realizată prin grija instituției de credit”.
Tot băncile vor trebui să se asigure că informațiile sunt actualizate zilnic și că sunt în concordanță cu oferta de pe site-ul oficial.
De asemenea, aceste date trebuie să fie ușor accesibile și persoanelor cu probleme de vedere, prin intermediul mijloacelor fizice, audio sau digitale.
Comentează