Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Schimbări masive la Primăria Capitalei: Ce a anunţat Gabriela Firea

facebook.com
gabriela firea

Schimbări masive la Primăria Capitalei. Chiar primarul general, Gabriela Firea, a făcut anunţul. "Solicităm azi Consiliului General acordul de principiu pentru înființarea unui număr de 19 societăți comerciale ale municipalității, care să presteze servicii și să realizeze lucrări de interes public.

În ce privește oportunitatea acestui demers, am constatat că s-au cheltuit în ultimii ani zeci, sute de milioane de euro din banii bucureștenilor care nu s-au regăsit în sporirea confortului bucureștenilor. Avem, din păcate, o capitală sufocată de trafic, cu străzi pline de gropi, cu prea puține parcări față de necesar, cu obiective turistice nepromovate.

Din ignoranță sau rea voință, serviciile publice municipale nu au fost niciodată delegate în condițiile legii, principala consecință a acestui fapt fiind aceea că Primăria nu are pârghiile necesare pentru a interveni prompt atunci când aceste servicii sunt prestate necorespunzător.

În ultimele 8 luni de la schimbarea Administrației în București, s-a conturat o imagine de ansamblu asupra problemelor care determină întârzieri sau blocaje în derularea marilor proiecte de investiții și funcționarea necorespunzătoare a serviciilor publice, iar printre principalele cauze identificate se numără inadecvarea structurii administrative la exigențele actuale ale societății.

Vom schimba toate aceste neajunsuri, dar avem nevoie de instrumente legale pentru a putea reorganiza administrația.

Toate aceste societăți comerciale vor alcătui un Holding Municipal, după un model brevetat cu succes și în alte capitale europene, cum ar fi Paris, Madrid, Viena, Praga, Lisabona etc.

În ce privește legalitatea, potrivit art. 84 coroborat cu art. 36 alin 2 lit. “a” din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală – republicată, cu modificările și completările ulterioare, Consiliul General al Municipiului București „exercită atribuții privind organizarea și funcționarea societăților comerciale de interes local”, în acest sens exercitând în numele unității administrativ-teritoriale toate drepturile și obligațiile corespunzătoare participațiilor deținute la societăți comerciale în conditiile legii.

De asemenea, potrivit prevederilor Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, art. 22 alin. 1: „Autorităţile administraţiei publice locale sunt libere să hotărască asupra modalităţii de gestiune a serviciilor de utilităţi publice aflate sub responsabilitatea lor. Autorităţile administraţiei publice au posibilitatea de a gestiona în mod direct serviciile de utilităţi publice în baza unei hotărâri de dare în administrare sau de a încredinţa gestiunea acestora”

Nu se pune problema instituirii vreunui fel de monopol. Delegarea unui serviciu public nu poate fi considerată monopol, legea fiind cât se poate de explicită, iar în celelalte situații, societățile din holdingul Primăriei vor acționa pe piața concurențială, în acord cu legislația în vigoare. Din aceleași considerente, nu suntem în situația acordării vreunui ajutor de stat pentru aceste societăți.

În ce privește eficiența acestui demers, CGMB va delega gestiunea serviciilor publice către societățile nou-înființate, cu respectarea tuturor prevederilor legale. De altfel, potrivit Legii nr. 51/2006, „Indiferent de forma de gestiune adoptată, activităţile specifice serviciilor de administrare a domeniului public şi privat se organizează şi se desfăşoară pe baza unui caiet de sarcini şi a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de calitate şi indicatorii de performanta ai serviciilor, condiţiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, precum şi modul de tarifare, facturare şi încasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate”.

Toate aceste societăți comerciale vor acționa precum centre de cost, orientate pe principiul profitabilității. În cazul în care rezultatele sunt negative exista posibilitatea încetării mandatului conducerii, spre deosebire de regiile autonome sau administrațiile municipale, ale căror posturi de conducere sunt ocupate pe durata nedeterminată, fără obligativitatea respectării unor criterii de performanță.

În afară de creșterea semnificativă a calității serviciilor publice, cu influență directă asupra calității vieții bucureștenilor, această organizare va duce și la reducerea semnificativă a cheltuielilor privind asigurarea acestor servicii publice, prin prețuri mai mici, întrucât societățile nu au ca scop urmărirea unui profit pe termen scurt.

Nu se vor înființa structuri paralele cu cele ale Primăriei. Aparatul propriu al Primarului General își va păstra rolul de monitorizare și verificare a modului în care sunt prestate serviciile publice, schema de personal fiind degrevată de posturile de execuție care vor fi transferate către noile entități.

Înființarea acestor societăți comerciale nu va conduce către eludarea controlului asupra activității și a cheltuirii banului public, efectele scontate fiind exact cele opuse. Consiliului General al Municipiului București va avea control asupra cheltuirii banului public, având în vedere că înființarea societăților comerciale, modificarea formei juridice a acestora, bugetul, investițiile sunt supuse dezbaterii și aprobării Consiliului General.

În realizarea obiectului de activitate, societățile vor face achiziții de bunuri, servicii și lucrări cu respectarea legislației în vigoare în domeniul achizițiilor publice, obligatorie pentru toate instituțiile cu capital majoritar de stat.

Nu în ultimul rând, activitatea societăților va fi supusă controlului anual al Curții de Conturi.

Consilierii Generali vor face parte din Adunările Generale ale Acționarilor, iar organele de conducere ale societăților – consilii de administrație, directori generali - vor fi desemnate potrivit prevederilor OUG 109/2011 privind guvernanța corporatistă a întreprinderilor publice.

Salarizarea personalului acestor societăți se va face potrivit Codului muncii, grila de salarizare fiind similară celei stabilite la nivel național pentru fiecare ramură economică, acesta reprezentând un argument în atragerea de personal calificat și pentru calitatea serviciilor prestate.

Personalul care va deservi aceste societăți va fi preluat cu prioritate din instituțiile subordonate CGMB, inclusiv din direcțiile de specialitate ale PMB. Nu se vor face disponibilizări de personal.

O altă consecință a acestei abordări va fi descurajarea corupției, prin controlul direct pe care îl va exercita administrația locală asupra operatorilor serviciilor publice și prin totala transparență în care aceste societăți își vor desfășura activitatea.", se anunţă într-un comunicat de presă.

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.