Ședință crucială la Palatul Victoria: Cea mai complexă și mai complicată autostradă din România primește finanțare externă

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 13-11-2025 06:15

Article thumbnail

Sursă foto: jurnalul.ro

Guvernul României urmează să aprobe, în ședința de joi, un pachet amplu de proiecte, cel mai important vizând semnarea contractului de finanțare cu Banca Europeană de Investiții pentru Autostrada A1 Sibiu–Pitești, considerată cea mai complexă și dificilă lucrare rutieră din România.

Executivul va aproba un proiect de lege privind ratificarea contractului de finanțare „Autostrada A1 – cofinanțare aferentă fondurilor de coeziune ale UE”, semnat la București la 8 octombrie 2025 între România și Banca Europeană de Investiții.

500 de milioane de euro pentru Autostrada Sibiu–Pitești

Valoarea totală a împrumutului este de 500 de milioane de euro, iar banii vor fi utilizați pentru sprijinirea investiției în infrastructura care leagă centrul de vestul țării, esențială pentru conectarea coridorului pan-european IV.

„Se estimează că proiectul se va finaliza în 2028, data finală de disponibilizare a împrumutului fiind de 36 de luni de la data semnării contractului”, se arată în expunerea de motive. Împrumutul acoperă până la 50% din costul total al proiectului, fără a include TVA sau cheltuielile de expropriere, și poate fi tras în maximum 10 tranșe, cu o valoare minimă de 50 milioane euro fiecare.

România intră oficial în programele OCCAR

Guvernul va aproba și un proiect de lege privind ratificarea Acordului-cadru între România și Organizația pentru Cooperare Comună în Domeniul Armamentului (OCCAR), semnat la București pe 8 octombrie 2025.

Prin acest acord, România devine parte a programelor europene gestionate de OCCAR, deschizând posibilitatea participării la proiecte comune în domeniul apărării, alături de state precum Franța, Germania, Italia sau Spania.

Investiții majore în transportul feroviar

Un alt punct important de pe ordinea de zi vizează aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul de modernizare a liniei de cale ferată București Nord – Craiova, Subsecțiunea 2: Roșiori Nord – Craiova.

Finanțarea lucrărilor se va face din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport 2021–2027, completate de bani de la bugetul de stat și din alte surse legale.

Spitalul CFR Oradea trece la Universitatea din Oradea

Guvernul va aproba și un proiect de hotărâre pentru transferul Spitalului Clinic Căi Ferate Oradea din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii către Universitatea din Oradea, instituție de învățământ superior de stat aflată în coordonarea Ministerului Educației și Cercetării.

Prin acest pas, unitatea medicală va putea fi integrată în activitatea de formare și cercetare universitară, urmând modelul universităților medicale din marile centre universitare.

Reguli mai stricte împotriva hărțuirii în mediul universitar

Executivul va modifica articolul 10 din Codul-cadru de etică și deontologie universitară, pentru a permite analizarea sesizărilor anonime privind cazuri de hărțuire pe criteriu de sex sau hărțuire morală.

Dacă, în urma analizelor, comisiile de etică universitară constată că faptele pot întruni elementele unei infracțiuni, acestea vor trebui să sesizeze organele de urmărire penală. Măsura vine după mai multe cazuri controversate apărute în mediul academic în ultimii ani.

Ajutoare umanitare pentru Suceava și Neamț

Guvernul va aproba scoaterea din rezervele de stat a unor produse și acordarea acestora ca ajutoare umanitare interne de urgență, cu titlu gratuit, pentru populația afectată de fenomenele hidrometeorologice din județele Suceava și Neamț.

Prioritizarea investițiilor publice pentru bugetul din 2026

În final, Executivul va adopta un memorandum privind prioritizarea proiectelor publice semnificative care vor fi incluse în proiectul legii bugetului de stat pe anul 2026.

Potrivit documentului, nouă ordonatori principali de credite au transmis informații despre 247 de proiecte majore, în valoare totală de aproape 480 de miliarde de lei, din care peste 320 de miliarde reprezintă sumele rămase de finanțat.

Din acestea, 69 de proiecte au lucrările fizice finalizate, dar necesită încă plăți pentru litigii, exproprieri sau costuri suplimentare. Guvernul promite că, după stingerea acestor obligații, va închide financiar proiectele pentru a debloca spațiul fiscal necesar investițiilor noi.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri