Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Semnal de alarmă tras de UPFR: Industria muzicală din România, defavorizată de modificările aduse Legii drepturilor de autor şi conexe

F. P.
microfon

Uniunea Producătorilor de Fonograme din România - Asociaţia pentru drepturi conexe (UPFR) îşi exprimă îngrijorarea cu privire la modificările aduse Legii drepturilor de autor şi conexe şi atrage atenţia asupra faptului că, în forma actuală promovată la nivel parlamentar, proiectul ar urma să lase producătorii de muzică, artiştii şi autorii fără sumele nerevendicate provenite din drepturile de autor şi conexe, acestea urmând să ajungă la bugetul de stat, mai exact la Administraţia Fondului Cultural Naţional, un mecanism „greu accesibil” lor.

Dincolo de faptul că vine în contradicţie cu principiile Directivelor europene pe acest subiect, această măsură ar descuraja industria muzicală din România, deja greu încercată din cauza contextului pandemic, se arată într-un comunicat remis marţi News.ro.

UPFR a transmis că înţelege pe deplin necesitatea transpunerii, în regim de urgenţă, în legislaţia naţională a celor două Directive europene (Directiva UE 2019/790, respectiv Directiva UE 2019/789), care au ca obiect principal modernizarea reglementărilor UE cu privire la drepturile de autor şi crearea unui cadru legislativ care să permită consumatorilor şi creatorilor de conţinut să profite la maximum de beneficiile erei digitale. „Cu toate acestea, mai multe amendamente aduse legii în Senatul României vin în contradicţie cu scopul acestor directive şi a practicii internaţionale. Mai exact, se propune diminuarea rolului Organismelor de Gestiune Colectivă - structuri private, create conform legii, care au scopul de a reprezenta în mod transparent şi corect interesele titularilor de drepturi, fie că sunt producători, autori sau artişti”.

Ţinând cont de faptul că artiştii şi casele de producţie au depus şi continuă să depună eforturi pentru continuarea activităţii în contextul pandemiei, „o astfel de măsură ar duce la descurajarea procesului creativ”.

„UPFR consideră că statul român ar trebui să găsească soluţii pentru a ajuta domeniul creaţiei muzicale şi nu de a pune piedici în activitatea celor care lucrează în acest sector, aşa cum se întâmplă în acest moment prin propunerile promovate în Parlamentul României”.

Uniunea a precizat că Organismele de Gestiune Colectivă (OGC) funcţionează conform Legii 8/1996 cu modificările şi completările ulterioare, afişând sumele colectate şi repartizate trimestrial pe site-ul lor. De asemenea, OGC-urile publică anual prin documente extrem de detaliate toate informaţiile necesare cu privire la activitatea lor, inclusiv sumele care nu au fost repartizate din lipsă de informaţii. Aceste sume nerevendicate provin, de cele mai multe ori, de la radiodifuzori (radio şi TV) din ţară, care, chiar dacă difuzează muzica, nu transmit toate informaţiile necesare organismelor care îi reprezintă pe titulari, deşi utilizează conţinutul acestora, iar atunci când o fac, în cele mai multe dintre cazuri, aceste informaţii sunt incomplete şi nu pot fi identificate corect.

„Înainte de luarea unor astfel de măsuri, ar fi trebuit ca părţile implicate să fi fost consultate pentru găsirea unor soluţii care deja se aplică în multe state europene, precum Anglia, Franţa, Germania, Spania, Austria, Suedia, Grecia şi alte ţări, şi anume implementarea unor sisteme de monitorizare performante şi transparente”, declară Mihaela Alexandrina Scrioşteanu, director executiv UPFR.

Ea continuă: „UPFR are deja experienţă în acest domeniu, investind în astfel de servicii pentru 31 de posturi radio şi TV. Totuşi, pentru ca numărul acestora să crească şi pentru a avea o acoperire la nivel naţional şi mai ales pentru ca sumele nerevendicate să fie corect repartizate către cei a căror muzică a fost folosită, ar fi nevoie ca şi radiodifuzorii să se alăture acestor demersuri, la fel ca în ţările amintite mai sus. Dacă după o perioadă de trei ani, prin eforturi proprii şi prin investiţii în serviciile de monitorizare, mai rămân bani din sumele nerevendicate, acestea se repartizează titularilor de drepturi, conform deciziei Adunării Generale a membrilor UPFR, în mod proporţional cu remuneraţiile din anul generării sumelor provenite din utilizarea conţinutului. Astfel, toţi cei reprezentaţi de către Organismul de Gestiune Colectivă, inclusiv titularii din afara ţării a căror muzică a fost difuzată, au acces la aceste sume într-un mod cât mai apropiat de realitatea dată de utilizare”.

„Nu în cele din urmă, ne exprimăm încrederea că orice modificare legislativă adusă de Parlamentul României va fi făcută în urma unui dialog constructiv cu toate părţile interesate, inclusiv cu Organismele de Gestiune Colectivă. În acest context, UPFR a fost şi va continua să fie un partener deschis pentru crearea unui cadru legislativ care să vină în sprijinul întregii industrii muzicale”, mai spune Scrioşteanu.

Uniunea Producătorilor de Fonograme din România - Asociaţia pentru Drepturi Conexe (UPFR) este prima asociaţie profesională nonprofit din România a producătorilor de muzică, înfiinƫată în anul 1996, cu scopul de a apăra şi promova interesele profesionale, culturale şi morale ale membrilor săi. UPFR reprezintă în România interesele a 181 de producători de fonograme şi videograme, dintre care 161 sunt producători români. UPFR este membru afiliat IFPI - Federaţia Internaţională a industriei fonografice din întreaga lume, al cărei preşedinte este maestrul Placido Domingo.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.