Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Sierra Quadrant: Modificarea legii, ultima șansă pentru sistemul de termoficare din București

calorifer

Compania Sierra Quadrant, administratorul judiciar al Electrocentrale București SA (ELCEN), transmite, luni, că modificarea legislației specifice în Parlament reprezintă ultima șansă pentru sistemul de termoficare din București, înainte de colapsul previzibil din sezonul de iarnă 2019-2020.

Compania Sierra Quadrant anunță că a inițiat demersuri pentru modificarea legislației primare în Parlament, "astfel încât amenințările la adresa situației financiare a ELCEN, în particular, și la adresa sănătății sistemului public de termoficare din București, în general, să fie eliminate".

"În acest sens, în urma discuțiilor cu oficialii ministerului Energiei (acționar majoritar al ELCEN - 97,5%) am transmis domnului ministru Anton Anton o adresă prin care solicităm inițierea acțiunilor necesare în vederea modificării/completării Ordonanței nr. 36/2006 privind unele măsuri pentru funcţionarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a populaţiei, precum și a OUG 115/2001 privind reglementarea unor măsuri de asigurare a fondurilor necesare în vederea furnizării energiei termice şi a gazelor naturale pentru populaţie. Subliniem faptul că eforturile depuse de Sierra Quadrant în vederea redresării ELCEN, o companie de interes strategic național, sunt afectate de cadrul legislativ deficitar, care nu poate fi modificat decât în urma implicării actorilor politici aflați la guvernare", arată administratorul judiciar al Electrocentrale București SA (ELCEN), într-un comunicat de presă remis MEDIAFAX.

Compania susține că, fără această implicare, blocajele apărute ca urmare a "acțiunii și/sau inacțiunii PMB, care este principala instituție responsabilă pentru situația actuală în care se găsește sistemul de încălzire centralizată din București", se vor repeta la nesfârșit.

Cele patru modificări legislative solicitate vizează, potrivit Sierra Quadrant, crearea unui cadru de acțiune care să nu mai permită PMB și RADET "să se eschiveze de la plata sumelor datorate, de la eficientizarea reală a activității de furnizare sau de la îndeplinirea demersurilor necesare pentru asigurarea unei relații oneste și eficiente cu producătorii de energie termică, periclitând astfel definitiv sistemul de termoficare".

Modificările legislative necesare vizează următoarele patru mari direcții de acțiune:

1. Asigurarea din bugetele locale a sumelor necesare acoperirii subvenției.

"În teorie, RADET are pârghiile necesare pentru a sesiza Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) cu privire la neefectuarea plăților de către PMB în contul subvenției, astfel încât să poată fi emis un ordin comun de ministru prin care să fie alocate bugetelor locale cote defalcate din impozitul pe venit, strict pentru plata furnizorilor de energie. În practică, PMB (care a înființat, a organizat, coordonează, monitorizează și controlează RADET) nu achită subvenția către RADET, care la rândul său nu plătește producătorii de energie termică, neexistând niciun fel de sancțiune pentru această inacțiune. În plus, producătorii de energie, cei mai afectați de neplata subvenției, nu au la dispoziție nicio posibilitate de a sesiza autoritățile competente. De aceea, considerăm necesară completarea art. 3 alin. (5) din din OG 36/2006, cu prevederi care să permită producătorilor de energie termică să poată sesiza direct MDRAP, în vederea emiterii ordinului comun de ministru prin care să fie alocate cotele defalcate din impozitul pe venit pentru bugetele locale, aceste sume urmând să fie virate în conturile escrow ale furnizorilor de energie termică", potrivit sursei citate.

Compania transmite, de asemenea, că se impune stabilirea unei sancțiuni semnificative aplicabilă autorităților administrației publice locale care nu cuprind în bugetul local sumele necesare plății subvenției.

2. Necesitatea instituirii unei obligații în sarcina autorităților administrației publice locale pentru acordarea în avans a subvenției.

"PMB a aprobat și a semnat cu foarte mare întârziere Convenția de justificare a avansurilor pentru sezonul de termoficare 2018-2019. Cu toate acestea, nu doar că ELCEN nu a beneficiat de acordarea în avans pentru luna noiembrie 2018 a subvenției, dar, începand cu ianuarie 2019, PMB nu a mai efectuat nicio plată către ELCEN și ROMGAZ până la data de 12.07.2019. Nerespectarea unui angajament de o asemenea amploare și importanță de către PMB a condus la afectarea semnificativă a activității ELCEN și la transformarea de facto a acestei Convenții într-un mecanism juridic inoperabil pentru sezonul de termoficare 2018-2019. De aceea, considerăm necesară modificarea/completarea art. 5 și 51 din OG 36/2006 astfel încât autoritatea locală să fie obligată să plătească pe tot parcursul anului acest avans, în cazul în care furnizorul aflat în coordonarea și monitorizarea autorității locale (în cazul de față, RADET) nu are resursele materiale necesare constituirii unei garanții în beneficiul producătorului care îi livrează agentul termic", arată Sierra Quadrant.

3. Tratamentul aplicat pierderilor financiare și tehnologice induse de prestarea serviciilor publice de producţie, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice.

"Pierderile înregistrate de RADET din cauza instalaţiilor de transport şi distribuţie a energiei termice care au un grad avansat de uzură, peste 80% având o vechime în funcţionare de peste 20 de ani, sunt de notorietate publică. Cu toate acestea, deși OG 36/2006 prevede la art. 52 alin. (1) că aceste pierderi pot fi acoperite din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, acest lucru nu s-a întâmplat în cazul PMB decât în anul 2017, deși RADET era în dezechilibru bugetar încă de la intrarea în vigoare a OG 36/2006. De aceea, considerăm necesară modificarea/completarea art. 52 alin. (1) din OG 36/2006 în sensul de a obliga unitățile administrativ-teritoriale să își bugeteze și să plătească în anul următor pentru anul precedent pierderile induse de prestarea serviciilor publice de producţie, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice pentru populaţie în sistem centralizat, înregistrate de operatorii economici din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale. Aceste sume se vor vărsa în conturile de tip ESCROW ale furnizorilor de energie termică", potrivit sursei citate.

4. Necesitatea modificării O.U.G. 115/2001 privind reglementarea unor măsuri de asigurare a fondurilor necesare în vederea furnizării energiei termice şi a gazelor naturale pentru populaţie.

"În cadrul contractului semnat de RADET cu ceilalți actori implicați în producerea și distribuția energiei termice, a fost identificată o problemă care poate conduce la un blocaj economic considerabil, ca urmare a faptului că noul furnizor care ar lua locul celui care își încetează activitatea (cazul foarte probabil al RADET) are posibilitatea blocării semnării unui nou contract de cont ESCROW, prin emiterea de pretenții care să afecteze interesele comerciale ale celorlalți semnatari ai acordului.De aceea, considerăm necesară modificarea/completarea OUG 115/2001 cu prevederi care să instituie în sarcina ANRE un mecanism de control, supraveghere și soluționare a diferendelor la semnarea sau modificarea acestor contracte de tip ESCROW.De asemenea, apreciem că amenda cuprinsă între 5.000-10.000 lei pentru refuzul semnării contractului, dar și pentru încasarea sumelor în alte conturi decât cele de tip ESCROW este nesemnificativă și nu descurajează astfel de comportamente", se mai arată în comunicatul de presă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.