Spor de subteran, hărțuiri și telefoane la Cotroceni: cum a ajuns Metrorex într-o criză fabricată?

Autor: Florin Pușcaș

Publicat: 25-09-2025 17:45

Actualizat: 25-09-2025 19:38

Article thumbnail

Sursă foto: playsport.ro

În ultima perioadă, Metrorex a revenit în atenția publică prin modul în care este manageriată compania care operează cel mai rapid transport în comun al Capitalei, iar semnele arată că direcția este greșită. Deși oficial nu e clar dacă instituția a intrat pe radarul unor interese obscure, semnalele că așa stau lucrurile se înmulțesc, ridicând întrebări despre presiuni administrative și decizii cel puțin neobișnuite.

Primul episod a fost public: actualul ministru al Transporturilor le-a cerut angajaților de la etajul 9 al Palatului CFR să renunțe „de bună voie” la sporul de 20% botezat, eronat sau cu rea-voință, „spor de subteran”, cu alternativa dură – plecarea din acel spațiu. La scurt timp, Metrorex a fost somată să elibereze până la 31 decembrie 2025 etajul 9, fără prelungirea contractului, un gest fără precedent în contextul în care compania își desfășoară activitatea în Palatul CFR de patru decenii.

Presiuni pe angajați și tăcerea instituțională

Surse apropiate de companie descriu o atmosferă tot mai toxică în jurul conducerii, cu un rol central atribuit directorului financiar. Ar exista numeroase sesizări de hărțuire la locul de muncă față de angajați pe care, deși nu îi are în subordine, i-ar intimida prin poziția de putere – de la jigniri și țipete la reacții violente.

Ironia situației este accentuată de mesajele publice ale ministrului Muncii, Florin Manole, care susține drepturile angajaților și toleranța zero față de violența la muncă. Deocamdată, spun sursele, angajații Metrorex văd mai mult declarații decât acțiuni reale pentru protejarea lor.

Licitație pentru „analiza de risc”, cu semne de întrebare

Pe aceeași linie apar și suspiciuni privind legalitatea unor proceduri publice. Directorul financiar este vizat într-un dosar trimis de CNSC în instanță în urma unei licitații pentru o analiză de risc, contestația semnalând nereguli grave de legalitate și de atribuire. Potrivit surselor, directoarea financiară s-ar fi antepronunțat asupra rezultatului și chiar ar fi impus cum „să arate” analiza și ce să conțină.

DNA a descins în trecut „din oficiu” pe spețe considerate mai puțin flagrante, ceea ce ridică miza actualului caz și pune reflectorul pe modul în care sunt gestionate achizițiile.

De la Metrorex la Palatul Cotroceni: o intervenție fără precedent

Ultimul episod, petrecut „săptămâna trecută”, împinge povestea în zona neverosimilului: directorul financiar al Metrorex ar fi ajuns la Președintele României pentru a solicita intervenția sa pe lângă autoritățile franceze, în vederea ridicării unei popriri pe conturi în litigiul Metrorex–Alstom. Potrivit surselor, solicitarea a inclus și executarea unei scrisori de garanție pentru contractul trenurilor noi, plus intervenția către Alstom Franța pentru achitarea garanției.

În același pachet ar fi intrat și „modalitatea de stingere” a datoriei Metrorex către Alstom România, rezultând un circuit financiar în care Alstom Franța ar fi virat bani către Metrorex, iar Metrorex către Alstom România – totul sub semnătura directorului financiar și „sub patronajul” Președintelui României, „în afara atribuțiilor” acestuia, după cum susține surse apropiate de Metrorex.

Întrebarea-cheie: reformă reală sau reglaje de culise?

Seria de presiuni interne, mutarea forțată a sediului, suspiciunile privind licitații și incursiunea la nivel prezidențial conturează imaginea unei companii împinse din zona regulilor către zona aranjamentelor. Dacă autoritățile chiar vor toleranță zero față de abuzuri și nereguli, cazul Metrorex oferă un test de coerență între discurs și acțiune.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri