Start semi-ratat pentru PNL

Autor: Cristian Hrituc, PoliticScan

Publicat: 02-09-2017

Actualizat: 02-09-2017

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Vacanța parlamentară s-a terminat. Grupurile politice parlamentare și-au reluat activitatea. Ședințe, obiective fixate, declarații. PNL a venit și a anunțat prioritățile legislative pentru această sesiune.

Orban a spus că prioritatea PNL este inițierea unui proiect legislativ care vizează eliminarea traseismului politic: „vom iniția un proiect de lege pentru a interzice traseismul politic, iar parlamentarii care își părăsesc partidul pe listele căruia au fost aleși să își piardă mandatul”, a spus liderul liberal.

La prima vedere totul pare în regulă. PNL vrea să se urce pe o temă destul de populară. Însă, nu este nici pe departe prima problemă pe care o au oamenii în cap. Atunci când faci o cercetare sociologică, se află la distanță mare de problemele pe care oamenii le-ar dori rezolvate urgent: pensii, salarii, prețuri, șomaj, sănătate, corupție. Este o temă care poate aduce câștiguri electorale doar prin simpla poziționare, dar fără urmări concrete.

Problema de fond a PNL și a lui Orban este alta. Proiectul de lege nu poate trece de CCR. Chiar dacă PSD ar vota pentru, legea ar avea șanse extrem de mici să treacă de Curtea Constituțională. Liberalii au inițiat când erau în USL proiectul de modificare a Constituției. Și atunci, a existat această intenție. A fost în proiectul de modificare un articol care spunea că parlamentarii care pleacă la alt partid își pierd calitatea de deputat sau senator. Articolul 57, litera e modifica articolul 70 din Constituție.

(2) a) b) c) d) e)

„Mandatul senatorilor și al deputaților”
Senatorii și deputații intră în exercițiul mandatului la data întrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub condiția validării alegerii și a depunerii jurământului. Jurământul se stabilește prin lege organică.
Calitatea de deputat sau de senator încetează: la data întrunirii legale a Camerelor nou alese; în caz de demisie;
în caz de pierdere a drepturilor electorale,
în caz de incompatibilitate;
la data demisiei din partidul politic sau formațiunea politică din partea căreia a fost ales sau la data înscrierii acestuia într-un alt partid politic sau într-o altă formațiune politică”

CCR a decis atunci că:

„Dispozițiile cuprinse în propunerea legislativă sunt menite să îngrădească libertatea parlamentarului de a se afilia la un grup parlamentar sau altul sau de a deveni independent față de toate grupurile parlamentare. (...)

De asemenea, Curtea atrage atenția asupra faptului că, potrivit Constituției în vigoare, în exercitarea mandatului, parlamentarii sunt în serviciul poporului și că orice mandat imperativ este nul. (...)

Răspunderea pentru o anumită opțiune politică, manifestată prin demisia din partidul politic din partea căruia a fost ales sau prin înscrierea într-un alt partid nu poate fi decât una politică, cel mult morală, dar în niciun caz juridică. Așa fiind, aplicarea sancțiunii pierderii mandatului de parlamentar afectează în mod grav interesele alegătorilor pe care îi reprezintă și nesocotește unul dintre fundamentele democrației parlamentare - mandatul reprezentativ”

Tot în Decizia CCR 80/2014, la pagina 108-109, CCR vorbește despre recomandările Comisiei de la Veneția.
Relevante sunt și argumentele reținute în Raportul cu privire la mandatul imperativ și la practicile asimilate, adoptat de Comisia de la Veneția, la cea de-a 79-a sesiune plenară, în 12-13 iunie 2009. Potrivit raportului,

„una dintre problemele cu care se confruntă democrațiile moderne, din perspectiva stabilității parlamentare și a respectării opțiunilor electorilor o reprezintă practica aleșilor care părăsesc partidele pe ale căror liste electorale au fost aleși.[...] Odată aleși, deputații sunt în primul rând răspunzători în fața alegătorilor care i-au votat, nu față de partidul politic din care provin. Aceasta decurge din faptul că mandatul le-a fost încredințat de popor, nu de partid.

Așadar, demisia sau demiterea unui deputat dintr-un partid nu trebuie să ducă la excluderea sa din Parlament.”


În final, CCR spune așa:

„Pentru argumentele expuse mai sus, Curtea constată, cu majoritate de voturi, că modificarea dispozițiilor art.70 alin.(2), în ceea ce privește lit.e), suprimă o garanție a drepturilor și libertăților fundamentale - mandatul reprezentativ, consacrat de art.69 din Constituție, încălcând limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituție.”

Concluzionând, în acest moment, după ce am văzut și decizia CCR putem spune că demersul liberal este din start sortit eșecului. Orban și staff-ul său nu au citit această decizie, nu s-au informat și și-au fixat un obiectiv nerealizabil. Este greu de crezut că CCR își va schimba poziția, mai ales acum când este condusă și de Valer Dorneanu.

PNL este speriat că ALDE va lua din parlamentarii săi. Cred că acest lucru a dus și la fixarea acestui obiectiv pentru această sesiune parlamentară, interzicerea traseismului. Până la urmă este un start de sesiune semi ratat pentru PNL. Au plecat la război cu o grenadă care le va exploda în mână. Mai rămâne ca PSD să voteze pro, să se poziționeze public împotriva traseismului și să lase CCR să își facă treaba.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri