Stresul afectează grav somnul: Neuronii o iau razna, avertizează specialiștii

AndreyPopov/iStockphoto
somn

După o noapte petrecută zvârcolindu-ne în pat cu o mie de griji, memoria se clatină și emoțiile par dezechilibrate: de vină este stresul, care întrerupe multe procese cruciale pentru sănătate odată cu somnul. Un studiu publicat în Current Biology dezvăluie cum.

Studiul arată că stresul activează o anumită serie de neuroni din hipotalamus, denumiți VGLUT2. Acești neuroni sunt responsabili de reglarea activităților involuntare, inclusiv somnul și starea de veghe. În mod normal, acești neuroni sunt activi în timpul stării de veghe, dar stresul îi "dezechilibrează", determinându-i să fie activi și în timpul somnului.

Echipa de cercetători a descoperit că activitatea anormală a neurilor VGLUT2 provoacă micro-treziri în timpul somnului non-REM, fazele de somn profund. Aceste micro-treziri afectează calitatea odihnei, cauzând treziri nocturne și scurtarea fazelor normale de somn.

Pentru a confirma legătura dintre acești neuroni și agitație, cercetătorii au expus șoarecii la stres, observând o creștere semnificativă a activității neuronilor VGLUT2 în timpul somnului non-REM. Atunci când activitatea acestor neuroni a fost blocată, micro-trezirile au scăzut, iar fazele de somn au devenit mai lungi.

Reglarea activității acestor neuroni din hipotalamus cu ajutorul medicamentelor ar putea schimba calitatea somnului persoanelor care suferă de insomnie de stres sau de tulburare de stres posttraumatic.