Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Studenții îl URECHEAZĂ pe Eugen Teodorovici - Ministrul e SOMAT să STOPEZE demersurile privind tăierea facilităților

Inquam Photos / George Calin
eugen teodorovici

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) solicită actualei coaliţii de guvernare oprirea tuturor demersurilor prin care se limitează drepturile studenţilor privind transportul gratuit cu trenul şi acordarea burselor. Ei susţin că doar 20% din biletele emise sunt pentru studenţi şi afirmă că sunt necesare investiţii pentru îmbunătăţirea condiţiilor de călătorie.

Ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a anunţat luni că în CEx al PSD s-a discutat şi despre „limitarea” numărului de călătorii gratuite cu trenul acordate studenţilor, dar şi despre acordarea gratuităţilor în funcţie de criterii precum vârsta sau performanţele şcolare, conform News.ro.

Citește și: Zi de FOC în Parlamentul European - Calculele arată că Ursula von der Leyen NU are destule voturi ca să preia șefia Comisiei Europene

După ANOSR și Uniunea Studenților din România reacționează la ideea lui Teodorovici.

”Gratuitatea la transportul feroviar intern acordată de statul român studenţilor înmatriculaţi la o formă de învăţământ cu frecvenţă la instituţiile de învăţământ superior acreditate reprezintă una dintre facilităţile cu cel mai mare impact asupra calităţii vieţii studenţilor. În contextul dimensiunii sociale a educaţiei, această măsură constituie unul dintre mecanismele de implementare a unor politici publice ce vizează echitatea în învăţământul superior, care contribuie la creşterea numărului de studenţi din medii socio-economice defavorizate. În plus, prin această facilitate, se încurajează mobilitatea studenţilor, atât pentru schimburi de experienţă între centrele universitare, cât şi pentru a lua parte la diferite manifestări artistice, culturale, sportive sau ştiinţifice, desfăşurate în diverse oraşe ale ţării. De asemenea, putem remarca în prezent şi exemplul altor ţări europene, precum Luxemburg sau Slovacia, care au adoptat deja aceste măsuri de gratuitate ale transportului feroviar pentru studenţi, fapt care a contribuit la creşterea calităţii vieţii studenţeşti”,argumentează ANOSR.

De asemene,a organizaţia menţionează că problemele sociale cu care se confruntă România în momentul de faţă constituie un aspect suficient de alarmant pentru a determina decidenţii să aloce resursele financiare necesare pentru a facilita accesul categoriilor defavorizate.

”Chiar şi în condiţiile creşterilor din ultimii ani, niciun tip de bursă nu acoperă în totalitate cheltuielile lunare ale studenţilor cu articolele de îmbrăcăminte, încălţăminte şi alte aspecte cotidiene de acest tip, respectiv cu materialele de studiu necesare şi eventualele participări la manifestări ştiinţifice. În aceeaşi notă, indiferent de tipul de bursă de care beneficiază studenţii, acest sprijin este acordat pe întreaga durată a anului universitar (12 luni), întrucât cheltuielile curente ale acestora există şi în perioada în care nu se desfăşoară activităţi didactice propriu-zise. Spre exemplu, în cazul studenţilor care beneficiază de bursă socială, acordată în baza criteriilor de venit redus sau pentru cazuri medicale, este de la sine înţeles faptul că situaţia materială a acestora nu se va modifica în decursul săptămânilor în care nu au loc efectiv cursuri. Astfel, studenţii se confruntă cu aceleaşi probleme legate de subzistenţă şi în perioada dintre semestrele academice, motiv pentru reducerea perioadei de acordare a bursei este total nejustificată”, argumentează studenţii.

ANOSR se arată îngrijorată de posibilitatea adoptării unor măsuri prin care să se reducă bursele studenţilor, deoarece s-ar produce un regres al tuturor demersurilor care au fost făcute în ultimii ani pentru dezvoltarea învăţământului superior. Astfel, se distrage atenţia de la soluţionarea problemelor reale, care persistă în continuare, spre exemplu, rata ridicată a abandonului universitar, condiţiile din cămine şi problemele de infrastructură cu care se confruntă majoritatea universităţilor într-un sistem educaţional subfinanţat.

”Amintim faptul că aceeaşi guvernare a introdus aceste reglementări în legislaţie în urma campaniei „Viitorul Implică studenţii”, pe care ANOSR a demarat-o în 2017, măsurile fiind incluse în programul de guvernare al României pentru perioada 2017-2020, adoptat de Parlament. În momentul de faţă, intenţia de a restricţiona drepturile câştigate de studenţi în timpul aceleiaşi guvernări demonstrează o inconsecvenţă decizională din partea decidenţilor. Totodată, adoptarea unei astfel de măsuri de restricţionare ar duce la încălcarea unui principiu fundamental al Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO), care prevede că un drept odată dobândit, poate fi doar extins, în niciun caz restrâns”, arată ANOSR.

ANOSR a solicitat CFR Călători, în luna ianuarie 2019, informaţii în baza Legii nr. 544 din 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public (publicată în Monitorul Oficial nr. 663/23 octombrie 2001) referitoare la statusul din ultimul an în ceea ce priveşte numărul de studenţi unici care au beneficiat cel puţin o dată de gratuitate la transportul feroviar, numărul de călătorii gratuite de care au beneficiat aceştia, conform Hotărârii de Guvern nr. 42/2017, contravaloarea şi distanţa medie a călătoriilor. În răspunsul formulat de compania de transport feroviar nu ne-au fost puse la dispoziţie date comerciale „deoarece ne desfăşurăm activitatea pe o piaţă concurenţială”, comunicându-ne, totuşi, că doar 20% din numărul total de bilete vândute îl reprezintă biletele emise pentru studenţi.

”Astfel, găsim această reacţie a reprezentanţilor guvernului ca fiind doar un alt motiv de a nu respecta dreptul studenţilor de a călători gratuit cu trenul, reglementat prin Legea nr. 1/2011 a educaţiei naţionale”, spun studenţii.

ANOSR consideră că atenţia opiniei publice ar trebui să cadă asupra principalelor probleme financiare ale Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” S.A. CFR Călători menţiona în răspunsul la adresa formulată de ANOSR în ianuarie 2019 că „luând în calcul creşterea de trafic din ultima perioadă, acoperirea necesarului de material rulant s-ar putea realiza prin creşterea parcului activ cu 400 de unităţi de material rulant”. Cu toate acestea, întrebând reprezentanţii CFR Călători care sunt măsurile luate în vederea creşterii gradului de confort în garniturile de tren gestionate de companie referindu-ne aici la tipul de investiţii realizate, costuri şi număr de vagoane reabilitate/renovate/achiziţionate în anul 2018, aceştia anunţau un buget alocat unor astfel de acţiuni de investiţii de peste 1,6 milioane de lei şi „modernizarea din fonduri proprii a unui număr de 24 vagoane de călători, contribuind la creşterea capacităţii de transport cu peste 2000 de locuri”.

Studenţii fac referire la ”grava subfinanţare a CFR Călători” şi se declară ferm convinşi de necesitatea unor investiţii care să permită în viitorul apropiat îmbunătăţirea condiţiilor de transport ale călătorilor.

”Discursul abordat de coaliţia de guvernare, conform căruia se creează o falsă imagine asupra bugetului necesar pentru acordarea gratuităţii studenţilor pentru transportul feroviar, este absurd şi nu face decât să denigreze imaginea studenţilor în opinia publică, să încurajeze discursul instigator la ură şi să nege un drept câştigat de studenţi. Prin acest lucru se distrage, de fapt, atenţia de la gestionarea ineficientă a bugetului CFR Călători. Susţinem ferm că această opinie lansată în spaţiul public, de a introduce o posibilă limitare a numărului de călătorii pe care studenţii le pot face gratuit cu trenul, ca fiind nefondată, atât din punctul de vedere al impactului bugetar pe care l-ar avea, cât şi prin incoerenţa discursului public al reprezentanţilor Guvernului. În ceea ce priveşte acordarea burselor, sunt indubitabile beneficiile pe care acestea le-au adus în viaţa studenţilor, reprezentând un pas necesar în vederea atingerii unei stări de normalitate a sistemului educaţional românesc. ”,afirmă studenţii.

„Considerăm că statul român trebuie să fie principalul pilon de susţinere în formarea unei societăţi preponderent alcătuite din persoane cu studii superioare, care va contribui în mod cert la un proces de dezvoltare durabilă la nivel naţional. Astfel, ar putea fi observate rezultate semnificative în ceea ce priveşte dezvoltarea sectoarelor economice care presupun calificări superioare, iar baza de impozitare ar creşte. Totodată, nu putem trece cu vederea faptul că cetăţenii ar fi mult mai conştienţi de ceea ce presupune implicarea în viaţa civică.” - Petrişor-Laurenţiu ŢUCĂ, preşedinte ANOSR.

UPDATE

În urma întrunirii Comitetului Executiv Național, Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, împreună cu liderii Partidului Social Democrat au dezbătut ideea unei restructurări, odată cu rectificarea bugetară. Acesta declară faptul că schimbarile de ordin bugetar sunt luate “nu pentru că nu ar exista bani, ci pentru că sunt măsuri de bun simţ“ , deși au un puternic impact negativ asupra calității vieții studenților.

Gratuitatea la transportul feroviar intern acordată studenților înmatriculați la o formă de învățământ cu frecvență la instituțiile de învățământ superior acreditate a reprezentat una dintre cele mai bune inițiative puse în aplicare care au facilitat incluziunea socială a studenților.

Implementarea acestei prevederi a avut un impact benefic asupra studenților proveniți din medii defavorizate din punct de vedere socio-economic, încurajându-se astfel echitatea din domeniul învățământului.

De asemenea, s-au observat rezultate însemnate asupra programelor și proiectelor ce încurajează schimburile de experiență, creșterea numărului de studenți participanți la congrese, întreceri sportive și activități culturale care se desfășoară în orașe diferite și necesită deplasarea cu transportul feroviar a studenților.

Având în vedere toate acestea, limitarea călătoriilor gratis cu trenul pentru studenţi la cel mult 12 călătorii anual, nu este în conformitate cu principiile ce combat inechitățile privind dreptul la educație si dezvoltarea personală, profesională şi culturală a studenților prin intermediul schimburilor de experiență pe care Uniunea Studenților din România încearcă să le promoveze și împiedică dezvoltarea și intrarea în normalitate, cu efecte grave asupra sistemului de învățământ românesc.

De asemenea, Ministrul Finanțelor îşi propune tăierea bursele studenților din învățământul superior de stat, înmatriculați la programe de studii cu frecvență, care pe perioada verii nu muncesc. Astfel, în cele 3 luni de vacanță, studenții care nu au job, nu vor mai primi bursele care stimulează performanța în educație și care sunt acordate din fonduri de la bugetul de stat. Nu considerăm relevantă angajarea pe timpul verii un criteriu eliminatoriu pentru primirea bursei pe întreaga perioadă a anului întrucât nu există o legătură clară între rezultatele lor şi statutul de angajat. Totodată atragem atenția că majoritatea studenților folosesc perioada verii pentru desfăşurarea stagiilor de practică.

Din declarațiile Min. Finanțelor, acesta insistă pe ideea eficientizării chestuirii banului public, fără a ține cont de dezvoltarea durabilă. În momentul de față, bursa este acordată pe tot parcursul anului universitar, iar condiționarea acordării acesteia în anumite perioade de timp, nu face altceva decât să scadă motivația de atingere a performanțelor în învățătură.

“Nu înțelegem care este fundamentul acestor măsuri, având în vedere faptul că acestea acopereau parțial inechitățile din rândul studenților şi facilitau accesul la educație pentru studenții din mediile defavorizate.

Mai mult, gratuitatea la transportul feroviar reprezenta un stimulent important pentru mobilitățile studenților şi schimburile de experiență dintre universități. Totodată, dreptul de a circula gratuit cu trenul încuraja studenții din punct de vedere cultural, aceştia reuşind să viziteze locurile istorice ale țării cu costuri reduse.

Pe de altă parte, deşi cuantumul burselor a crescut considerabil, fondul de burse nu este suficient pentru a oferi accesul către învățământul superior tuturor persoanelor eligibile.

Solicităm guvernului să renunțe la orice demers care să limiteze aceste drepturi cu greu câştigate şi să se concentreze pe o finanțare adecvată a sectorului educațional, acesta aflându-se la baza principalelor probleme cotidiene cu care ne confruntăm.”, susține George Uzun, președintele Uniunii Studenților din România.

Uniunea Studenților din România și Forumul Tinerilor din România se declară indignate de atitudinea Ministrului Finanțelor, dar și a liderilor PSD și solicită public Guvernului renunțarea la propunerile care îngrădesc drepturile studenților.

Uniunea Studenților din România este cea mai mare federație studențească din țară, reunind un număr de 110 organizații din 17 centre universitare. Scopul statutar al federației este acela de a reprezenta, promova și apăra drepturile studenților, în raport cu actorii relevanți la nivel național, în special cu Ministerul Educației Naționale, Ministerul Tineretului și Sportului, Parlamentul, Guvernul, Președinția României, precum și Municipalități și Universități.

Forumul Tinerilor din România reprezintă 155 de organizații de tineret din țară prin intermediul cărora sunt promovate valori ca: participare, egalitate, respect pentru diversitate și minorități, recunoaștere, nediscriminare și inovație. Scopul acesteia este de a reprezenta tinerii din România și totodată de a-i încuraja, susține și implica în activități și proiecte prin intermediul cărora să-și atingă potențialul maxim", transmite George Uzun, președinte Uniunea Studenților din România.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.