Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Trei posibile motive pentru care prețurile la gaze și carburanți sunt atât de mari: când ar putea scădea

benzina, motorina, combustibil

Consumatorii americani (dar nu numai) se întreabă când ar putea vedea o reducere a prețurilor la gaz și combustibili. Prețurile la combustibil rămân un subiect major de discuție, familiile bugetând pentru costuri mai mari cu gazele și reducând cheltuielile în alte domenii. Unii americani conduc deja mai puțin din cauza prețurilor mai mari. Subiectul a fost amplu documentat de CBSnews.com, concluzii pe care le reluăm mai jos.

Prețurile mari ale gazului de astăzi își au rădăcina în pandemia COVID-19, războiul Rusiei împotriva Ucrainei împingând prețurile mai sus în ultimele săptămâni, a declarat Patrick De Haan, șeful analizei petrolului GasBuddy. „Aspectul general este că oferta și cererea s-au schimbat”, a declarat el pentru CBS. „Totul a fost răsturnat de COVID. Dacă nu s-ar fi întâmplat, am fi fost într-o situație diferită”.

Iată trei motive pentru care prețurile gazelor cresc – și când experții cred că ar putea scădea.

Cererea de gaze post-pandemie

Când pandemia a lovit pentru prima dată SUA în martie 2020, cererea de benzină a scăzut, pe măsură ce americanii s-au adăpostit acasă din cauza blocajelor la nivel național. Șoferul tipic și-a redus deplasarea cu mașina la jumătate, potrivit AAA. Această scădere bruscă a cererii a făcut ca prețurile gazelor să scadă la o medie de 1,94 USD pe galon în aprilie 2020.

Dar, pe măsură ce economia s-a redresat - pe măsură ce vaccinurile s-au lansat, făcându-i pe americani să se simtă mai în siguranță în ceea ce privește călătoriile și cumpărăturile - oamenii au reluat activitățile - și în mod direct condusul. Odată cu creșterea cererii, și prețurile gazelor au început să crească. Până în martie 2021, prețul mediu pe galon pentru gaz se situa la 2,82 USD, o creștere cu 45% față de nivelul scăzut al pandemiei.

Reduceri la producția de petrol

Când cererea de gaze și petrol a scăzut în timpul pandemiei, OPEC și țările producătoare de petrol, precum Rusia, au redus producția, reducând-o cu 10 milioane de barili fără precedent. Pentru a pune asta în perspectivă, asta reprezintă 10% din oferta globală.

Dar, pe măsură ce economia globală și-a revenit după pandemie, OPEC a întârziat să-și intensifice producția, a spus De Haan. „Ne apropiem de nivelurile de consum de dinainte de COVID, dar producția este încă în urmă. OPEC nu a început să crească producția până în iulie 2021. Erau deja prea târziu – erau foarte în urmă”.

Între timp, producătorii americani au spus că sporesc producția, dar au avertizat că aprovizionarea ar putea dura ceva timp pentru a ajunge pe piață și a ajusta prețurile la pompă, informează Politico.

Sancțiunile SUA asupra Rusiei afectează piața globală

Pe fondul acela de creștere constantă a prețurilor, războiul Rusiei în Ucraina a provocat o creștere rapidă de peste 20% a prețurilor petrolului și gazelor în doar câteva săptămâni. Țițeiul de referință din SUA a crescut cu 3,31 dolari la 109,33 dolari pe baril pe 11 martie, în timp ce țițeiul Brent a crescut cu 3,34 dolari până la 112,67 dolari pe baril.

Președintele Biden a anunțat pe 8 martie o interdicție a SUA asupra importurilor de petrol și gaze rusești, urmărind principala sursă de venituri a Rusiei pe fondul conflictului.

SUA importă mai puțin de 10% din petrol și gaze din Rusia. Deci, de ce prețurile cresc atât de mult în SUA dacă nu depinde de Rusia pentru combustibil? Creșterea prețurilor la gaz se datorează pieței globale mai mari de petrol, a spus De Haan. „Când SUA emite sancțiuni, asta are ramificații largi asupra capacității Rusiei de a exporta petrol”, a spus el. „Noi nu importăm foarte mult, dar altcineva face și facem dificil ca petrolul rusesc să curgă pe piața globală, iar prețurile reacţionează la asta”.

Parlamentarii republicani dau vina pe politicile președintelui Joe Biden pentru prețurile mai mari ale gazului, subliniind, de exemplu, decizia administrației de anul trecut de a anula conducta Keystone XL.

Dar experții spun că SUA produc mai mult petrol acum decât era în 2020, înainte de inaugurarea lui Biden. Cele mai recente date arată că pentru săptămâna din 4 martie 2022, SUA produceau 11,6 milioane de barili pe zi, comparativ cu o medie de 11,3 milioane de barili pe zi în 2020, potrivit datelor de la U.S. Energy Information Administration.

Forajul de petrol și gaze a crescut sub Biden, dar companiile din SUA sunt constrânse de aprovizionarea redusă de platforme, camioane și forță de muncă de care au nevoie pentru a furniza mai mult petrol.

Vezi și: Preț record la benzină în Coreea de Sud: de aproape zece ani nu a mai existat așa ceva

Punct critic pentru consumatorii de gaz

Este posibil ca prețul mediu pe galon să ajungă la 5 USD. În unele regiuni, există deja - cum ar fi în California, unde șoferii plătesc 5,72 USD per galon.

Dar de unde merge prețul gazului de aici depinde de o serie de factori, cum ar fi dacă SUA încheie un acord cu Venezuela pentru a importa combustibil din acea națiune, a spus De Haan.

De asemenea, este important să ne amintim că, atunci când sunt ajustate pentru inflație, prețurile de astăzi la combustibil sunt încă sub vârful din 2008, a menționat el. În dolari de astăzi, prețul era mai aproape de 5,25 USD pe galon. De Haan crede că majoritatea consumatorilor nu vor reduce din timpul condusului până când prețurile vor ajunge la acel nivel de 5 USD per galon.

Deci, când vor scădea prețurile la benzină?

Așteptați-vă ca prețurile gazelor vor rămâne ridicate timp de câteva săptămâni, dacă nu luni, spun experții. Inflația generală se va înrăutăți probabil în martie și aprilie înainte de a se îmbunătăți, a declarat Bill Adams, economist șef la Comerica Bank, într-un raport.

„Inflația se va accelera în martie și aprilie, deoarece efectele secundare ale războiului Rusia-Ucraina împing prețurile și mai mari la supermarketuri, la pompele de benzină și la facturile la utilități”, a spus Adams.

Barajul de creștere a costurilor afectează sentimentul consumatorilor, arată sondajele.

„Cu prețurile la benzină în creștere și războiul din Ucraina dominând titlurile, nu a fost nicio surpriză faptul că indicele de încredere a consumatorilor de la Universitatea din Michigan a scăzut la un minim de 11 ani la începutul lunii martie”, a spus Capital Economics într-un raport.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.