Un zbor Paris–Ajaccio s-a transformat într-o plimbare gratuită cu vedere la mare, după ce controlorul aerian a adormit buștean în turn. Avionul a zburat aproape o oră în cercuri deasupra Corsicii, până când cineva a avut inspirația să-l trezească pe omul care dirija traficul aerian.
Când aeronava A320neo a cerut permisiunea de aterizare, liniște totală în căști. Turnul de control – mut ca o bibliotecă după închidere. Nici balizele pistei nu erau aprinse.
Pilotul, puțin contrariat a sunat la pompieri, scrie publicația franceză Le Point, potrivit Mediafax.
Aceștia au anunțat jandarmeria. În final, controlorul a fost trezit, luminile pistei s-au aprins, iar avionul a reușit să pună roțile pe sol. Pasagerii au avut parte de un bonus: un tur panoramic al golfului Ajaccio inclus în bilet.
Zero pericol, dar multe semne de întrebare
Deși nimeni nu a fost în pericol – vreme bună, combustibil suficient și aeroportul Bastia la o aruncătură de băț –, incidentul ridică niște întrebări. Cum de era controlorul singur în turn? Și, mai ales, de ce programul de lucru seamănă mai mult cu orarul de la siestă?
Presa franceză scrie că de ani buni există „permise de absență” date pe sub mână. Adică șefii lasă oamenii să plece, fără să figureze oficial ca pauză.
Rezultatul? Un turn de control în care ar trebui să fie doi oameni rămâne cu unul singur. Iar dacă acel „unul singur” adoarme… avionul se plimbă în cercuri.
Final cu morală
Curtea de Conturi franceză critică de mult timp aceste practici, iar pentru a evita „pontajul prin prietenie”, centrele de control au introdus sisteme biometrice – amprente, retină, recunoaștere facială.
Ce nu s-a inventat încă? O alarmă deșteptătoare obligatorie pentru controlorii aerieni somnoroși.































Comentează