Un nou scandal legat de uleiul de gătit a izbucnit în China, la aproximativ un deceniu după infama represiune a țării împotriva restaurantelor care reutilizau ulei de canal și grăsime de canalizare informează Insider.
Furia urmează unei investigații bombă publicate la 2 iulie de Beijing News, organ de presă de stat, care a descoperit mai multe cazuri de camioane cisternă care transportau ulei de gătit comestibil imediat după ce au livrat substanțe chimice utilizate pentru transformarea cărbunelui în lichid.
Autorul raportului, Han Futao, a constatat că niciunul dintre interioarele cisternelor nu a fost curățat între încărcări.
Han a descris un caz în care un camion cisternă din provincia Hebei a livrat produse chimice în Qinhuangdao înainte de a se grăbi la Sanhe câteva zile mai târziu pentru a fi umplut cu ulei de soia.
Mai mulți șoferi de camioane au declarat pentru Beijing News că această practică este o măsură generalizată de economisire a costurilor utilizată de firmele cu mii de camioane - un "secret deschis" în industrie, a scris Han.
În unele sezoane, au spus șoferii, aceștia transportau ape reziduale industriale înainte de a livra uleiuri comestibile. Aceste substanțe chimice nu sunt clasificate ca inflamabile sau periculoase, altfel legislația chineză ar impune ca ele să fie transportate în cisterne speciale. De atunci, raportul a stârnit indignare pe platformele social-media din China, care au fost inundate de subiecte virale care discută scandalul.
Reglementările naționale au fost o țintă cheie pentru furia publică. Acestea recomandă companiilor petroliere să utilizeze camioane cisternă dedicate substanțelor comestibile, dar ghidul este doar încurajat și nu este obligatoriu.
"Nu ar trebui ca un bidon de kerosen să fie un bidon de kerosen și un bidon de ulei de gătit să fie un bidon de ulei de gătit? Chiar dacă sunt curățate, nu sunt neapărat atât de curate", a spus un comentariu de top pe Weibo, versiunea chineză a X.
Reacția a crescut și mai mult atunci când oamenii au început să posteze avertismente de reglementare din 2013 cu privire la această practică în provincia Hunan, indicând utilizarea acesteia de mai bine de un deceniu.
Mai multe relatări care descriu amestecarea uleiurilor comestibile cu substanțe chimice periculoase
Un raport de știri locale din 2005 care descria amestecarea uleiurilor comestibile cu "substanțe chimice periculoase" în timpul transportului a devenit, de asemenea, viral.
"Au mai fost prinși înainte, dar problema persistă. Este pedeapsa suficient de aspră?", a scris un blogger.
"În urmă cu 19 ani, mass-media a raportat că rezervoarele au fost amestecate cu alimente. De ce nu a fost încă rezolvată problema?", a scris un altul.
La câteva zile după raportul Beijing News, presa de stat a sărit la atac cu comentarii acide.
"Dacă acesta este un "secret deschis în industrie", unde pune sănătatea publică și siguranța vieții? Unde sunt demnitatea și dreptatea legii?", a scris luni seara editorialistul Zhang Jingshan de la People's Daily.
Sinograin, un organism de stat care supraveghează stocurile de cereale și petrol ale Chinei, a publicat sâmbătă o declarație în care afirmă că a lansat o anchetă privind "utilizarea mixtă a camioanelor cisternă".
Dar declarația a fost urmată de apeluri online pentru o anchetă mai amplă care să implice autorități superioare.
"Verificarea propriei unități este ca și cum ți-ai acoperi urechile în timp ce furi un clopot", a scris un blogger cerând o explicație. "Acest lucru necesită atenția departamentelor relevante. Alimentele sunt o problemă majoră a mijloacelor de subzistență ale oamenilor și nu ar trebui subestimate!"
Siguranța alimentară în China este deja un subiect sensibil de ani de zile, în urma mai multor scandaluri legate de uleiul de canal și de substanțele chimice mortale din laptele praf pentru copii.
Controversele repetate au contribuit la creșterea neîncrederii în orașe față de alimentele comercializate în supermarketuri și magazine alimentare, declanșând o campanie a guvernului central pentru promovarea siguranței alimentare în țară.
Comentează