Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Trei forme de manipulare a sondajelor de opinie

www.promtmedia.ro
sondaj

Suntem în acea perioada neplăcută a ciclului politic când datele din sondaje par a veni dinspre o singură-zonă client (PSD). Asta face ca datele să fie deosebit de sensibile la manipulare. Și nu mă refer la manipularea grosieră, făcută din tastatură. Ci la metode mai subtile, la care casele de sondare nici nu prea pot obiecta.

1. Cine plătește lăutarii alege muzica

În mod normal, dacă un  partid trece printr-o perioadă bună, atunci își publică singur sondajele, iar dacă nu, publică adversarii sondaje despre el. Astfel, dacă în public apar suficiente sondaje ale unor case cât de cât cunoscute, putem începe să tragem concluzii credibile despre starea politicii.

Dacă vin dintr-o singura sursă, atunci clientul alege când și ce să publice. Iar furnizorul de sondaj nu poate comenta mare lucru: în definitiv, informația aparține clientului.

2. Același sondaj poate dar rezultate diferite...

...în funcție de populația din care se extrag procente.

Mai pe românește, putem calcula așa:

  • voturi pentru partidul X, ca procente din cei ce au o opinie;
  • voturi pentru partidul X, ca procente din cei ce au o opinie și au și o probabilitate mare să meargă la vot;
  • voturi pentru partidul X, ca procente din cei ce au o opinie și au și o probabilitate mare să meargă la vot ... dar pe baza altui algoritm de estimare a probabilității.

Foarte adesea, diferențele nu sunt foarte mari. Dar... uneori pot avea efect psihologic. Un procent în plus sau în minus peste pragul de 5% devine știre. La fel în cazul unor variații în jurul unui anumit prag psihologic.

Dacă partidul care a comandat alege să publice datele pe baza celei mai avantajoase versiuni, ar putea avea nevoie să se coordoneze cu cel ce face sondajul. Ipotetic, sondorul poate obiecta. Dar... dacă alege să nu obiecteze... și nimeni altcineva nu publică cifre diferite... cine își va mai da seama?

3. Cine prezintă sondajul poate încerca să controleze știrea

Ultimul sondaj Sociopol a rulat în media cu titluri ce făceau referire la Laura Codruța Kovesi sau Klaus Iohannis. Știrea a fost că șefa DNA apare ca fiind mai "prezidențiabilă" decât actualul președinte (v titlurile de pe Google News). În același timp, într-un colț al raportului, stătea informația că scorul USR este de 12% (v pagina 3 în acest raport).

Dacă acest sondaj ar fi fost plătit de USR ar fi fost și lansat cu declarații de gen: USR a crescut cu aproape 50%. Și foarte posibil, această informație ar fi fost preluată de presă.

Astfel, publicarea de sondaje credibile nu ne servește doar nouă, celor ce comentăm politica ci și partidelor, care pot găsi muniție să se lupte cu mașina de propagandă a PSD. Dacă vor.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.