Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Alegerile locale se decid pe Facebook. O demonstratie

Gradul de mobilizare la alegerile locale va fi scazut. E firesc, in conditiile noii legi. Si in contextul unei prudente sanatoase starnite de lunga ofensiva DNA. In sondajele actuale, numarul nehotaratilor din randul celor care declara ca vor merge cu singuranta la vot e urias – bate spre 40%. Oamenii nu vor sa voteze solutiile vechi, dar nici nu au apucat sa-si faca o opinie clara despre figurile noi, intrate in lupta de doar cateva luni.

In aceste conditii, votul se va imparti pe trei categorii majore:

  1. Votul de aparat politic – care implica forta partidelor de a gestiona diviziuni locale eficiente. Sa poti imparti un sector, de pilda, in 20 de zone unde liderul sa fie apreciat de comunitate inseamna enorm pentru pragatirea zilei votului. Putem intelege asta observand ca partidele noi sau mai mici, precum USB sau PMP, nu au reusit sa depuna candidaturi valide de primar in anumite sectoare din Bucuresti (sectorul 5). Centrul activ si comunicarea publica nu sunt suficiente pentru a asigura mobilizarea electorala la firul ierbii in toate fazele sale (strangere de semnaturi, oameni in sectii, ziua votului)
  2. Votulul ideologic si de trend – care surprinde pulsul general al momentului (care in ultimii ani a fost fie anti-PSD, fie anti-Basescu). Problema e ca in aceste alegeri nu mai avem un “anti” foarte clar definit, motiv pentru care acest tip de vot va fi mai scazut.
  3. Votul de val si de mobilizare on-line spontana – care nu va avea insa un caracter general, ci va depinde de tensiunile fiecarei comunitati locale. Si care e intotdeauna cumva previzibil, dar niciodata sigur. E un vot care pleaca “la scanteie”, in ultimele 48 de ore inainte de alegeri – adesea chiar in timpul alegerilor.

In conditiile in care marile partide au aparate politice relativ egale ca forta si in care, pe de alta parte, nu exista un trend politic major (in contextul guvernului tehnocrat), decisiva se va dovedi, din nou, mobilizarea Facebook din ultimele zile de campanie. Din bazinul de 30%-40% indecisi care vor totusi sa voteze, peste 75% vor lua decizia pe baza valului on-line.

Aici apare, ca intotdeauna, avanjatul insurmontabil al dreptei (dar, nota bene, si al partidelor locale tinere). On-line-ul si Facebook-ul nu functioneaza decat organic. Decat pe baza unor nevoi si tendinte reale, vii. Oricate conturi false si oricati postaci ar aduce in lupta PSD, el nu va fi niciodata capabil sa genereze un val autentic de entuziasm. Cifrele glorioase din sondajele PSD sunt pierdute intotdeauna in orele de aur ale Facebook-ului. Oamenii cu influenta in on-line, cei cu zeci de mii de urmaritori (autentici, nu din Panama), cei care produc zilnic idei valide vor fi intotdeauna anti-PSD in ziua votului.

Sa luam cazul de la Sectorul 5, pe care il cunosc din interior. Sondajele la zi, nu foarte relevante din cauza incapacitatii partidelor de a sustine cercetari de teren profesioniste, vorbesc despre o relativa egalitate intre competitori (vezi aici). Votul va merge “bara la bara”. Diferenta va fi facuta, categoric, de on-line, dupa momentul in care cei din 13 Septembrie, Rahova si Cotroceni vor vedea entuziasmul catorva sectii din Ferentari.  Si aceasta diferenta va merge doar in favoarea dreptei.

Poate obtine Vanghelie un singur vot pe Facebook? Nu, logic, bietul om si-ar consuma inutil energia cateva ore pentru a scrie un text de tipul: “Raetchi nu ia 5-ul. Vanghelie (eu Marian) ia 5 (nu cu executare!?!). Like si share daca crezi”. Nici un influencer nu ar fi dispus – nici pentru toti banii din lume – sa il “endorseze” pe Marian. Ce sa zica? “Gata, iesiti la vot, nu se mai poate cu Mafia. Votati Vanghelie!”.

Poate obtine PSD un singur vot pe Facebook? Eventual, dar mai greu de crezut. Care ar fi necesitatea organica a valului Facebook? “Sa mergem pe mana partidului condus in sector, pana ieri, de domnii Vanghelie si Rizea! Numai acest partid ne poate salva de coruptie?” Sau: “Iesiti la vot sa scapam de Basescu?”. Sau: “Veniti sa ne aparati de DNA, care l-a abuzat pe domnul presedinte Dragnea?”. Sau “Daca si tu il detesti pe acoperitul Vali Zgonea, like si share?”. Nu: PSD nu are nimic de spus in on-line. Poate sa o faca, sigur, e sanatos sa ai un department de on-line, dar fara pic de organicitate.

Circa 20.000 de voturi vor fi decise de on-line in Sectorul 5. Si proportia se va pastra la nivelul tarii. Cu conditia capacitatii candidatilor de a genera o scanteie.

(Un criteriu al scanteii, de exemplu, il gasiti aici: Lista Neagra Romania Curata ).

COMENTARIUL ESTE ASUMAT DE AUTOR
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.