AmCham: 'Instrumentele digitale trebuie să devină o componentă integrantă a sistemului educaţional'

Autor: Ioana Necula, Redactor

Publicat: 14-05-2020

Actualizat: 14-05-2020

Article thumbnail

Sursă foto: FIFA 2020

La nivelul fiecărei unităţi şcolare trebuie să fie agreat un set de aplicaţii/platforme, astfel încât profesorii, elevii şi părinţii să fie instruiţi în utilizarea acestora pentru obţinerea celor mai bune rezultate, având în vedere că procesul de educaţie s-a transferat online în contextul pandemiei COVID-19, potrivit Agerpres.

Potrivit unui comunicat AmCham, digitalizarea este necesară, însă accesul la resurse online necesită alături de platforme şi un conţinut didactic adaptat mediului digital şi profesori care să creeze şi să disemineze unitar materiale de calitate prin metode moderne. "Nu în ultimul rând, nu putem separa procesul educaţional de interacţiunea umană. Instrumentele digitale trebuie să devină o componentă integrantă a sistemului educaţional care să permită flexibilitate, însă interacţiunea dintre elev şi profesor, dar şi relaţionarea dintre elevi, trebuie să rămână o constantă", se menţionează în comunicat.

Reprezentanţii AmCham susţin că unul dintre modelele de succes implementate în celelalte state europene este învăţământul hibrid 'blended learning' care are la bază un model educaţional care îmbină metodele tradiţionale de predare cu instrumentele digitale. "Un astfel de concept asigură nu doar valorificarea potenţialului digital, ci mai ales rezilienţa procesului dat e învăţare în faţa unei crize precum cea prezentă, îmbunătăţirea standardelor de predare şi învăţare prin e-lecţii model accesibile tuturor copiilor, dar şi substanţierea programelor şcolare în direcţia evoluţiilor accelerate ale societăţii contemporane, cu păstrarea valorilor umaniste şi a reperelor identitare.", se mai precizează în comunicat.

Citește și: Lovitură! Adrian Năstase, acțiune împotriva lui Klaus Iohannis și a lui Ludovic Orban

AmCham recomandă astfel şi pentru România o abordare integrată a resurselor disponibile şi a celor mai potrivite bune practici şi standarde de calitate din statele membre ale Uniunii Europene, cu atât mai mult cu cât sunt posibil de implementat cu sprijinul fondurilor europene. "Conturarea unui model strategic de transformare a sistemului educaţional românesc necesită în primul rând asumarea de către Ministerul Educaţiei a rolului de coordonare a acestui proces, instruirea şi înrolarea corpului didactic în acest amplu proces transformaţional şi un parteneriat activ cu mediul de afaceri, societatea civilă şi autorităţile locale", susţin reprezentanţii AmCham România.

O astfel de strategie integrată privind utilizarea metodei 'blended education' la nivel naţional trebuie transpusă prin intermediul exerciţiului de programare 2021-2027 în programele operaţionale şi instrumentele de finanţare care urmează a fi implementate. "Fără un exerciţiu de programare coerent şi politici publice consistente care să descrie adecvat priorităţile, obiectivele propuse şi să determine necesarul de alocări şi domeniile de intervenţie, utilizarea fondurilor europene ca şi eficacitatea acestui tip de intervenţii ar putea fi pusă sub semnul întrebării", se mai spune în comunicat.

Potrivit AmCham, experienţa ultimelor două luni, adaptarea din mers a tuturor participanţilor la procesul de educaţie transferat online oferă "lecţii foarte valoroase" ce trebuie analizate şi transpuse cu responsabilitate în viziunea şi planul de acţiune pentru viitor. "Astăzi, şi nu mâine, trebuie să investim într-un sistem educaţional modern, rezilient, adaptat la standarde europene şi care are în centru nevoile de învăţare ale noilor generaţii. Prezentul apel lansat de AmCham România se subsumează angajamentului consecvent al membrilor noştri pentru un parteneriat între mediul public şi cel privat pentru sprijinirea investiţiilor în educaţie şi vine în continuarea implicării concrete a membrilor care au angajat nu doar în această perioadă resurse valoroase pentru a susţine procesul educaţional, sub formă de instruiri, access gratuit la platforme online oferit de companii şi ONG-uri şcolilor, profesorilor, elevilor", susţin reprezentanţii AmCham România.

Citește și: Propunere bombă: Anulați examenele pentru evaluarea națională clasa VIII și examenul de Bacalaureat

Totodată, AmCham reiterează şi cu acest prilej preocuparea reală a comunităţii de afaceri pe care o reprezintă şi disponibilitatea companiilor de a continua să susţină cu expertiză transformarea educaţiei într-o prioritate strategică naţională şi obţinerea primelor rezultate concrete în cel mai scurt timp, înainte de începerea noului an şcolar.

De asemenea, AmCham face apel la o abordare integrată care să reconcilieze măsurile pe termen scurt adoptate de către autorităţi cu o viziune strategică care să asigure continuitatea şi reforma structurală a sistemului educaţional, în contextul urgenţei şi oportunităţii unice de a gestiona problemele sistemice cu care se confruntă învăţământul românesc, amplificate de pandemia COVID-19.

"Pandemia COVID-19 a avut efecte disruptive asupra procesului educaţional însă, mai mult decât atât, a reliefat încă o dată carenţele şi problemele stringente cu care se confruntă învăţământul românesc - rigiditate, lipsa competenţelor digitale, modele perimate deconectate de la realitatea unei societăţi moderne şi acces inegal la educaţie. Dacă o parte dintre elevi au avut posibilitatea de a se reconecta cu profesorii lor prin intermediul educaţiei online, măsurile de izolare au acutizat inechităţile faţă de copiii din medii defavorizate, mulţi dintre ei pierzând orice legătură cu procesul educaţional.", se precizează în comunicat.

Reprezentanţii AmCham România susţin că educaţia este un drept constituţional, nu un privilegiu, şi fiecare copil din România trebuie să aibă acces egal la educaţie de calitate. AmCham România salută iniţiativa Ministerului Educaţiei şi Cercetării de a oferi posibilitatea copiiilor din comunităţi vulnerabile de a avea acces la educaţie pe suport digital, însă atrage atenţia asupra faptului că, în timp ce dotarea cu echipamente poate fi una dintre soluţiile crizei actuale, această măsură rezolvă doar un tip de probleme cu care se confruntă sistemul educaţional.

Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România) este de peste 25 de ani între cele mai reprezentative asociaţii ale comunităţii de afaceri din România, fiind recunoscută drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea României sau dinamica relaţiilor comerciale între SUA şi România.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri