Rezultatele internaționale PISA publicate de OECD arată un semnal de alarmă major: scorurile elevilor din întreaga lume la matematică, citire și științe au atins cel mai scăzut nivel din ultimele două decenii. “Externalizarea” gândirii de către copii și adolescenți riscă să îi ducă pe aceștia într-o zonă în care este afectată capacitatea de învățare și să substituie procesele naturale de analiză, gândire critică și chiar a nivelului de inteligență.
În raportul pentru 2022 (cel mai recent disponibil public), performanțele medii înregistrate de elevii de 15 ani sunt în scădere semnificativă față de anii anteriori, iar OECD avertizează că sistemele educaționale se confruntă cu o criză profundă, accentuată de pandemia de COVID-19, dar și de schimbările în modul în care copiii și adolescenții interacționează cu tehnologia.
„Este o scădere istorică a capacității de învățare și de gândire critică. Iar dincolo de cauzele evidente — pandemia, stresul social, lipsa motivației — există un factor pe care începem abia acum să îl înțelegem: dependența de tehnologie și, mai nou, de inteligența artificială pentru sarcinile cognitive de bază”, explică psihologul Bogdan Stoian.
Când mintea nu mai exersează, își pierde agilitatea
Psihologul Bogdan Stoian, dublu masterand în Psihologie Clinică și Tehnici de Comunicare și Influență Socială a realizat o analiză a scăderii randamentului școlar și gândirii critice a copiilor și adolescenților, în care atrage atenția că folosirea excesivă a AI în activitățile de scriere, reflecție sau argumentare are consecințe directe asupra dezvoltării și funcționării creierului. Atunci când lăsăm un algoritm să compună pentru noi o scrisoare, o analiză sau chiar o temă, renunțăm involuntar la antrenamentul mental care stimulează memoria de lucru, gândirea critică și creativitatea.
„Creierul este un organ al exercițiului. Fiecare idee pe care o formulăm, fiecare frază pe care o construim antrenează rețele neuronale complexe. În momentul în care externalizăm acest proces către un sistem care „gândește” pentru noi, aceste conexiuni se estompează. În timp, scade capacitatea de a formula argumente, de a susține o idee sau de a înțelege în profunzime un text.”, arată analiza făcută de Bogdan Stoian.
O nouă generație care va „citi pentru a copia”
Din perspectivă educațională, efectele sunt deja vizibile. Profesorii observă o dificultate tot mai mare în exprimarea scrisă, în organizarea logică a ideilor și în capacitatea de concentrare. Dacă în trecut tehnologia era un instrument de sprijin pentru gândire, inteligența artificială riscă să devină un substitut al ei.
„Viitorii elevi nu vor mai învăța să scrie pentru a-și exprima ideile, ci pentru a da comenzi precise unui algoritm. Se va schimba complet modul în care gândim, argumentăm și învățăm. Vom avea generații care citesc nu pentru a înțelege, ci pentru a copia, adapta și livra un conținut generat automat. Ne aflăm într-o epocă în care riscul este că oamenii vor deveni mai puțin inteligenți și mai puțin prezenți în propriul proces de gândire. Când externalizezi gândirea, pierzi conexiunea cu sensul ei profund — cu emoția, cu efortul, cu satisfacția de a crea singur”, avertizează Bogdan Stoian.
Declinul gândirii profunde
Numeroase studii neuropsihologice arată deja o scădere a capacității de atenție și memorare în rândul tinerilor care folosesc constant instrumente digitale de generare automată a textelor.
Pe termen lung, lipsa implicării cognitive duce la:
reducerea volumului de substanță cenușie în ariile asociate gândirii analitice și creative;
scăderea empatiei și a inteligenței emoționale;
dificultăți în luarea deciziilor complexe fără suport extern (AI, algoritmi, aplicații).
Educația viitorului: între algoritm și conștiință
Bogdan Stoian consideră că educația trebuie să găsească urgent un echilibru între integrarea tehnologiei și păstrarea exercițiului gândirii autentice. Școlile viitorului vor trebui să dezvolte programe în care AI este folosit ca partener, nu ca substitut: un instrument de inspirație, nu de copiere. Provocarea următorilor ani va fi să învățăm cum să rămânem umani într-o lume care gândește în locul nostru.
**
Bogdan Stoian este psiholog clinician, absolvent al Facultății de Psihologie, dublu masterand în Psihologie Clinică și Tehnici de Comunicare și Influență Socială.






























Comentează