DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Cum am deblocat proiectul variantei ocolitoare a mun. Satu Mare?

De ce nu avem drumuri și autostrăzi? În municipiul Satu Mare traficul este infernal la orele de vârf din cauza lipsei variantei centurii ocolitoare.

După o jumătate de an de la adoptarea amendamentului la bugetul de stat pentru anul 2016, pe care l-am susținut în Parlament, pentru finanțarea cu 20 de milioane de lei a variantei ocolitoare a municipiului Satu Mare, am solicitat informații privind evoluția lucrărilor pe teren. Blocaj total! Clasicul 'nu se poate' căci 'alții sunt de vină, din alte instituții publice' a fost primul răspuns primit de la ministerul transporturilor.

Am deblocat lucrurile după o corespondență de două luni cu CNADNR, Ministerul transporturilor (MT), Ministerul fondurilor europene (MFE) și cu Autoritatea de Management a Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020 (AM POIM).

Le mulțumesc tuturor pentru mobilizare și le cer să accelereze procedurile: în cursul zilei de astăzi, AM POIM a transmis avizul către CNADNR/MT pentru includerea variantei ocolitoare a municipiului Satu Mare în Programul Operațional Infrastructura Mare. În urma acestui aviz, ministerul transporturilor va putea demara lucrările, având asigurată sursa de finanțare pentru proiect.

Va prezint, sper nu foarte tehnic, situația variantei ocolitoare a municipiului Satu Mare din perspectiva finanțării sale:

1. Varianta ocolitoare Satu Mare nu era inclusă inițial în lista proiectelor din Master Planul General de Transport propuse ca prioritare pentru Programul Operațional Infrastructura Mare de către guvernul PSD la momentul aprobării programului, în iunie 2015. Potrivit răspunsului trimis de CNADNR către Ministerul Transporturilor, după demisia guvernului Ponta, CNADNR S.A. a semnat un contract privind "Proiectarea şi execuţia Variantei Ocolitoare a Municipiului Satu Mare" la data de 16 noiembrie 2015. Dar! CNADNR nu a emis ordinul de începere a activităţilor, întrucât susținea că nu este clarificată sursa de finanţare.

2. În luna aprilie 2016, CNADNR a solicitat Autorității de Management a Programului Operațional Infrastructura Mare (POIM) avizul pentru includerea în bugetul ministerului transporturilor cu finanțare din POIM 2014-2020 (titlul 58) a unor proiecte anterior aprobării acestora (avizarea Formularului 1 conform HG 93/2016), printre care se regăsea și Satu-Mare. AM POIM (MFE) nu a acordat aviz în urma solicitării pentru că acele proiecte nu erau incluse în lista celor din Master Planul General de Transport propuse ca prioritare pentru POIM. Pentru includerea acesteia, ministerul fondurilor europene a solicitat ministerului transporturilor revizuirea listei proiectelor ce urmează a fi finanțate în POIM.

3. În urma discuțiilor purtate cu ministerul fondurilor europene și ministerul transporturilor, la finalul lunii iulie 2016, privind lipsa avizului de includere la finanțare din POIM 2014-2020 a proiectului variantei ocolitoare a municipiului Satu Mare, ministerul transporturilor a comunicat o noua listă a proiectelor ce fac obiectul finanțării din POIM în data de 26 iulie 2016.

4. În urma revizuirii de către ministerul transporturilor a listei de priorități POIM, CNADNR a solicitat AM POIM vineri, 5 august 2016, avizarea pentru includerea la finanțare din POIM a variantei ocolitoare Satu Mare, conform legii bugetului de stat aprobat în Parlament.

5. În cursul zilei de astăzi, AM POIM a transmis avizul către CNADNR/MT pentru includerea acestora în POIM. Urmare a acestui aviz, MT va putea opera modificările în buget și demara lucrările, având asigurată sursa de finanțare pentru proiect.

În concluzie, întârzierile în avizarea finanțărilor a unor proiecte din care face parte și varianta ocolitoare a municipiului Satu Mare a fost momentan rezolvată. Rog institutiile publice locale, inclusiv prefectura, să urmărească îndeaproape evoluția acestui proiect prioritar pentru sătmăreni, atât de necesar pentru decongestionarea traficului și îmbunătățirea calității vieții noastre. De la data aprobării sursei de finanţare şi emiterii Ordinului de începere a activităţilor, contractul CNADNR prevede un termen de 5 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţie.

UPDATE:

Bugetul total al proiectului de construcție a variantei ocolitoare Satu Mare este de 365,76 milioane de lei (aproximativ 81 de milioane de euro), din care fondurile europene nerambursabile reprezintă 228,6 milioane lei (aproape 51 de milioane de euro), potrivit formularului nr. 1 avizat de către Autoritatea de Management a Programului Operațional Infrastructura Mare.

Pentru anul 2016 sunt prevăzute credite bugetare în valoare totală de 54,86 milioane de lei (aproximativ 12 milioane de euro), iar pentru restul de 310,89 milioane de  lei sunt prevăzute credite bugetare în anul 2017 (aproximativ 69 de milioane de euro) pentru lucrările variantei ocolitoare a municipiului Satu Mare.

 

COMENTARIUL ESTE ASUMAT DE AUTOR
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.