Cum se umflă prețurile cu 1.000%

Autor: Ionel Dancu

Publicat: 26-09-2015

Actualizat: 26-09-2015

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Umflarea preţurilor la materiale cu 1.000% este unul din modurile prin care se fraudează fondurile publice în construcţii, potrivit unei analize publicate în cel mai recent număr al revistei Curţii de Conturi, scrie Gandul.

Frauda în aplicarea procedurilor de achiziţii publice cunoaşte o “perfecţionare continuă”, este una dintre concluziile analizei “Modalităţi de fraudare a fondurilor publice în realizarea lucrărilor de construcţii pentru obiective de investiţii”, publicate de Curtea de Conturi.

“Proiectanţii utilizează la estimarea valorii lucrărilor pentru realizarea obiectivelor de investiţii preţuri supradimensionate ale resurselor materiale comparativ cu situaţia reală la momentul întocmirii proiectului, de multe ori cu procente de până la 1.000%”, se arată în analiza semnată de un auditor de la Curtea de Conturi Ialomiţa.

Totodată, în cadrul procedurilor de achiziţie publică, apar cazuri în care valoarea estimată a unei lucrări este de multe ori majorată artificial pentru ca firma câştigătoare să poată obţine un preţ umflat.

“Unul dintre motivele care stă la baza majorării artificiale a valorii estimate a unei lucrări este acela de a permite contructorului să obţină un preţ mult mai mare pentru lucrările executate faţă de valoarea lor reală”, menţionează autorul analizei.

Cu cât valoarea estimată a lucrărilor este mai mare, cu atât proiectantul încasează mai mult pentru realizarea acestuia.

Un alt scop avut în vedere la creşterea nejustificată a valorii devizului general este acela că preţul lucrării ce va fi executată în baza acestuia să poată fi şi acesta majorat de către constructor.

Reprezentantul Curţii de Conturi Ialomiţa arată că, deşi legislaţia – HG 28/2008 – stabileşte reguli clare privind modul de întocmire a devizului general, proiectantul este răspunzător doar în ceea ce priveşte stabilirea cantităţilor de lucrări ce vor fi realizate,  nu şi cu privire la evaluarea financiară a acestora.

“Este la îndemâna oricui să verifice care sunt preţurile reale ale pieţei, prin consultarea, de exemplu, a site-urilor oficiale ale distribuitorilor de materiale de construcţie, urmând să fie comparate preţurile practicate de aceştia cu cele folosite de proiectant. Totuşi, se remarcă o lipsă de interes aproape generală din partea entităţilor publice cu privire la acest aspect, fiind create toate premisele necesare fraudării”, avertizează autorul analizei.

Ministerul Finanţelor a anunţat finalizarea proiectului de lege privind achiziţiile clasice şi proiectul de lege referitor la remediile şi căile de atac privind atribuirea contractelor de achiziţii publice, după perioada de consultări, astfel că documentele urmează să fie supuse aprobării Guvernului. Ambele proiecte de acte normative au fost publicate pe site-urile Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice. Instituţia precizează că proiectele de lege sunt definitivate, urmând să fie supuse avizării interinstituţionale, şi că vor fi transmise spre aprobare Parlamentului după ce vor fi aprobate de Guvern.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri