DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Deputatul PSD Camelia Gavrilă, ELOGIU la adresa cadrelor didactice, de Ziua Profesorului

rtv.net
examen profesori

Deputatul PSD Iași Camelia Gavrilă transmite un mesaj important de Ziua Profesorului.

"Elogiu profesorilor – vocație, pasiune, dăruire

Arta supremă a profesorului este de a trezi bucuria exprimării creatoare și bucuria cunoașterii.

(A. Einstein)

Ziua Învățătorului se sărbătorește pe data de 5 iunie, o zi care coincide cu data de naștere a dascălului Gheorghe Lazăr, întemeietorul învățământului românesc modern, personalitate de referință care a înființat în 1818, în București, prima școală cu predare în limba română, Școala de la „Sfântul Sava”.

În complementaritate cu data de 5 octombrie, care din anul 1994 este desemnată de UNESCO drept Ziua Internațională a Profesorului, aceste celebrări subliniază importanța educației și rolul învățătorilor, al profesorilor în societate, pentru devenirea și împlinirea ființei umane prin școală, prin cunoaștere și învățare temeinică.

 

Dincolo de aceste repere temporale cu valoare simbolică, de contexte naționale sau internaționale, o sărbătoare a învățătorilor este un prilej de reflecție asupra sensurilor unei profesii de vocație, care presupune competență, dăruire, sensibilitate, arta de a transmite cunoștințe, bucuria de a sprijini creșterea copiilor sau formarea tinerilor. Cuvântul însuși are o rezonanță afectivă profundă, evocând farmecul anilor de școală, mirarea copilului, începutul drumului prin universul cunoașterii, alături de imaginea nostalgică a învățătorului. După cum, în sens metaforic, ne gândim la sugestia sacră de Învățător ales, predestinat pentru un „sacerdoțiu al predării”.

A fi profesor reprezintă asumarea unei profesii complexe, a unui traseu cognitiv de-a lungul întregii activități, dar și conștiința că ai puterea de a dărui știința de carte, de a cultiva emoții și o sensibilitate artistică sau culturală, căutând mereu soluții care se află între artă și știință, între vocație și cunoaștere, între raționalitate și intuiție.

Meseria noastră înseamnă un corolar de competențe și demersuri - a proiecta activități curriculare diferite și creative, a concepe strategii didactice, teste, proiecte inedite, completarea și armonizarea domeniului formal de cunoaștere și învățare cu cel nonformal de modelare a personalității, profesorul adevărat înțelege natura umană, psihologia vârstelor, relaționează și comunică, dincolo de bariere și dificultăți.

Ca profesor și vicepreședinte al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport consider că, în acest interesant și contradictoriu secol XXI, pregătirea profesorilor implică și mai mult o dimensiune de cunoaștere și dobândire de competențe științifice, de strictă specialitate, dar și o dimensiune pedagogică și psihologică prin care acesta explorează diversitatea umană, contextele sociale și multiculturale și se adaptează în lumea școlii.

O educaţie de calitate este realizată de profesori buni, bine pregătiţi pentru o astfel de meserie. Din acest motiv apreciez că printre direcţiile esenţiale ale reformei sistemului educaţional din ţara noastră trebuie să parcurgem cel puţin două trasee:

• revalorizarea meseriei de profesor în acord cu importanţa ei socială;

• reconfigurarea pregătirii iniţiale şi continue a profesorilor, respectând anumite standarde de formare, dar și modele internaționale viabile.

Este evident că formarea inițială, etapă academică a pregătirii noastre se împlinește și prin inițierea profesorului debutant de către mentorul/maestrul/profesorul experimentat care va lumina un drum al înțelegerii meseriei de profesor activ, de practician la catedră. Trebuie să subliniem că există diferențe majore și ezitări tulburătoare între ceea ce știi, ca specialist, și ceea ce trebuie să transmiți, să restructurezi adaptând în procesul didactic, pentru diferite secvențe temporale, vârste, clase sau grupuri de elevi. Sunt procese de reflecție, de analiză și sinteză, de autoanaliză, de înțelegere a contextelor educaționale extrem de diverse, sunt interogații ce par fără răspuns în absența unui spirit lucid, a unui mentor trecut deja prin etape similare și care poate facilita selecția, înțelegerea, coborârea din templul cunoașterii pure și abstracte în lumea concretă și ludică a copilului sau în universul adolescentului.

Astfel, ziua de astăzi vorbește despre învățători, elevi și studenți, dar și despre lungul drum spre știința de a preda bine, de a fi Învățătorul cu har și experiență. De aceea trebuie să subliniem și necesarul dialog între mentor și discipol, fie el polemic, tensionat sau calm, pentru că acest proces înseamnă a așeza în armonie cunoașterea și experiența, impetuozitatea începutului și tentația totalității, pe de o parte, cu selecția lucidă, cu adecvarea didactică la contextul educațional, de cealaltă parte.

În mod cert, lumea contemporană se caracterizează printr-o evoluție rapidă și imprevizibilă a științei și tehnicii, generând o importantă mișcare de idei, de invenții, o creștere exponențială a informației și a tehnologiei de vârf. Acestea au drept consecințe informatizarea societății, restructurarea și reînnoirea unor demersuri epistemologice pluridisciplinare, din toate domeniile vieții sociale. De aceea pregătirea profesorilor și implicit a elevilor și studenților înseamnă preluarea modificărilor și cerințelor din plan social, cultural, economic, de la nivel național și internațional. Se adaugă, printre provocările societății contemporane confruntarea cu resurse limitate de materii prime și de energie, creștere demografică, adâncirea decalajului dintre țări și economii, dinamica din piața muncii, problemele grave de mediu, conflictele interetnice, prejudecăți, stereotipuri culturale, intoleranță, o paletă de riscuri, vulnerabilități sau provocări care impun o pregătire temeinică a generațiilor viitoare, ca specialiști și profesioniști, dar și ca ființe sociale, ca oameni ai comunităților în care trăiesc.

Cu siguranță printre soluțiile esențiale în fața acestor crize și provocări se află calitatea educației, reforma învățământului, formarea adecvată a tinerelor generații, alături de învățători dedicați, de profesori pasionați, asigurându-se modele de comportament, valori și competențe profesionale, deci și premisele unor societăți puternice și reziliente".

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.