Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

DOCUMENT - Ce prevede proiectul 'Big Brother' în școli: părinții și profesorii nu se pot opune instalării de camere peste tot

camere scoala

Școlile vor putea instala sisteme de supraveghere audio-video fără să aibă nevoie de acordul elevilor, părinților sau profesorilor, potrivit unui proiect lansat în dezbatere publică de către Ministerul Educației și prezentat de către ministrul Educației, Ligia Deca.

CONSULTAȚI AICI ÎNTREG PROIECTUL

„Pe lângă activitățile de prevenție, este important ca în cazurile de violență să putem afla adevărul vizavi de ce se întâmplă, de faptele reclamate. Prin urmare, am considerat necesară modificarea cadrului legislativ pentru ca școlile să poată decide instalarea sistemelor de supraveghere audio-video pentru asigurarea pazei și protecției persoanelor și a bunurilor, precum și ca măsură de prevenție a actelor de violență ce pot apărarea în spațiul școlar”, a anunțat Ligia Deca.

Părinții, elevii și profesorii nu se pot opune

Până acum, legislația permite școlii supravegherea audio-video doar după consultarea cadrelor didactice, a părinților sau elevilor majori.

„Modificarea propusă în proiectul de ordonanță de urgență dă școlii posibilitatea de a decide în interesul comunității și, sigur în funcție de specific, fără a mai fi condiționată de acordul părinților sau al cadrelor didactice. Practic, școlile care au instalat un sistem de supraveghere audio-video monitorizează activitatea din sălile de clasă și își asumă răspunderea prentru respectarea prevederilor privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal”, a explicat ministrul Educației.

Ce vizează Planul național de combatere a violenței în școli:

a) cazuri de violență între preșcolari/elevi: bullyingul, cyberbullyingul; vătămarea corporală/lovire/aruncarea cu obiecte; imobilizarea; obligarea copiilor cu alergii alimentare sau intoleranțe alimentare de a mânca/ingera alimente declanșatoare de reacții alergice/intoleranțe alimentare; amenințarea, șantajul, hărțuirea, calomnia, terorizarea, lipsirea de libertate; atingeri nedorite, ciupituri sau mângâieri fără consimțământ; solicitări care pun elevii în posturi foarte asemănătoare sau identice cu expunerea sexuală; instigarea/incitarea la violență/ură/discriminare; determinarea sau înlesnirea sinuciderii; ademenirea minorilor în scopuri sexuale; agresiunea sexuală, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuală, racolarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea sexuală, pornografia infantilă; uciderea/omorul; traficul de minori.

b) cazuri de violență a personalului școlii asupra antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor: favorizarea unor copii în defavoarea celorlalți; defavorizarea evidentă a unor copii; neglijare: neasigurarea unei supravegheri adecvate, neasigurarea unui mediu fizic sigur, lăsarea unui copil în grija unui adult neautorizat, accesul la obiecte dăunătoare; injuriile și jignirile, disprețuirea, tachinarea; smucirea, zdruncinarea, scuturarea, tragerea, împingerea, ciupirea, aplicarea pedepselor fizice; vătămarea corporală/ lovirea sau orice acte de violență cauzatoare de suferințe fizice/ aruncarea cu obiecte; imobilizarea
copilului; obligarea copiilor cu alergii alimentare sau intoleranțe alimentare de a
mânca/ingera alimente declanșatoare de reacții alergice/ intoleranțe alimentare;
amenințarea, șantajul, hărțuirea, terorizarea, lipsirea de libertate; semnele obscene, glume / bancuri / comentarii cu conotații sexuale comentarii cu conotație sexuală privind aspectul fizic al unei persoane; atingeri nedorite, ciupituri sau mângâieri fără consimțământ; solicitări care pun elevii în posturi foarte asemănătoare sau identice cu expunerea sexuală; instigarea/incitarea la violență/ură/discriminare; determinarea sau înlesnirea sinuciderii; ademenirea minorilor în scopuri sexuale; agresiunea sexuală, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuală, racolarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea sexuală, pornografia infantilă; tentativă de omor; uciderea/ omorul; traficul de minori.

c) cazuri de violență gravă a elevilor asupra personalului școlii: vătămarea corporală/ lovire/ aruncarea cu obiecte; imobilizarea persoanei; amenințarea, șantajul, hărțuirea, calomnia, terorizarea, lipsirea de libertate; semnele obscene, limbaj/ remarci/ insinuări cu conotații sexuale comentarii cu conotație sexuală privind aspectul fizic al unei persoane, apelative umilitoare sau sexiste, semne obscene; agresiunea sexuală, violul, coruperea sexuală; atingeri inadecvate cu conotație sexuală; solicitări care pun personalul în posturi foarte asemănătoare sau identice cu expunerea sexuală; alte acțiuni care pot provoca traume emoționale și care au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare;
instigarea/incitarea la violență/ură/discriminare; determinarea sau înlesnirea sinuciderii; tentativa de omor; uciderea/omorul.

d) cazuri de violență a părinților în spațiul școlii;

e) cazuri de violență anti-școală: violarea secretului corespondenței; alarmă falsă; incendiere sau tentativă de incendiere; port sau folosire fără drept de obiecte periculoase; desfășurarea jocurilor de noroc; distrugerea bunurilor școlii, vandalism; furt și tentativă de furt; tâlhărie.

Documentul are 4 direcții de acțiune:

  1. Prevenirea violenței, promovarea stării de bine și a coeziunii comunității școlare;
  1. Reducerea cazurilor de violență în mediul școlar;
  2. Managementul cazurilor de violență din mediul școlar și gestionarea eficientă a resurselor în vederea susținerii victimelor, reabilitării autorilor actelor de violență și
    revenirii la condiția unui mediu sigur în școală;
  3. Îmbunătățirea capacității personalului școlilor pentru prevenirea și combaterea violenței, în vederea menținerii unui mediu sigur, favorabil proceselor de învățare și atingerii reușitei școlare

Măsuri propuse în Planul de combatere a violenței în școli:

  • Dotarea unităților de învățământ cu sisteme de supraveghere audio-video, cu bani din bugetul instituțiilor responsabile (Ministerul Educației și Autoritățile Administrației Publice Locale) și fonduri nerambursabile.
  • Implementarea unor metode de sesizare a actelor de violență sau a suspiciunilor întemeiate de violență școlară în toate unitățile de învățământ preuniversitar din România, precum și comunicarea despre acestora; Cutii poștale verificate săptămânal, telefonul copilului, adresă de e-mail, număr de telefon pentru sms sau mesaje prin Whatsapp.
  • Activități extracurriculare coordonate de cadrele didactice, consilieri școlari sau voluntari (ex. cercuri de educație nonformală, concursuri, teatru forum, bibliotecă vie, expoziții, întâlniri cu specialiști, competiții sportive) axate pe dezvoltarea abilităților socioemoționale ale elevilor, a abilităților de gestionare asertivă a conflictelor, pe creșterea empatiei, pe încurajarea respectului reciproc și a relațiilor pozitive dintre aceștia – Responsabili sunt palatele și cluburile copiilor, cluburile sportive școlare, unități de învățământ, consiliile elevilor și alte structuri. Ca sursă de finanțare: Bugetul instituțiilor responsabile, AAPL (Autoritățile Administrației Publice Locale), parteneri, sponsori, fonduri nerambursabile.
  • Concursul „Ia atitudine, spune STOP violenței!” derulat anual, la nivel național. Surse de finanțare: Bugetul Ministerului Educației
  • Programe pentru susținerea părinților în vederea prevenirii și combaterii violenței școlare. Surse de finanțare: bugetul de stat, fonduri nerambursabile
  • Constituirea unei biblioteci/ punct de informare/ centru de resurse (online sau offline) cu ghiduri, manuale și resurse educaționale deschise (RED) privind abordări, metode, tehnici și bune practici de prevenire și combatere a violenței la nivelul unității de învățământ. Informarea consecventă a elevilor, profesorilor și părinților cu privire la disponibilitatea acestor resurse. Surse de finanțare: Bugetele instituțiilor responsabile, adică unități de învățământ, potrivit documentului.
  • Promovarea unor ghiduri, manuale și RED privind abordări, metode, tehnici și bune practici de prevenire și combatere a violenței adresate elevilor, profesorilor și părinților, pe edu.ro/anti_violenta. Informarea consecventă a elevilor, profesorilor și părinților cu privire la disponibilitatea acestor resurse. Surse de finanțare: Bugetul ME, finanțare externă.
  • Realizarea unei cercetări privind fenomenul de violență în unitățile de învățământ preuniversitar, reprezentative la nivel național, o dată la 2 ani; colectarea de date și
    informații relevante în vederea analizei și adoptării unor măsuri de sprijin pentru prevenirea, diminuarea și combaterea acestui fenomen, măsuri informate pe bază de dovezi. Perioada 2023-2024, 2024-2025.Sursa de finanțare: Bugetul CNPEE.
  • Dotarea unităților de învățământ cu sisteme de supraveghere audiovideo. Sursa de finanțare: Bugetul instituțiilor responsabile (AAPL și ME) și fonduri nerambursabile
  • Asigurarea pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor unităților de învățământ. Sursa de finanțare: Bugetul instituțiilor responsabile (AAPL) și fonduri nerambursabile
  • Campanii de conștientizare a rolurilor tuturor persoanelor din unitatea de învățământ (cadre didactice, personal administrativ, elevi) în identificarea timpurie și în combaterea violenței școlare
  • Formarea polițiștilor în vederea aplicării Hotărârii Guvernului nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea și intervenția în echipă multidisciplinară și în rețea în situațiile de violență asupra copilului și de violență în familie de către toate instituțiile implicate. Sursă de finanțare: Bugetul instituției responsabile, IGPR MAI.
  • Formarea procurorilor și a judecătorilor în ceea ce privește gestionarea celor mai grave situații de violență împotriva elevilor și personalului școlii, ținând cont de interesul superior al copiilor și dreptul la muncă.
  • Măsuri specializate pentru elevii cu comportamente agresive, elevii victime, elevii martori
  • Creșterea numărului de consilieri școlari până la atingerea unei norme de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari.
  • Participare cadrelor didactice de liceu în activitățile de formare profesională continuă a cadrelor didactice oferite prin Proiectul privind Învățământul Secundar – Romanian Secondary Education Project – ROSE – tematici precum: dezvoltare socio-emoțională (SEL), îmbunătățirea relațiilor profesor – elevi; centrarea pe elev, centrarea pe competențe, incluziune și echitate în predare-învățare evaluare; consilierea școlară și profesională a elevilor – pentru consilieri școlari și profesori diriginți; cultură organizațională și dezvoltare personală – programe pentru directori; comunități de practică pentru dezvoltarea, susținerea și exersarea competențelor dezvoltate prin programele de formare continuă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.