Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Documenta, o prestigioasă expoziţie de artă contemporană organizată în Germania, se deschide sâmbătă cu o ediţie marcată de controverse

Artmark
expozitie arta contemporana

Cea de-a 15-a ediţie a Documenta, o prestigioasă expoziţie de artă contemporană organizată în Germania, se deschide sâmbătă într-un context marcat de controverse, care variază de la acte de vandalism, acuzaţii de antisemitism şi expunerea unei grămezi uriaşe de compost, informează AFP.

Despre această manifestare, care transformă la fiecare cinci ani liniştitul oraş german Kassel în centrul lumii artistice, se vorbeşte deja de mai multe luni în presa culturală internaţională, potrivit Agerpres.

"Documenta promite să fie radicală, de la invitaţi la operele expuse şi până la spaţiile expoziţionale care au fost alese", a anunţat directoarea evenimentului, Sabine Schirmann, într-o conferinţă de presă.

Pentru prima dată, un colectiv artistic a fost desemnat pentru a prelua conducerea manifestării: grupul "Ruangrupa", compus din creatori originari din Jakarta, Indonezia.

Ei vor să arate o viziune asupra artei mai puţin centrată pe Europa şi pe Statele Unite şi să atragă atenţia asupra efectelor negative ale capitalismului, colonizării şi structurilor patriarhale.

Această tânără conducere artistică a trecut prin mai multe săptămâni de turbulenţe atunci când participarea colectivului palestinian The Question of Funding, extrem de critic faţă de ocupaţia israeliană, a fost anunţat în programul expoziţiei.

Un mesaj publicat pe blogul evenimentului, semnat de "Alianţa împotriva antisemitismului din Kassel", i-a acuzat în ianuarie 2022 pe acei artişti că ar fi asociaţi cu Mişcarea pentru boicot, retragerea investiţiilor şi impunerea de sancţiuni (BDS), care promovează ideea unui boicot generalizat împotriva statului Israel din cauza ocupaţiei din Teritoriile palestiniene.

BDS a fost catalogat drept o organizaţie "antisemită" de Parlamentul german în 2019 şi nu are dreptul să primească finanţări din bani publici. Or, aproximativ jumătate din bugetul Documenta - 42 de milioane de dolari - provine din bugetul federal al Germaniei.

Mai multe companii mass-media germane au criticat la rândul lor participarea acestui colectiv, determinând "Ruangrupa" să condamne într-o scrisoare deschisă "încercările cu rea-credinţă de a delegitima artiştii şi de a-i cenzura preventiv în baza moştenirii lor etnice".

Luna trecută, mai mulţi vandali au pătruns în spaţiul în care operele artiştilor palestinieni sunt expuse şi au scris pe pereţi, cu graffiti, mesaje de ameninţare.

Cel puţin unul dintre ele era încă vizibil în această săptămână printre picturi şi fotografii ce documentează duritatea vieţii din Fâşia Gaza, a dezvăluit un jurnalist de la AFP.

Într-o serie de colaje, artistul palestinian Mohammed al-Hawajri juxtapune imagini din Gaza şi opere ale unor mari maeştri ai artei occidentale, precum Delacroix, Chagall, Van Gogh şi, mai ales, Picasso, alături de una dintre capodoperele sale, "Guernica".

Ministrul german al Culturii, Claudia Roth, şi-a exprimat susţinerea faţă de "Ruangrupa" şi de invitaţii evenimentului: "Antisemitismul nu îşi are locul în Documenta. În acelaşi timp, libertatea artistică este un punct-cheie".

Referindu-se la absenţa relaţiilor diplomatice dintre Indonezia şi Israel, ministrul german a făcut următoarea precizare: "Pot să o condamn. Dar asta nu înseamnă totuşi că un artist sau un colectiv indonezian este în sine suspect".

Săptămânalul Der Spiegel a catalogat această situaţie drept "un spectacol stânjenitor" şi afirmă că "sectorul cultural german are o mare problemă" atunci când trebuie să combine libertatea artistică, respectarea minorităţilor şi importanţa istoriei.

În Al Doilea Război Mondial, oraşul Kassel a găzduit un amplu lagăr de muncă forţată, înainte de a fi în mare parte distrus de bombardamentele Aliaţilor.

Crearea expoziţiei Documenta în 1955 a avut scopul de a-i reda Germaniei un loc pe scena culturală după persecuţiile naziste asupra avangardei artistice.

Documenta este astăzi un eveniment major în universul artei contemporane, alături de Bienala de la Veneţia. Timp de 100 de zile, opere create de peste 1.500 de artişti urmează să atragă în oraşul german Kassel cel puţin 1 milion de vizitatori.

În unul dintre principalele spaţii expoziţionale, artiştii kenyeni din cadrul Wajukuu Art Project au instalat o intrare din tablă ondulată, ce evocă faimoasele mahalale din Nairobi.

În interior, un tunel întunecat îi dezorientează pe vizitatori - o senzaţie pe care aceştia o vor descoperi în numeroase instalaţii, inclusiv într-o replică a unui sex-club amenajat într-o pivniţă.

Într-un parc din faţa Castelului baroc Orangerie din Kassel tronează o operă de artă care va deranja cu siguranţă simţul olfactiv al scepticilor artei contemporane: o grămadă de compost însoţeşte mai multe toalete, care îi invită pe vizitatori să fertilizeze solul - un simbol al reînnoirii creative.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.