Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Elevii din România protestează față de abuzurile profesorilor - Cum arată manifestul tinerilor

Inquam Photos / Octav Ganea
elevi examen

Asociația Națională a Elevilor – Discipulus își manifestă îngrijorarea și protestul față de modul în care anumite cadre didactice din învățământul preuniversitar au predat și s-au comportat în perioada învățământului online, potrivit unui manifest postat pe pagina de interenet.

Asociația Discipulus a primit mii de sesizări din partea elevilor din toate județele țării cu privire la încălcarea gravă a prevederilor Statutului Elevului, prevederi ce figurează în Ordinul Ministrului nr. 4742/10.08.2016, Ordinul Ministrului nr. 5893/28.11.2016 privind temele pentru acasă în învățământului preuniversitar, Legea educației naționale 1/2011, a Ordinului Ministrului nr. 5447/31.08.2020 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar și a altor norme legale prin:

Atitudine injurioasă față de anumiți elevi în timpul orelor online.

Atitudine umilitoare față de anumiți elevi în timpul orelor online dar și în relația cu părinții.

Citește și: Fostul militar britanic Lishman INTRĂ iar sub TUNUL DIICOT, după dosarul Ayahuasca - Este anchetat într-un nou dosar pentru evaziune și spălare de bani

Încălcarea gravă a Statutului Elevului, respectiv a art. 7, (s): „dreptul de a primi rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare”.

Încălcarea în majoritatea cazurilor a intimității vieții personale a elevilor și a părinților prin obligarea ilegală a menținerii camerelor video deschise pe toată durata cursurilor, în condițiile în care art. 26 din Constituția României prevede: „(1) Autoritățile publice respectă și ocrotesc viața intimă, familială, și privată. (2) Persoana fizică are dreptul să dispună de ea însăși, dacă nu încalcă drepturile și libertățile altora, ordinea publică și bunele moravuri.”.

De asemenea, art. 6, (2) din Statutul Elevului care prevede: „Elevii au dreptul la respectarea imaginii, demnității și personalității proprii.”, precum și cele mai noi reglementări regăsindu-se în Ordinul Ministrului nr. 6200/16.12.2020 care prevăd foarte clar faptul că elevii nu sunt obligați să mențină camera deschisă pe toată durata orei, ci numai în perioada în care aceștia sunt evaluați, acest lucru fiind foarte clar. În această perioadă am remarcat o încălcare extrem de gravă a acestor drepturi de către unele cadre didactice, directori ai școlilor generale și liceelor, precum și din partea anumitor Inspectorate Școlare Județene.

Încălcarea de către foarte multe cadre didactice (am constatat prin primirea a zeci de mii mesaje în acest sens de la elevi) a prevederilor art. 3 din Ordinul Ministrului nr. 5893/28.11.2016 privind temele pentru acasă în învățământului preuniversitar care prevede clar: „(1) La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă. (2) Timpul total alocat temei obligatorii pentru acasă la învățământul primar va fi de maximum o oră. (3) Pentru celelalte niveluri de învățământ timpul alocat efectuării temei obligatorii va fi de maximum 2 ore.”. Conținutul acestui articol a fost încălcat de către majoritatea cadrelor didactice care în această perioadă și nu numai au acordat teme excesive la majoritatea materiilor, cumulate acestea depășind cu mult o oră în ciclul primar și 2 ore în ciclul gimnazial și liceal. Acesta este unul dintre motivele pentru care foarte mulți elevi suferă de anxietate, oboseală cronică, o anumită reticență și atitudine negativă față de școală.

Asociația Discipulus solicită public Ministerului Educației să clarifice prevederea din Ordinul Ministrului nr. 5893/28.11.2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, art. 5 „În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învățământul primar și gimnazial.”.

Acest ordin a fost deja încălcat, mulți elevi primind deja temele pentru vacanță. Raportat la acest articol, Asociația Discipulus solicită cadrelor didactice din întreaga țară să nu acorde teme pe perioada vacanței care urmează, începând cu data de 23 decembrie, pornind atât de la acest text de lege, cât și de la nevoia de relaxare și de dezvoltare personală a elevilor în timpul liber și în perioada vacanțelor.

Modul în care tratează anumite cadre didactice această prevedere legală este una extrem de gravă și de abuzivă, de aceea Asociația Discipulus solicită Ministerului să clarifice sintagma „de regulă” astfel încât după aceea să dispună la nivelul Inspectoratelor Școlare Județene monitorizarea acelor profesori care au acordat teme pentru vacanță și le-au transmis elevilor că acestea sunt obligatorii, urmând a fi acordate și note pentru aceste teme.

Facem precizarea că notele ar trebui acordate numai pentru activitatea la clasă și pentru acele prevederi care se regăsesc în Statutul Elevului și în celelalte legi privind educația: evaluare orală, evaluare scrisă, referat sau proiect, nicidecum pentru temele acordate pe perioada vacanței. Aceste teme nu numai că nu se încadrează în cadrul legal așa cum am prezentat mai sus, dar ele reprezintă și un factor cronic de îndepărtare a elevilor de sistemul de învățământ. Acestea, în majoritate, nu sunt creative, nu ne încurajează dezvoltarea personală, nu dezvoltă aptitudini și cunoștințe.

Majoritatea presupun simple lecturi sau transcrieri de lecții. Acestea pot fi realizate și benevol de către orice elev care vrea să se dezvolte suplimentar. Însă, perioada de vacanță a fost construită de către legiuitor în sensul relaxării și dezvoltării personale a elevului pentru această perioadă.

Solicităm urgent tuturor autorităților publice locale/centrale acordarea burselor de merit și burselor sociale tuturor elevilor care și-au câștigat acest drept. Acordarea acestor burse nu reprezintă „un favor” al statului față de noi, ci reprezintă o obligație față de elevii care și-au dat silința să învețe și față de cei care au o situație financiară precară. Până în prezent, Asociația Discipulus a contabilizat peste 20 de județe în care nu s-au acordat aceste burse sau au fost acordate parțial.

Asociația Discipulus protestează public față de modul în care conducerea unui liceu din Alexandria a tratat cazul cadrului didactic Drăgan Gigi în care acesta înjură o elevă adresându-i-se astfel: „Ce dracului trăncănești, idioato?!”. Nici până în prezent nu există o soluție făcută publică față de acest cadru didactic care nu are un minim respect față de elevii de la clasă.

De aceea, Asociația Discipulus va solicita Inspectoratului Școlar Județean din Teleorman explicații cu privire la lipsa de sancționare a acestuia. Așa cum noi, elevii, suntem sancționați de fiecare dată cu privire la comportamentul la clasă, studiu și multe alte aspecte prevăzute în regulamentele școlare, considerăm că trebuiesc aplicate sancțiuni drastice față de cadrele didactice care adresează injurii, umilesc elevi sau au un comportament inadecvat (fumează de față cu elevii în timpul orelor online, consumă alcool sau au un alt comportament prin care nu sunt un model pentru elevi).

Asociația Discipulus care a centralizat peste 50 de școli, în acest moment, la reclamațiile primite din partea elevilor prin mesaje, va lua atitudine urmând să solicite conducerilor acestor unități de învățământ explicații cu privire la încălcarea Statutului Elevului, în cazuri punctuale.

Nu considerăm din start vinovată unitatea școlară sau cadrul didactic. Asociația Discipulus are obligația de a solicita unităților școlare să clarifice aceste conjuncturi, mai ales că reclamațiile vizează aspecte extrem de grave din activitatea la oră a profesorului.

Citește și: 'Am adus 300.000 de euro pentru campania din 2009-Situația mea și a soțului permitea', a spus Udrea în fața instanței -A explicat că nu știe nimic despre fapte

Solicităm Ministerului Educației, Parlamentului României și tuturor autorităților din zona guvernamentală și nonguvernamentală implicarea acestora pentru a simplifica curricula școlară extrem de încărcată pentru elevii din ciclul gimnazial și liceal, astfel încât să putem da randament și să putem deveni membrii utili ai societății la finalizarea celor 12 clase. În prezent, Asociația Discipulus cataloghează curricula școlară drept una extrem de încărcată cu un număr mare de discipline la care se adaugă foarte multe teme. În acest sens, solicităm de urgență tuturor acestor organizații și instituții să ia măsuri pentru a simplifica curricula școlară în colaborare cu elevii și cu părinții.

Solicităm tuturor Inspectoratelor Școlare Județene realizarea unui control de fond la nivelul unităților școlare din fiecare județ pentru a verifica în ce măsură Statutul Elevului este respectat de către profesori, pentru evaluarea cadrelor didactice față de care există plângeri din partea elevilor și părinților, pentru evaluarea modului în care unitățile școlare respectă prevederile cu privire la drepturile părinților și modului de implicare real al acestora.

Avem până în prezent foarte multe mesaje primite atât de la elevi, cât și de la părinți, cu privire la lipsa de implicare a părinților în actul educațional și nerespectarea prevederilor cu privire la drepturile acestora. Părinții au dreptul să primească periodic informații cu privire la situația copilului/elevului, acest lucru din păcate nu se întâmplă, în majoritatea cazurilor situația cu privire la care părintele trebuie să fie informat incluzând și măsuri constructive pe care cadrul didactic le recomandă părintelui pentru a îmbunătăți interesul pentru școală al elevului sau anumite carențe în actul educațional.

De cele mai multe ori, din mesajele primite, informarea părinților de către cadre didactice (atât cât se realizează) constă doar în evidențierea efectelor negative fără a veni cu recomandări concrete în ceea ce privește îmbunătățirea acestor probleme și fără a propune soluții proactive.

Solicităm tuturor cadrelor didactice să respecte Ordinul Ministrului nr. 5893/28.11.2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, art. 8 „În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului față de învățare (din cauza cantității, dificultății sau monotoniei temelor etc...), oboseală fizică și emoțională, reducerea timpului liber destinat unor activități recreative (activități sportive, artistice, gospodărești, lectură etc...), adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate etc...”.

Modul în care sunt în acest moment creionate temele pentru elevi în majoritatea cazurilor nu încurajează și nu dezvoltă imaginația, spiritul inovator și dezvoltarea personalității proprii.

Asociația Discipulus solicită Ministerului Educației, Inspectoratelor Școlare Județene, conducerii unităților școlare și cadrelor didactice să acorde o înțelegere sporită atât elevilor, cât și părinților în această perioadă extrem de grea. Concentrarea timp de 6-7 ore în fața unui dispozitiv (telefon/tabletă/laptop/PC) este una extrem de obositoare pentru un elev, iar temele suplimentare reprezintă cel puțin 3, 4, dacă nu chiar mai multe ore pe zi pentru realizarea acestora pentru ziua următoare. În total sunt peste 11 ore în care trebuie să stăm în fața unor dispozitive electronice, iar oboseala psihică asupra elevilor este una extrem de ridicată. Avertizăm conducerea sistemului de învățământ de la nivel central, județean și local că există riscul ca o parte dintre elevi să nu-și mai regăsească interesul pentru școală, în ciuda situației foarte bună la învățătură de înaintea școlii online.

De aceea solicităm tuturor cadrelor didactice să nu acorde teme pentru vacanță în această perioadă, existând deja o stare conflictuală între elevi și cadre didactice, ce nu trebuie alimentată suplimentar. Anxietatea, lipsa de coerență, lipsa de socializare și condițiile pe care elevii le-au avut la domiciliu pentru a învăța, au agravat substanțial interesul pentru școală. Facem precizarea că pe lângă cei 400.000 de elevi care nu beneficiază oficial de nici un dispozitiv pentru a învăța în sistem online, mare parte din colegii noștri elevi au avut probleme de natură tehnică, la nivel de telefon, laptop, PC, tabletă, ce nu au fost înțelese de către profesori și care au reprezentat motive obiective pentru a nu putea să ducă la îndeplinire anumite sarcini.

Asociația Discipulus nu ia apărarea acelor elevi care au folosit această perioadă ca pe un pretext pentru a nu învăța. Însă, există multe situații pe care le putem dovedi care au implicat defecțiuni de natură tehnică sau aspecte care au împiedicat de exemplu transmiterea la timp a temelor, conectarea la sistemul online etc...(memoria telefonului nu a permis încărcarea tuturor documentelor/temelor, camera telefonului nu a făcut suficient de lizibilă vizualizarea lecțiilor/materialelor etc...).

Asociația Discipulus solicită tuturor autorităților centrale sau locale să acorde de urgență tuturor elevilor dispozitive performante pentru continuarea învățământului online. Am primit din partea a sute de colegi elevi din întreaga țară mesaje prin care am fost informați că deși au transmis solicitare către școli, pentru obținerea unei tablete sau a unui dispozitiv, aceștia nu au primit. Dispozitivele pe care fiecare elev le-a avut la îndemână au depins de starea materială a familiei.

Considerăm că învățământul gratuit, așa cum este prevăzut în art. 32 din Constituție, legea 1 privind educația, dar și în celelalte legi și ordine din sistemul de învățământ preuniversitar, nu a fost respectat, foarte mulți părinți trebuind să investească sume de bani în achiziționarea de: telefoane, imprimante, tablete, laptop-uri, deoarece acestea nu au fost acordate de către stat, pentru a putea fi realizat învățământul online. La acestea adăugăm conexiunea la internet care este o cheltuială suplimentară. Învățământul gratuit nu a fost respectat iar familiile cu venituri reduse s-au aflat într-o situație extrem de delicată și de complicată.

Asociația Discipulus atrage atenția prin acest comunicat și asupra modului în care învățământul online, prin obligarea elevilor în mod ilegal de a menține permanent camerele și microfoanele deschise pe tot parcursul orei, a condus la situații delicate la nivelul multor familii care nu beneficiază de spațiul necesar de birouri, de infrastructura necesară învățământului online și în acest sens elevii chiar au fost apostrofați sau criticați pentru că părinții, membrii ai familiei au apărut în cadru, au vorbit sau s-au auzit în timpul orelor.

Exprimăm public protestul față de lipsa de înțelegere a acelor cadre didactice care au procedat în acest mod și nu au ținut cont de faptul că marea majoritate a familiilor din România nu beneficiază nici de spațiul necesar oferirii unor condiții de acest fel, dar nici de resursa materială pentru a investi în dispozitivele necesare pentru participarea la orele online.

În perioada următoare, Asociația Discipulus, ca membră a Coaliției Naționale Pentru Modernizarea României, va demara la nivel național o campanie de informare a tuturor elevilor cu privire la drepturile și obligațiile acestora, inclusiv dreptul la protest prevăzut în Statutul Elevului, art. 10, b), care nu a fost exercitat niciodată. Aceste proteste vor avea loc atât în unitățile de învățământ, cât și în afara acestora, în măsura în care legile care prevăd modalitatea de organizare și funcționare a sistemului de învățământ nu vor fi respectate.

Protestele vor fi ultima noastră soluție. Ceea ce ne dorim în acest moment este dialogul cu conducerea unităților de învățământ pentru a găsi împreună soluții pentru o relație armonioasă și de respect reciproc între cadre didactice și elevi, așa cum este prevăzută în toate ordinele și legile care vizează sistemul de învățământ. Am fost contactați de mai multe organizații care reprezintă părinții, și împreună cu acestea vom decide momentele, și dacă aceste proteste vor avea loc, făcând precizarea că ele nu vor avea nicio conotație politică deoarece ele vor fi organizate la nivelul unităților de învățământ unde nu se aplică aceste legi.

Protestele la nivel național vor fi anunțate cu mult timp înainte și nu vor viza aspecte de natură politică. Asociația Discipulus se adresează tuturor elevilor din România, membrii ai asociației sau nu, să respecte întocmai legile care vizează sistemul de învățământ, să-și asume obligațiile în egală măsură cu drepturile prevăzute în aceste legi, să dea dovadă de respect față de cadrele didactice și față de părinți, să asigure o atitudine constructivă în relația cu cadrele didactice, dar în același timp, o atitudine fermă în ceea ce privește apărarea drepturilor noastre prevăzute în toate ordinele, legile și Constituția României.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.