Compania Nexperia BV, producătorul olandez de semiconductori aflat în centrul unei dispute internaţionale, a declarat duminică că salută anunţurile recente ale guvernelor Statelor Unite şi Chinei privind eliminarea barierelor care împiedicau exportul de cipuri, dar a refuzat să comenteze declaraţiile filialei sale chineze, care a sugerat că va accelera paşii spre obţinerea independenţei. Pentru industria auto europeana, faptul că s-a ajuns la un compromis și vor fi livrate în continuare microcipurile este o veste extraordinară. În absența acestor microcipuri, spre exemplu, gigantul Volkswagen anunța că va fi nevoit să oprească producția, informează News.ro.
”Prioritatea noastră este asigurarea stabilităţii aprovizionării pentru clienţi”, a transmis Nexperia într-un comunicat.
Guvernul olandez a precizat separat că poartă în continuare discuţii cu autorităţile chineze, americane şi cu reprezentanţii industriei pentru a găsi ”o soluţie constructivă” în cazul Nexperia.
Disputa privind controlul companiei, deţinută de grupul chinez Wingtech, a provocat tensiuni diplomatice şi riscuri de întrerupere a lanţului de aprovizionare din industria auto globală, dat fiind că Nexperia produce volume mari de cipuri esenţiale pentru sistemele electronice de bază ale automobilelor.
Guvernul olandez a preluat controlul companiei în octombrie, invocând motive de securitate naţională, după ce a acuzat proprietarul chinez Wingtech că intenţionează să transfere tehnologie sensibilă către o altă entitate din China. Decizia a provocat o reacţie rapidă din partea Beijingului, care a blocat exporturile Nexperia din China, oprind livrarea unor componente esenţiale pentru automobile.
Încercări diplomatice de detensionare
Sâmbătă, la Bruxelles au avut loc întâlniri între oficiali europeni, americani şi chinezi, pentru a evita o criză de proporţii în industria auto. Surse apropiate negocierilor au declarat că autorităţile americane şi chineze explorează o soluţie intermediară care să permită reluarea exporturilor de cipuri auto produse de Nexperia în China.
De ce sunt cipurile Nexperia atât de importante
Nexperia produce anual miliarde de cipuri de bază – tranzistori, diode şi componente pentru gestionarea energiei – fabricate în Europa, asamblate şi testate în China, apoi reexportate în alte ţări. Aceste cipuri, deşi ieftine, sunt indispensabile pentru funcţiile electrice ale automobilelor, de la frâne şi airbaguri la senzori, lumini şi sisteme multimedia.
Aproximativ 70% dintre cipurile produse în Olanda sunt trimise în China pentru procesare finală, iar întreruperea fluxului a pus în alertă marii constructori auto, inclusiv Volkswagen, Nissan şi Mercedes-Benz, care avertizează asupra posibilelor întreruperi de producţie dacă blocajul persistă.
Deşi producătorii dispun de stocuri de rezervă, înlocuirea rapidă a furnizorilor este aproape imposibilă, dată fiind specificitatea tehnologică a componentelor.
O criză simbolică pentru noua ordine tehnologică
Disputa Nexperia vine pe fondul unei presiuni tot mai mari din partea Occidentului asupra companiilor chineze din domeniul tehnologiei, în contextul competiţiei pentru dominaţia globală în semiconductori.
Proprietarul Wingtech a fost inclus pe lista neagră a SUA încă din decembrie 2024, fiind acuzat că susţine ”eforturile guvernului chinez de a prelua companii cu tehnologii sensibile”.
Chiar dacă posibilele concesii anunţate de Beijing şi Washington ar putea reduce temporar tensiunile şi evita o oprire a producţiei auto, disputa de fond privind controlul proprietăţii intelectuale şi supravegherea securităţii tehnologice rămâne deschisă.
Pe termen scurt, soluţia de compromis ar putea stabiliza piaţa, dar criza Nexperia arată cât de vulnerabilă este industria globală auto în faţa conflictului tot mai acut dintre autonomia tehnologică şi interdependenţa economică dintre marile puteri.































Comentează