Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

‘Fără număr’ la CFR Călători: după ajutorul de Covid, compania mai ‘înghite’ 28 de milione de euro pentru reparații

cfr calatori

CFR Călători pare un „sac fără fund” pentru bugetul statului! Milioane de euro sunt pompate în această companie, o companie de importanță strategică, pe care toți guvernanții promit că vor să o salveze când pun mâna pe putere. Cu toate că la capitolul „eficiență” compania stă rău, statul investește 28 de milioane de euro pentru reparații; asta pe lângă cei 160 de milioane de lei „ajutor de Covid”.

28 de milioane de euro pentru reparații

Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători a lansat recent o licitație pentru reparații locomotive, în valoare de 28 milioane de euro. În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație cu titlul ”Servicii de reparații planificate tip RG la locomotivele diesel-electrice LDE 2100 CP dotate cu instalație de încălzire electrică a trenului și alte servicii de reparații constatate în prezența Recepției CFR Călători pe fluxul de reparație planificată tip RG la locomotivele diesel-electrice LDE 2100 CP”, arată ClubFeroviar.ro. La evaluarea ofertelor, componenta financiară va conta în proporție de 90%, restul urmând a fi acordat pentru termenul de garanție. Cerința minimă pentru participarea la licitație este ca media cifrei de afaceri pe anii 2018, 2019 și 2020 să fie de minimum 19.890.000 de lei. De asemenea, se solicită certificate emise de organisme independente cu privire la standardele de asigurare a calității Se va face dovada implementării unui sistem de management al calității în conformitate cu SR EN ISO 9001:2015 sau echivalent. Garanția de participare este de 198.900 de lei. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 6 iulie 2021, ora 15,00. Oferta trebuie să fie valabilă până la data de 6 octombrie 2021.

160 de milioane de lei „ajutor” de Covid

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, anunța la începutul lunii mai că CFR Călători ar urma să primească un „ajutor de Covid” de 160 de milioane de lei, aceasta fiind una dintre măsurile pentru redresarea operatorului feroviar naţional. „La CFR Călători, foarte recent am numit un nou manager din privat. Împreună cu Consiliul de Administraţie, Ovidiu Vizante trebuie să vină până la sfârşitul lunii cu un plan de restructurare. La fel ca în cazul altor companii care depind de traficul de pasageri, şi CFR Călători a avut pierderi foarte mari din cauza pandemiei. Nimeni nu neagă că sunt şi probleme structurale, dar pentru companiile din subordinea Ministerului, atunci când nu se călătoreşte, au pierderi mari. Ne-am adresat cu un memorandum de ajutor COVID, vrem să luăm aceste 160 de milioane care să compenseze pierderile. Este în discuţii cu Ministerul Finanţelor, probabil la rectificare”, a precizat ministrul Cătălin Drulă, la Antena3.

Eficiența la stat vs. privat

Autoritatea pentru Reformă Feroviară arăta recent că salariul mediu brut era de 6.307 lei/lună în 2020 la CFR Călători, cu 50% mai mare decât în 2016. La capitolul eficiență, CFR Călători stă cel mai rău, în timp ce privații stau mai bine, având costuri mai mici și număr mai mic de angajați, arată datele ARF prezentate la conferința Club Feroviar. Datele privind numărul de trenuri operate/zi arată că CFR Călători a pierdut cotă de piață în 4 ani, de la 73%, la 67%, iar numărul mediu de trenuri la compania de stat a scăzut cu aproape 20% în trei ani. Regio Călători are 17% dintre trenurile de pasageri care circulă zilnic, iar Transferoviar, 9%. Astra TC și Softrans, companii foarte populare pe ruta București - Brașov, au sub 1% din numărul de trenuri care circulă în țară. Una dintre cele mai grăitoare statistici este cea din care reiese eficiența (sau ineficiența, după caz) operatorilor de transport feroviar de călători, de stat și privați. Un indicator relevant este ”costul mediu/km operat în perioada 2016-2020” și evoluția lui în acestă perioadă. Cel mai mare cost, de peste 54 de lei/km, se înregistrează la nivelul CFR Călători, la mare distanță față de următorul clasat, Softrans, cu 36,19 lei/km. Club Feroviar face o precizare importantă: statistica legată de salariul mediu este cu siguranță viciată de faptul că CFR Călători are foarte mulți angajați în aparatul central și în conducerea regionalelor, plătiți cu salarii mult peste media societății. La privat, numărul posturilor de conducere este mai mic, drept pentru care media salarială din statistici este mai apropiată de cea reală.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.