Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Formarea clasei politice. Un T0 al nostru, al tuturor!

Acum, mai mult decat oricand, subiectul formarii si integritatii clasei politice (indiferent de orientarea doctrinara), devine arzator.

Ce inseamna clasa politica? Exista o viziune a statului roman orientata in acest sens, de a avea grija de generatiile care vin? Care este rolul societatii civile in acest sens? Dar rolul mediului universitar? Dar rolul partidelor politice? Sunt acesti actori interconectati?

Putem vorbi de om politic ca profesie?

Pentru o clasa politica care sa aiba capacitatea de regenerare si sa prezinte o continuitate in apararea interesului national este nevoie de un mecanism national care sa cuprinda statul, universitatile, partidele politice si reprezentantii societatii civile.

De exemplu, in cadrul modelului american putem observa mai multi piloni de sustinere in formarea unei clase politice:

Pe de o parte avem traditia elitista a partidelor, iar rolul lor in selectia si pregatirea viitoarei generatii de lideri politici este foarte mare.

In fundal trebuie sa existe seturi de valori, principii, cu un puternic spirit de patriotism, sau mai limpede spus iubire de tara inteleasa in toate manifestarile ei.

Sistemul de invatamant trebuie sa aiba in vedere acest aspect si aceasta responsabilitate, de a forma profesionisti. In toate domeniile societatii noastre. De ce nu si profesionisti ai politicii?

Rolul partidului in procesul de selectie si de formare interfereaza pe mai multe niveluri. Procesul de selectie se poate realiza atat anterior parcursului universitar, cat si ulterior. Studiul universitar reprezinta baza de la care se poate porni catre o clasa politica profesionista, atat in sensul de specializare pe diferite zone universitare, cat si in acela explicit al profesiei de om politic.

Roluri modelatoare in intregul proces sunt detinute si de catre sistemul electoral si de ideologia de partid, doctrina.

Un alt aspect cu titlu de principiu il reprezinta modul in care sunt impartite si definite rolurile in procesul de formare. Exista o diferentiere. Pe de o parte avem acceptiunea larga, aceea a intregii clase politice, iar pe de alta parte avem zonele sectoriale majore si anume guvernamental si parlamentar. In zona sectoriala parlamentara trebuie sa luam in calcul si sistemul legislativ electoral precum si repartizarea regionala. In ambele zone partidul are un rol important in procesul de desemnare.

Formarea clasei politice nu se refera in special la educarea unui grup de oameni, ci mai degraba reprezinta un proces de selectie a carui finalitate este o oglinda a propriei societati.

Educarea sau formarea in sensul inzestrarii cu anumite cunostinte si capacitati, este strans legata de sistemul de invatamant si calitatea programelor universitare, precum si de corelarea acestora cu necesitatile reale ale societatii. Fondul profesional este foarte important in definirea rolurilor in procesul politic, profesionalizarea Parlamentului fiind una din discutiile importante actuale in Romania.

Selectia pe baza meritului si a calitatilor profesionale este prezentata ca generand elite eficiente administrativ, ale caror eforturi au sustinut mari sisteme publice in China si India antica, Orientul Apropiat si America pre-columbiana, precum si in Roma antica. In regimurile islamice, sclavii sultanului erau pregatiti si inclusi in elita administrativa imperiala; criteriile de selectie nu erau serios blocate de considerente privind nasterea sau statutul familial. In schimb, aproape peste tot in Europa nasterea stabilea statutul cuiva in viata si genera un rezervor mai mic de talente. In Orient, principiile confucianiste conform carora oamenii sunt inegali si meritul le determina statutul social, au ajutat in legitimarea sistemului pe baza de concurs, care nu permitea elitei birocratice sa se perpetueze. Cu toate acestea, in fiecare generatie au existat persoane recrutate care proveneau din familii respectabile vechi, ale caror traditii in serviciul public au ajutat in continuitatea, stabilitatea si capacitătile asimilative ale birocratiei chineze.

In Vest, istoricii au remarcat proliferarea moderna a elitelor non-ereditare in fiecare domeniu de activitate. Cei care au avantajele nasterii trebuie sa-si valideze prerogativele prin realizari proprii. Insa elitismul dintr-un domeniu nu asigura capacitatea de a contura politici publice. Aptitudinile speciale si perspectivele necesare pentru a negocia, legitima si pune in aplicare eforturile publice necesita o atentie speciala. Odata cu dezvoltarea vocatiilor politice, in viata publica a aparut oportunitatea unor cariere pentru „barbatii saraci”, dupa cum mentioneaza Weber. Succesul in politica, atat ca o profesie cat si ca o cariera secundara corelata cu succesul din viata civila, a devenit posibil printr-o combinatie de merit, noroc, tactica, sponsorizare si perseverenta.

Cine face procesul de selectie necesar formarii unei clase politice coerente? Cum este definit scopul pentru care il realizeaza?

De regula procesul de selectie este realizat de catre partidele politice, prin prisma unor obiective: succes electoral, competitivitate in procesul politic. Este o varianta de lucru care poate fi imbunatatita in functie de sistemul politic al tarilor in care se vrea a fi aplicat.

Modelele si politicile americane in acest domeniu pleca de la postulatul ca selectia candidatilor este una dintre sarcinile cheie asumate de partide in democratiile moderne.

Procesele institutionale, mai degraba decat functiile, sunt in centrul altor studii curente.  Se acorda o atentie deosebita modului in care sunt selectate si formate persoanele pentru o cariera care implica luarea deciziilor politice, activitati de partid, activitate legislativa sau elaborarea politicilor oficiale. In contextul in care inductia si avansarea politica sunt din ce in ce mai birocratizate, tehnicile de intervievare pe baza de esantion au facilitat cercetarea sistematica.

O dimensiune care merita o atentie deosebita o reprezinta modul de a atrage tinerii catre angajarea politica, in special cea electorala. Socializarea politica timpurie este relevanta pentru studiul formarii clasei politice numai in masura in care afecteaza sansele si dorinta de a intra in roluri specifice in viata politica. Prin urmare, mare parte din studiile despre politicieni vizeaza socializarea lor timpurie. Adesea se greseste deoarece se considera ca experientele anterioare ale unei persoane au o pondere minora in determinarea perspectivei sale de adult.

In societatea americana regasim o serie de elemente care insumeaza problematicile expuse in randurile de mai sus. Trebuie mentionat ca exista o viziune integrata asupra tuturor elementelor de formare, in sensul in care actorii implicati in acest proces colaboreaza sau se completeaza intr-un mod constructiv.

Spre exemplificare am selectat tipuri diferite de platforme relevante in procesul de formare. In primul rand, interesul universitatilor de a implementa programe de internship consistente, in colaborare cu institutiile statului, cu organizatii de profil inalt si cu oficiali importanti pentru a oferi cursuri si stagii de vara studentilor interesati in politica, guvernare si administratia publica. Un astfel de program este derulat de catre Harvard University, iar pentru anul 2015 cuprinde stagii in cadrul administratiei publice centrale sau locale, institutiilor nationale, centrelor de cercetare sau mass-media (Proiecte privind progresul, Scolile publice din Boston, CNN – situation room,Congresswoman Elise Stefan, Guvernatorul Charlie Baker, Los Angeles Times, Primarul Marty Walsh, Boston, National Journal, National Law Journal,Biroul primarului New York privind imigratia, Departamentul de Stat de Sanatate din New York, Parteneriatul pentru Serviciul Public, Pew Research Center, Senatorul Eric Lesser, Vox, s.a).

De notat este si faptul ca unversitatea se implica pe tot parcursul programului, iar parteneriatele cu respectivele institutii permit implicarea expertilor pentru a asigura asimilarea unor cunostinte si dezvoltarea unor abilitati la modul real. Contractul de internship contine detalii inclusiv despre programul recomandat pentru beneficiar.

In al doilea rand se pot identifica anumite centre, institute, care isi asuma acest rol, de formare. Un reprezentant cu o activitate complexa in acest sens este JSA Summer Programs, un centru care este dedicat ajutarii studentilor sa reuseasca intr-o societate moderna, democratica. Cadrul este educatia civica. JSA le ofera studentilor cunostinte puternice si perspective privind modul in care functioneaza sistemul guvernamental american, cum s-a format si care sunt procesele prin care se fac legi si se aleg liderii. Prin descrierea acestui cadru, acestui obiectiv, elevii vor putea sa inteleaga mai bine societatea in care traiesc, si pe care vor miza cel mai probabil in viitorul lor. Acest lucru le permite sa asculte si sa vorbeasca cu cei care conduc SUA astazi, si sa-si împartaseasca opiniile cu alti studenti care sunt interesati de modelarea viitorului Americii.

Pregatirea include un curriculum academic riguros, la nivel de colegiu. Dar este de asemenea, multi-fatetata;  plaseaza elevul in medii unice unde se va confrunta cu intrebari, activitati si sarcini care pun calitatile de lider in mijlocul tuturor celorlalte. Ii provoaca pe elevi sa devina lideri, in orice domeniu de studiu si profesional pe care si-l aleg sa-l urmeze. Rezultatele - crestere, incredere, pregatire și camaraderie intre elevi - sunt cu adevarat remarcabile si sunt invatate si utilizate pe tot parcursul vietii.

In programele lor, cei mai de seama si constanti parteneri sunt Stanford University, Georgetown University, Princeton University, University of Virginia, astfel ca scolile de vara sunt organizate cu ajutorul si in cadrul acestor centre mari universitare. Acesta este un alt tip de formare uzitat in Statele Unite si care se bucura de un grad crescut de interes si succes. Fondat in SUA in urma cu 80 de ani, programul JSA are in prezent peste 500.000 de participanti si este o organizatie unica in lume in ceea ce priveste educarea tinerilor privind oportunitatile, provocarile si responsabilitatile de conducere in cadrul unei societati democratice.

Mai mult decat de a invata despre probleme si formarea unor opinii, oamenii dintr-o democratie sanatoasa trebuie sa se implice si sa ia masuri. JSA face mai mult decat sa educe studentii si sa-i pregateasca. JSA ii provoaca pe elevi sa "fie poporul", sa se implice activ in comunitatile lor. Pe langa Scoala de Vara, JSA sponsorizeaza Institute de Vara pe teme politice si probleme actuale, precum si conventii si conferinte scolare.

Iar pentru a completa imaginea privind mecanismele de formare a clasei politice din Statele Unite ale Americii, adaug un program de leadership desfasurat la Universitatea de Stat din Michigan. Acesta recruteaza, pregateste si inspira viitorii liderii politici, pregatindu-i cu viziune, angajament si abilitati eficiente de guvernare. Intr-un mediu de invatare multi-partizan, un grup divers de 24 de persoane din intregul stat se implica intr-o curicula privind politicile publice si leadershipul. Un concept unic nu doar in Michigan, dar de asemenea la nivel national, acest program de week-end, de zece luni, incorporeaza practica politica, analiza politicilor publice si a procesului de dezvoltare, leadershipul personal si o guvernare eficienta. De la inceputurile sale din 1992, aproximativ 500 de absolventi MPLP si-au folosit competentele si relatiile dobandite in cadrul internshipului in comunitatile lor, in calitate de candidati pentru functii oficiale, oficiali guvernamentali sau activisti.

Iata doar cateva aspecte ale unui model de fundamentare a unui sistem de formare a clasei politice, pe principii solide de profesionalism, de competitivitate, de respect, de responsabilitate si de viziune.

Necesitatea implementarii unui astfel de sistem integrat este mai mult decat urgenta si cred ca poate fi urcata la rang de maxima prioritate. Sa nu uitam ca „produsele politice de baza”ale unui partid politic sunt oamenii si politicile publice. Acestea legitimeaza si imputernicesc organizatiile sa reprezinte cetatenii, electoratul. Dar politicile publice sunt gandite, acceptate, asumate si implementate tot de oameni.  Atat oamenii cat si politicile publice generate de partide determina, intr-un fel sau altul, viitorul natiunii pe care o reprezinta.

COMENTARIUL ESTE ASUMAT DE AUTOR
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.