Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Guvernul a aprobat reorganizarea Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP)

gov.ro
Guvern

Guvernul a aprobat, miercuri, reorganizarea Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), potrivit news.ro.

"Starea actuală a învăţământului preuniversitar românesc, deficitară din punct de vedere al calităţii rezultatelor, este în bună parte şi o consecinţă a incapacităţii ARACIP de a atinge obiectivele stabilite prin lege", arată Ministerul Educaţiei.

"Guvernul României a aprobat astăzi, 2 februarie 2022, hotărârea prin care se reorganizează Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), pornind de la principiile profesionalismului, democraţiei participative şi al transparenţei mecanismelor de asigurare a calităţii prin evaluări colegiale. Obiectivul îl reprezintă îmbunătăţirea performanţei sistemului naţional de educaţie, asigurând premisele implementării reformei în educaţie", se arată într-un comunicat de presă transmis de Ministerul Educaţiei.

Citește și: Cum s-a SCUZAT `ȘEFU`` și `BOSSU``Claudiu Manda în fața anchetatorilor DNA

Potrivit sursei citate, "starea actuală a învăţământului preuniversitar românesc, deficitară din punct de vedere al calităţii rezultatelor, este în bună parte şi o consecinţă a incapacităţii ARACIP de a atinge obiectivele stabilite prin lege".

"Conform reglementărilor legale în vigoare, agenţia ar fi trebuit să asigure evaluări periodice ale şcolilor româneşti si să propună soluţii sistemice de îmbunătăţire a performanţei şi de adaptare la realitatea de schimbare continuă. În cei 16 ani de activitate, obligaţia legală de evaluare periodică s-a realizat în mai puţin de un sfert din şcolile româneşti, dovedind, prin lipsa de eficienţă, nevoia acută de reformare. Chiar şi acolo unde s-a realizat evaluarea periodică, principiile de bază ale unei evaluări colegiale au fost departe de a fi respectate. Precizăm ca evaluarea colegială este clar definită ca fiind evaluarea de către persoane care au aceeaşi calificare - tot cadre didactice, în care accentul este pus pe dialog şi pe identificarea, împreună, a zonelor deficitare şi a căilor de îmbunătăţire", arată MEN.

Modul de reorganizare al agenţiei ţine seama atât de practicile internaţionale din state cu sisteme performante de educaţie, precum Marea Britanie, Olanda, Franţa sau Finlanda, cât şi de concluziile şi obiectivele asumate prin Proiectul „România Educată”.

Principalele elemente de noutate:

1. Procesul de evaluare externă va fi separat la nivel operaţional de cel de decizie, în scopul profesionalizării capitalului uman şi al creării unui mecanism eficient şi echilibrat între diversele componente ale procesului de evaluare.

2. Pentru prima oară de la înfiinţarea ARACIP, în anul 2005, vor fi reprezentaţi în Consiliul ARACIP, cu statut de observator, elevii, părinţii şi sindicatele din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar.

3. Pentru consolidarea expertizei, vor putea fi constituite comisii consultative, formate din cadre didactice sau cercetători, români sau străini, cu expertiză în domeniul educaţiei.

4. Registrul evaluatorilor externi care realizează activităţile de evaluare va fi temeinic revizuit şi completat în scopul consolidării profesionalismului, dar şi al caracterului colegial al evaluărilor.

5. Consiliul ARACIP, organul colectiv de conducere al agenţiei, se reorganizează şi va funcţiona cu 15 membri care reprezintă actorii relevanţi implicaţi în procesul educaţional din România. Toţi cei 15 membri cu drept de vot ai consiliului ARACIP trebuie să aibă experienţă didactică sau să aibă responsabilităţi în organizarea activităţii de învăţământ. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei vor avea competenţe specifice precum învăţământul în limbile minorităţilor sau recunoaşterea şi echivalarea diplomelor şi actelor de studii, expertiză necesară pentru conectarea cu alte sisteme de învăţământ.

6. Implicarea sectorului privat în structura ARACIP, având în vedere că peisajul furnizorilor de educaţie din România s-a schimbat semnificativ în ultimii 16 ani: dacă la momentul adoptării legislaţiei ARACIP, în 2005, învăţământul era aproape exclusiv de stat, astăzi sectorul privat este unul mult mai mare şi reprezintă o componentă importantă a sistemului de învăţământ prin oferirea de servicii şi modele alternative care pot contribui la asigurarea calităţii la nivel de sistem.

7. Preşedintele Consiliului ARACIP va fi ales, pentru prima oară, în mod democratic dintre reprezentanţii actorilor implicaţi în educaţie, cu două treimi din voturile membrilor Consiliului, şi va putea avea un număr de maximum două mandate.

8. Capacitatea instituţională va fi îmbunătăţită semnificativ, atât în ceea ce priveşte calitatea activităţilor de evaluare, cât şi în ceea ce priveşte comunicarea cu beneficiarii, prin creşterea numărului de posturi de experţi în domeniul asigurării calităţii, dar şi al celor de suport juridic şi administrativ. Creşterea capacităţii administrative a ARACIP, prin suplimentarea numărului de posturi, de la 40 la 75, va contribui la eficientizarea activităţii în interesul beneficiarilor finali ai educaţiei din cele 7.000 de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, de stat sau private, în contextul existenţei unor întârzieri foarte mari (chiar şi 2 ani) în soluţionarea unor dosare deja depuse, la care se adaugă acţiuni majore care nu au fost nici măcar iniţiate de mulţi ani.

9. Structura organizatorică va cuprinde o Direcţie Generală pentru Asigurarea Calităţii, care va îngloba departamente specifice: department de acreditare, department de evaluare externă a calităţii şi department de relaţii internaţionale, de verificare şi avizare a şcolilor internaţionale. Activitatea va fi susţinută de o direcţie administrativă şi un department juridic.

Ministerul Educaţiei a precizat că, în acest moment, activitatea agenţiei este blocată, neexistând niciun consilier juridic, nicio persoană cu atribuţii în resurse umane etc.

"Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar trebuie să devină unul dintre pilonii principali ai unei Românii Educate, iar Ministerul Educaţiei a formalizat astăzi startul adaptării acestei instituţii la noile nevoi ale societăţii, propunând un mecanism administrativ democratic, performant, eficient şi transparent, de secol XXI", se arată în comunicatul semnat de Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.