Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

INTERVIU - Mircea Geoană, despre cheia viitorului Guvern PSD

mircea geoană

Fostul presedinte PSD, senatorul Mircea Geoana, a explicat, intr-un interviu acordat stiripesurse.ro, cum va trebui sa se prezinte viitorul Guvern social-democrat daca Victor Ponta ajunge Presedinte.

Nebunia creata de anchetele DNA era previzibila, mai spune Geoana, potrivit caruia "s-a spart buboiul" si anchetele vor continua intr-un ritm ferm si dupa alegerile prezidentiale.

ACL-ul se va sparge, PSD va avea un Congres foarte disputat si partidul trebuie sa inceteze sa mai fie anexa Guvernului, mai spune fostul presedinte PSD.

Mircea Geoana vine si cu o propunere inedita: in viitorul BPN al PSD sa fie cooptati lideri care reprezinta orasele medii, orasele mici si ruralul, care acopera circa 60-70% din electorat.

In ceea ce priveste finala prezidentiala, Mircea Geoana crede ca Victor Ponta va castiga cu 52-54%, dar ca va conta foarte mult atmosfera din marile orase precum si votantii care vin exclusiv in turul 2.

----------

REPORTER: Romania va intra intr-o noua etapa dupa alegerile prezidentiale. Premierul Victor Ponta a vorbit de trei paliere – politic, securitate si economic. Pentru fiecare din acestepaliere a enuntat cate o varianta de Premier: Calin Popescu Tariceanu, George Maior, Florin Georgescu. Cum vedeti cele 3 directii?

MIRCEA GEOANA: Principala problema a Romaniei este cea economica, pentru ca in conditiile in care decalajele noastre de dezvoltare si ritmurile de crestere nu ne vor aduce relativ repede catre media europeana, vom continua sa fim vulnerabili si politic si strategic si social si democratic. Eu cred ca principala dimensiune pe care trebuie sa o avem in vedere este palierul economic. Nu vorbesc aici de dl Georgescu, de dl Maior sau de dl Tariceanu pentru ca nu cred ca putem sa separam cele trei domenii, trebuie sa le facem pe toate. In conditiile in care economia europeana va avea probabil o perioda destul de mare de letargi si efectele post-criza se fac resimtite in continuare, estimarile facute de Comisia Europeana cu privire la ritmul de crestere in zona euro si in zona UE sunt in continuare destul de modeste. Este clar ca Romania va trebui sa gaseasca resursele interne care nu sunt puse azi la treaba: piata interna, economisirile populatiei, eficientizarea investitiilor publice, modul in care absorbim fonduri europene, modul in care colectam taxe si combatem evaziunea fiscala. Deci daca ma uit putin la ce avem in ograda, este un potential de crestere economica intre 3 si 5 la suta pe an in urmatorul deceniu, cu un pic de randuiala si cu un pic de disciplina si vointa.

Pentru a putea sa ajungem la un ritm de crestere economica care sa ne permita sa traim mai bine, sa putem sa avem infrastructuri, sa avem bani de sanatate, educatie, aparare, ai nevoie in primul rand si aici e principala pledoarie pentru Victor Ponta in turul 2, de stabilitate si coerenta politica la varf. Romania nu-si mai poate permite inca o perioda de timp un presedinte care trage intr-o directie si un Guvern si o majoritate in Parlament care trag in alta directie. Este pur si simplu un risc de natura strategica si de natura economica si de natura de interes national.

Economia, economia, economia. Sunt principalele trei prioritati pe care aceasta tara le are.

Al doilea palier pe care l-ati mentionat este cel de natura strategica. Exista o campanie pe care si eu am avut-o de infruntat in 2009, cu asa-zisa deplasare de politica externa a Romaniei catre Rusia, catre China, daca Victor Ponta ar castiga. Este pur si simplu o propaganda reciclată. Ancorarea Romaniei in matca noastra euro-atlantica ese definitiva, nimeni si nimic, in orizontul unui secol, nu va scoate Romania din matca occidentului regasit dupa 1000 de ani de ratacire. Este pur si simplu improscarea cu noroi si retrezirea unor stereotipuri pe care le-au incercat si in 2009 fata de mine. Nu este nimic adevarat si cred ca niciun om serios si cu mintea la el nu cred ca poate sa creada o asemenea aiureala.

O alta tema folosita in aceasta campanie impotriva lui Ponta, este ca in cazul in care va castiga va inversa, va schimba directia luptei anticoruptie. Si aici cred ca este o forma de propaganda. Ca si pe directia de politica externa a Romaniei, nimeni si nimic nu poate sa opreasca drumul eficientizarii justitiei si daca as spune ca Ponta va aduce ceva in plus fata de ce este acum, pe langa pastrarea unei capacitati a statului roman de a spune ‘Nimeni nu e deasupra legii’, este un accent mai mare pe prevenirea cauzelor coruptiei, pentru ca problema pe care o avem acum este ca in pofida faptului ca avem atatea exemple de lideri politici de toate culorile, in toate palierele de putere, care au incalcat legea, au probleme cu Justitia, sistemul, modul in care functioneaza in continuare achizitiile publice, colectarea de taxe, relatia intre functionar si cetatean genereaza in continuare un mediu care conduce la coruptie. In continuare va trebui sa fim la fel de activi in continuarea luptei anti-corutpie la nivel inalt, pe urma sa ne aplecam la cauzele generatoare de coruptie.

Deci economie, institutii puternice in sens larg si un rol mult mai conturat in comunitatea euro-atlantica pentru Romaniei sunt cele trei dimensiuni pentru care eu vad urmatoarea configuratie de putere cu Ponta la Cotroceni, cu viitorul Premier, cu cooptarea liberalilor lui Tariceanu intr-o majoritate prezidentiala mai larga. Mi se par conditii bune pentru inceputul unui nou regim politic in Romania. Coerenta politica la varf, mai putin scandal, si pus burta la treaba, asta e de fapt miza profunda a urmatorilor ani.

De ce Victor Ponta a incercat sa evite aceasta propaganda, cum i-ati spus, a orientarii catre Rusia si China, din moment ce ar aduce beneficii economice Romaniei?

Romania este unul din cei mai important jucatori euro-atlantici din punct de vedere strategic. Niciodata in istoria noastra moderna Romania nu a fost mai importanta pentru Occident decat suntem astazi, ce se intampla in Ucraina, in Orientul Mijlociu, cu reasezarile la nivel geoplitic global, arata ca nevoia de Romania este mai mare decat oricand. Intrebarea la care trebuie sa raspundem noi este cum fructificam economic aceasta relevanta strategica exceptionala pe care Romania o are.

Din punctul de vedere al invartosarii economice, Romania trebuie sa joace rolul de Poarta a Europei, pe acest nou Drum al Matasii care se infiripa. Asia si Occindentul trebuie sa interactioneze economic si financiar si noi suntem la intersectia celor doi mari plamani mondiali, pe de-o parte spatiul european si in perspectiva, prin acordului de liber schimb dintre UE si SUA, o piata gigantica, de un milliard de consumatori si cu o capacitate finaciara si tehnologica remarcabila, si spatiul Asiatic, China, India, Japonia, Coreea. Romania ar face o greseala fenomenala de a nu-si folosi geografia pe langa partea strategica si in partea economica.

Romania poate sa fie o tara care sa respire economic si cu alte zone. Daca faci mai mult comert cu Ucraina, cu Azerbaidjan, cu Egiptul sau cu India, cu China si Coreea, cine se poate supara la Bruxelles? Toata lumea face la fel, incepand cu Germania,care are nevoie in mod firesc de cat mai multe piete de desfacere deci daca oprim propaganda electorala trebuie sa spunem ca Romania nu deviaza de la matca sa euro-atlantica si vedem ca Romania are o geografie in care marfuri din Asia ajung mai repede cu o saptamana prin Constanta decat daca ar ocoli prin ocean. Deci a nu-ti folosi geografia din punct de vedere economic este cea mai mare ineptie pe care eu pot sa o aud. Asta nu inseamna ca o diversificare de piete de desfacere va crea o deviere de la axul nostru european si transatlantic.

In acest context economic si strategic global, in viitorul Guvern trebuie mai multi tehnocrati sau mai multi politicieni?

Eu sunt de provenienta tehnocratica, eu nu am facut politica pana in anul 2000, deci am o anumita cunoaste a zonei tehnocratice. Pe masura ce imi dau seama cum functioneaza ecuatia practica din  viata Guvernelor si viata politica a tarii, imi dau seama ca nu poti sa te bazezi pe o formula politica exclusiva, pentru ca risti sa nu ai anumite competente, dar nici cu o formula tehnocratica excesiva, pentru ca risti sa nu ai forta politica ca sa poti sa implementezi ceea ce stii ca ar trebuie sa faci. Deci un just echilibru intre cele doua componente este ceea ce trebuie facut. De exemplu nu cred ca am avea o problema sa imprumutam foarte multi oameni de calitate care sunt azi in Comisia Europeana, sau in sistemul UE, sau in banci, sau in companii internationale, in sensul in care sa vina pe o perioda limitata in Guvern si daca vor sa ramana sa faca politica pot ramane, daca nu se intorc la firma sau la institutia din care provin, s-a practicat asta pe scara larga in Europa. Dar nimeni nu poate substitui forta si viziunea politicului, pentru ca oricat de bine ai fi echipat  tehnic, atunci cand vrei sa faci schimbari importante ai nevoie de forta politicului, pentru ca fara forta politicului este greu sa misti lucrurile. Deci trebuie un echilibru intre cele doua.

Care vi se par cele mai importante ministere pana in 2016, de exemplu?

Tot ce inseamna zona economica. Imi fac mai putine griji in capacittea de a avea performanta la Externe, la Aparare, la Justitie, oricat de sensibile ar fi zonele acestea azi, decat sunt in dorinta de a vedea cea mai puternica echipa pe care o putem alinia azi, in condtiile in care castiga Victor Ponta, si eu cred ca va castiga, in zona de finante, economie, tot ce inseamna ministere economice cred ca acolo trebuie sa punem toate resursele.

Ati atins subiectul luptei impotriva coruptiei. E o nebunie in prezent, in care magistrati, politiceni, sefi de institutii poltiice, sunt acuzati si arestati in niste dosare in care unele prejudicii ajung la valoarea unei transe FMI. Ce simtiti ca se intampla?

Eu simt ca s-a spart buboiul. S-au acumulat destule in ultimii ani complicati de transitie, de reforma, de privatizari, de schimbare de proprietate dintr-o mana in alta, pentru ca dupa 25 de ani esti cu economia in maini private. In acelasi timp nivelul de coruptie in fiecare zona a vietii sociale a ajuns la cote atat de insuportabile incat era inevitabil, de-asta spun ca s-a spart, era inevitabil ca un efort energic impotriva coruptiei trebuia sa inceapa, deci eu cred ca era un lucru care era de anticipat, ca se ajunge la un moment la care nu mai poti continua asa.

Din punctul meu de vedere lupta anticoruptie va continua pentru ca nu se mai poate pe plan intern, pentru ca ne irosim resursele economice neproductiv. Din acest motiv tot insista amercianii, europenii si nemtii, cu privire la riscul de coruptie din fostele state comuniste care sunt prima linie a  NATO si UE la intersectia cu Rusia si cu alte zone, pentru ca este o vulnerabilitate strategic: cand ai foarte multa coruptie oricine vine cu bani pentru un scop contrar intereselor aliantei te poti trezi ca isi cumpara influenta si influenteaza decizii importante. Parerea mea este ca lupta anticoruptie va continua.

Trebuie sa ne uitam si la cauzele coruptiei, la achizitii publice, la colectarea taxelor, sunt zone de transparenta si de buna guvernare pe care trebuie sa le impunem si atunci vom gasi un echilibru intre prevenirea si pedepsirea coruptiei si atunci cred ca Romania nu va mai avea Breaking News in fiecare jumatate de ora cu un politican care a fost dus la DNA sau in instanta.

Eu anticipez ca lupta va continua foarte energic pentru ca nivelul corutpiei este foarte mare in Romania.

Aveti o experienta politica. Ce se intampla intr-un partid cand lideri ai sai sunt achetati de DNA? Care e primul instinct al partidelor?

Se intampla doua lucruri omenesti. Pana la urma, politica si viata in general sunt facute de oameni, si institutile ca si partidele sunt populate de oameni, pulseaza cu viata sociala. Si atunci sunt doua instincte care se intalnesc intr-un astfel de moment care nu e usor pentru toate partidele din Romania, foarte multi lideri la nivel local si national care sufera rigorile legii in aceasta perioada, pur si simplu se intampla, ieri s-a intamplat cu Tudor Pendiuc.

Pe de-o parte, un instinct de solidarizare, dar nu in sens negativ, sunt colegi, ai lucrat cu ei, tu nu poti sa stii ca lider politic ce facea in viata privata un primr sau un sef de CJ sau un parlamentar sau ce relatii cu oamenii de afaceri aveau, ca tu nu esti KGB-ul sa stii ce face omul cu viata lui, tu te uitai la el ca la un coleg, ca la un lider de organizatie. E un instinct firesc, omenesc, de a te strange si de a le da un anumit, daca nu sprijin, macar confort, unor oameni care sunt colegii tai.

Pe de alta parte si in politica si in viata natura uraste vidul si niciun lider care paraseste pozitia respectiva nu este de neinlocuit si atunci in mod natural partidul se regenereaza si isi creeaza lideri,cum e si cazul PSD-ului, care iata, din punct de vedere electoral, in primul tur, in pofida faptului ca multi lideri locali de-ai nostri au avut dificultati de un anumit fel, partidul a facut un scor exceptional, ceea ce arata ca atunci cand ai un partid mare si dens ai intotdeauna resursa umana proaspata care poate sa vina sa inlocuiasca, desi nu e usor, locul lasat liber de altcineva.

Fiecare lider crede ca este de neinlocuit, si eu credeam ca sunt de neinlocuit, si Ponta probabil crede ca e de neinlocuit astazi, dar pana la urma fiecare dintre noi jucam un anumit rol pentru o anumita perioada si in mod firesc viata merge mai departe.

Vedeti scena politica din 2015 incolo cu doua mari partide sau se va continua faramitarea?

Ideal ar fi sa mergem catre o formula bipolara, eventual sistemul german cu doua partide mari si 1-2 partide balama care sa poata sa asigure majoritati alaturi de un partid mare. Intotdeauna instinctul PSD a fost de a simplifica viata politica, stiind ca suntem un partid foarte mare. Depinde foarte mult de ce se intampla la alegerile din 16 noiembre, unde cred ca Ponta are prima sansa sa castige daca nu ne culcam pe o ureche. Exista un semn de intrebare cu ce se intampla cu ACL daca dl Iohannis pierde. PSD va ramane un partid mare, dar dincoace eu cred ca vom asista mai degraba la descompunere a ACL in componentele sale originale, cred ca vom avea o incercare de a alege o conducere dupa eventualul esec al dlui Iohannis si acolo va incepe o competitie intre PNL si PDL cine va conduce partidul si acolo se va reveni la PDL, eventual in asociere cu PMP pentru un PDL reunificat, dincoace va fi o discutie cu privire la relatia dintre Tariceanu, Antonescu, ceea ce inseamna ca vom amana pentru inca un ciclu politic un sistem bipolar.

Și cu PSD-ul ce credeti ca se va intampla?

In mod evident dupa plecarea lui Victor Ponta la Cotroceni va exista o competitie pentru un nou leadership in PSD, este lucrul pe care noi l-am facut extraordinar de bine in ultimii ani de zile. PSD are capacitatea de a-si alege competitiv noul leadership. Sunt convins ca vor fi mai multe candidaturi, e un partid mult prea mare, cu oameni cu dorinta de afirmare, pentru a nu avea o competitie pentru functiile de top din PSD si cred ca va fi un Congres foarte viu. Cred ca PSD nu se va dezice de o traditie, de a avea o competitie foarte intensa. Important este ca dupa competitie sa putem sa refacem echipa, sa nu cream fisuri suplimentare.

PSD va inclina sa-si aleaga un lider mai degraba din randul administratiei publice locale, primari, sefi de CJ, ministri, sau persoane cum a fost dl Ponta, un personaj tanar, nou, fresh? Va fi o discutie intre intelectuali si cei care aduc voturi?

Eu as pleca de la alta realitate, aceea ca in conditiile in care Victor Ponta va castiga, este destul de clar ca viitorul lider PSD nu va fi si premier si acesta este un element calitativ important, este o realitate pe care Victor Ponta a afirmat-o, a repetat-o si atunci noi trebuie sa luam in calcul, atunci cand ne vom alege noua conducere, aceasta realitate. Asta e o decizie inteleapta in ideea de a crea un echilibru intre funtia prezidentiala, intre activitatea Guvernului si sustinerea din partid. Asta inseamna ca va trebui sa gasim in leadearshipul partidului, loc si pentru oameni din teritoriu si pentru figuri nationale. De ce nu, in premiera, poate ca n-ar fi rau, sa cooptam si oameni care reprezinta ruralul, totusi e 40% din populatia Romaniei acolo, ar fi nefiresc sa nu avem in conducere oameni care reprezinta acea categorie de public si de electorat.

Eu asta as sugera colegilor mei, sa ne gandim care este echilibrul corect intre oamenii care vin din teritoriu, inclusiv din zonele  care nu au fost pana acum in leadership, ma refer aici la orasele mici si la rural, este absurd sa nu ai in conducerea celui mai mare partid din Romania si aflat la guvernare 60% sau 70% din populatia Romaniei, pentru ca urbanul mic, mediu si ruralul reprezinta grosul populatiei Romaniei, este nefiresc ca preocuparile acestor oameni sa nu se regaseasca in leadershipul principalului partid din Romania.

Dar cred ca trebuie sa gasim un echilibru intre o viata de partid care sa continue si care sa nu mai repete greselile pe care noi le-am facut. Cand suntem la Guvernare si presedintele partidului e si Premier automat viata de partid devine un fel de apendice, o chestiune secundara fata de viata Guvernului. Liderul isi consuma majoritatea timpului si a energiei in exercitiul functiei guvenarmentale si atunci eu mi-as dori foarte mult ca cel ales sa se ocupe si de viata partidului cat suntem la guvernare, pentru ca in Opozitie te ocupi de viata partidului pentru ca e singurul lucru pe care il ai, dar cand esti la putere trebuie sa fii atent ca partidul sa se regenereze, sa se ocupe de resursa umana.

Trebuie sa putem sa gasim un echilibru intre cei care vor fi in Guvern, cei care vor sta la partid, atfel incat sa putem sa dam Guvernului sustinere si eficacitate ireprosabile, adica sa le asiguram conditii politice in care sa fie cel mai performant guvern pe care noi putem sa-l dam dar sa avem si o viata de partid dinamica, proaspata, energica, modernizatoare, astfel incat sa nu ne trezim ca s-a intamplat cum a fost, din nefericire, de multe ori, un fel de anexa a guvernarii si cred ca partidul merita o viata proprie si un anumit tip de efervescenta pe care le capatam cand suntem in Opozitie.

Care va fi noul lider al partidului nu stiu, dar el va fi un vot intr-un Congres, sper sa fie un Congres cat mai mare, numeros, larg, bine pregatit, cu oferte, cu mai multi candidati, asta este PSD-ul si ce am facut eu in 2005 cand impotriva tuturor calculelor am castigat impotriva dlui Iliescu, sau cum a facut Ponta in 2010, cred ca va fi o competitie deschisa si frumoasa si democratica in care dupa ce terminam alegerile sa ramanem la fel de buni colegi, indiferent cine a castigat si cine a pierdut si sa sprijinim noul Guvern si noul Presedinte.

Cand se va revizui Constitutia? Este un mare proiect esuat al USL.

Constitutia depinde de oameni. Constitutia noastra asigura, in conditii normale, un anumit rol presedintelui Romaniei, un rol de echilibru in viata politica, de mediator. Iata cum un personaj de tipul lui Basescu ti-a denaturat republica noastra. Iliescu si Constantinescu au avut totusi o incadrare in limitele spiritului Constitutiei, dar personajul Traian Basescu a impins limitele Constitutiei mult dincolo de ceea ce parea sa fie acceptatbil si in clipa de fata toti ne intrebam care este pana la urma rolul presedintelui, relatia dintre el, Premier, Parlament, societate.

Eu mereu spun - atentie foarte mare, incercati atunci cand umblam la Constitutie sa o facem intr-o perioada in care miza electorala nu este atat de mare astfel incat sa nu facem Constitutii dupa chipul si asemanarea unui lider al momentului. Cu alte cuvinte, faptul ca Basescu a creat o repubulica aproape unipersonala asta nu inseamna neaparat ca trebuie sa luam din atributiile presedintelui doar pentru ca cineva a abuzat de ele, atunci nu putem sa o modificam doar din teama ca mai apare vreun Basescu in urmatorii ani de zile.

Momentul modificarii Constitutiei ar trebui sa se produca la inceputul mandatului noului presedinte, el este pana la urma singurul personaj din tara care poate crea o majoritate in clasa politica si in societate pentru a modifica Constitutia si atunci cred ca printre principalele sarcini ale noului presedinte este o discutie mai impersonala, sa ne uitam la functionalitatea institutiilor, care e echilibrul intre institutiile statului astfel incat sa facem asta la adapostul unui ciclu politic.

Din nefericire, 2016 e foarte aproape si o intrebare este legata de mandatul presedintelui, daca mentim cei 5 ani pe care ii avem azi sau realiniam ciclurile politiice si avem 4 ani de zile pentru toata lumea, de la primar pana la Presedinte. Probabil asta ar fi o solutie pentru mai multa coerenta: mai putine alegeri. Eu sunt pentru modificarea Constitutiei.

Unde se va juca finala prezidentiala, vorbind pe geografie electorala?

Cred ca vom avea o victorie a lui Victor Ponta si cred ca va fi una suficient de concludenta astfel incat sa nu mai avem emotiile din 2009, sa fie o dferenta atat de stransa incat sa stam cu inima purice pana la terminarea votului. Eu cred ca Victor Ponta va obtine intre 52% si 54%. Ceea ce va conta foarte mult va fi atmosfera din marile orase. Bucurestiul va fi foarte important, este un generator de stare de spirit si de tendinta de vot. Trebuie sa ne uitam ce se intampla in marile orase, la Iasi, Constanta, Timisoara, Craiova, si sa pastram un nivel de mobilizare pentru cele trei categorii de public: pe cei care au votat in turul 1 trebuie sa ii tinem activi si energici, pe urma sunt cei care au votat alti candidati si trei, atentie foarte mare la categoria de public care vine exclusiv la turul 2, pentru ca sunt cateva sute de mii de oameni care nu vin la niciun fel de alte alegeri, nici la turul 1, nici la locale, nici la parlamentare, nici la europarlamentare, si acolo sa fim atenti ca si acel public sa primeasca din partea noastra un mesaj suficient de convingator. Plus o pregatire ireprosabila, cristal, in Diaspora, pentru a demonstra concret ca incidentele nefericite si inacceptabile din primul tur nu au fost ceva deliberat ci o sincopa de organizare.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.