Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Investiția strategică prin care sunt schimbate jocurile în Marea Neagră

marea-neagra

În REVISTA PRESEI de astăzi, stiripesurse.ro vă propune o analiză a jurnalistului Cristian Unteanu, din cotidianul Adevărul, pe tema unui mega-proiect turc prin care se schimbă jocurile de securitate în Marea Neagră.

Adevarul:

Dacă am mai fi avut flotă comercială, atunci chiar ar fi fost şi pentru noi o posibilitate enormă de joc. Urmează ca Turcia să deschidă o a doua cale maritimă directă din Marea Neagră înspre sud, spre Marea Marmara.
Aşa cum stau lucrurile acum, măcar ar trebui ca responsabilii noştri politici să poată să-şi îndrepte atenţia spre uriaşele posibilităţi deschise pentru activarea la maximum a ofertei noastre portuare care, teoretic cel puţin, ar fi trebuit gândită cu prelungirile fireşti pe rute terestre (autostrăzi şi căi ferate) sau fluviale, folosind celebrul şi niciodată neutilizatul potenţial al Dunării.
Coridorul Kucukcekmece-Sazlidere-Durusu, aşa numitul Proiect „Canal Istanbul“ este o investiţie strategică enormă, un canal artificial larg de 400 m şi cu o lungime de de 45 kilometri a cărui construcţie va fi finalizată până în 2023, cu un traseu paralel cu Bosforul şi care va permite circulaţia a cel puţin 160 de nave pe zi, în majoritate tancuri petroliere.
Un proiect strategic de importanţă strategică pentru Turcia şi nu numai.
Pentru Turcia, decizia privind o astfel de investiţie nu poate însemna decât faptul că are deja asigurările că i s-a confirmat statutul de „hub energetic“. Şi, iată, în paralel cu prezentarea oficială a proiectului construcţiei Canalului, a venit o altă ştire, de data asta de la Moscova: în acest an, GAZPROM va investi 3,28 miliarde $ în proiectul TurkStream, conducta de transport de gaz natural, adică dublul investiţiilor ruseşti de anul trecut în TurkStream. Iar prima linie (din cele două proiectate) a conductei va fi inaugurată în luna mai a acestui an şi va fi pe deplin operaţională la finele lui 2019. Prima linie a conductei este gândită pentru a asigura aprovizionarea Turciei, iar a doua pentru transport de gaze înspre Europa.
Importanţa proiectului noului Canal trebuie înţeleasă în acest context. Căci face parte dintr-o viziune mai largă, cea permisă de acordul de parteneriat strategic extins între Federaţia Rusă şi Turcia, dar şi al deschiderii de ultimă oră, din ce în ce mai structurate, a Turciei către ţările din Organizaţia de Cooperare de la Shanghai, mai ales către China cu ale sale noi ambiţii comerciale care o aduc, prin „centura maritimă“ parte a Noului Drum al Mătăsii, exact în acest punct al Mediteranei...
Dar mai există o dimensiune de excepţională importanţă şi cu o înaltă încărcătură simbolică. Până la acest proiect al Canalului, Turcia era „Gardianul Strâmtorilor“ conform Convenţiei de la Montreux. Dar, odată cu această responsabilitate, era supusă şi tuturor condiţionărilor înscrise în Convenţie. Aici, spre exemplu, printre multele altele, este înscrisă obligaţia de a permite trecerea din Mediterană a navelor de război cu un maximum de tonaj admis şi cu timp limitat de sejur în Marea Neagră. Iar pe timp de război, Turcia poate decide închiderea Strâmtorilor în cazul în care este putere beligerantă sau se simte ameninţată.  Dar, de data asta, se creează o situaţie cu totul nouă şi care va schimba fundamental echilibrul de securitate din zonă. (Mai multe detalii AICI)

Hotnews:

Prin nominalizarea Vioricai Dancila, PSD a compromis pana si acest titlu. De aici incolo, numai vesti proaste. Stirea nu mai este ca marele partid de stanga din Romania (vorba vine) a promovat in fruntea guvernului o femeie care militeaza pentru egalitatea de gen, ci faptul ca Liviu Dragnea si-a pus un sustinator fanatic in fruntea Guvernului. Au reusit sa murdareasca pana si ideea de progres al mentalitatilor, promovand o femeie intr-o functie inalta exclusiv pe criterii de loialitate, servilism si supunere, nu de competenta, viziune sau meritocratie. Cu aceasta propunere, liderul PSD ne-a umilit pe toti.
A umilit femeile promovand un anti-model, printr-o contraselectie scandaloasa. Nimic din activitatea ei n-o recomanda la un salt atat de important in cariera ei politica stearsa. L-a umilit pe seful statului, refuzandu-i oferta de premier-interimar. A umilit sistemul cu aluziile la “personajul veninos”.
Si-a umilit propriul partid, si-a batut joc ingrozitor de toti ai lui. Cat cinism! Sa-ti instalezi omul din Teleorman premier tocmai cand partidul maraie ca ai omorat democratia interna? Sa-i pui tocmai pe acuzatorii tai sa-ti propuna omul jucand astfel farsa grosolana a deschiderii? Sa recunosti ca ai avut mana proasta la premieri in timp ce impingi inca o catastrofa in cea mai inalta functie? De unde atata dispret fata toata lumea? Cum a ajuns un personaj atat de toxic sa invarta pe degete o tara intreaga? (Mai multe detalii AICI)

Ziarul Financiar:

Cursul şi bursa au reacţionat ieri la criza politică, astfel că euro a ajuns din nou la aproape 4,66 lei, după o creştere de 0,74%, iar bursa a scăzut cu 0,3%. Oamenii de afaceri sunt îngrijoraţi de faptul că un nou guvern va veni cu alte propuneri legislative care ar putea bulversa economia.
„Minunat ar fi – şi asta este marea mea spe­­ranţă - dacă ar veni cineva mâine la guver­nare şi ar zice: «Dragilor, nu mai schim­băm ni­mic în următoarele 12 luni!». Predictibi­lita­tea şi stabilitatea ar fi ideale pentru mediul de busi­ness“, a spus Mihai Marcu, CEO şi preşe­dintele consiliului de administraţie al MedLife, cel mai mare jucător din sectorul serviciilor medicale private.
Despre nevoia de stabilitate vorbeşte şi Adrian Mihai, unul dintre acţionarii şi fondatorii FAN Courier, cea mai mare companie de curierat din România.
„Mi-aş dori de la următorul guvern sta­bilitate şi predictibilitate, ca să ne facem pla­nu­rile bazându-ne pe nişte legi care să fie stabile pentru o pe­rioa­dă mai lungă de timp“, a spus Adrian Mihai, care con­duce o com­pa­nie cu 5.730 de salariaţi.
Transferul contri­bu­ţiilor sociale de la an­ga­jator la angajat, decla­ra­ţia 600, creşterile de sa­larii din sectorul buge­tar sunt doar câteva dintre temele care preocu­pă mediul de afaceri.
„Pentru investitori, o asemenea incertitu­di­ne la nivel politic nu poate fi pozitivă, mai ales că într-un interval foarte scurt am avut două schimbări de guverne în condiţiile în care coali­ţia are majoritate confortabilă în Parla­ment“, a spus Ionuţ Dumitru, preşedintele Con­siliului Fiscal. (Mai multe detalii AICI)

RFI:

Imensul avion A380 îşi găseşte cu greu cumpărători astfel că Airbus ia în calcul oprirea producţiei. Comenzi erau aşteptate să vină din China şi din Dubai. În lipsa lor, producţia se va opri ceea ce ar declanşa un adevărat seism industrial.
În prezent componentele Airbus A380 sunt realizate în Franţa, Germania, Spania, Marea Britanie şi Belgia. Este cel mai mare avion civil de transport de pasageri şi al treilea cel mai mare din industriua aeronauticii.  A380 are o capacitate maximă de 853 de scaune dar companiile aviatice au comandat, în mare parte, A380 cu o capacitate de 550 de scaune.
Conform preţului de catalog din acest moment, un A380 costă 445,6 milioane de dolari
La mai puţin de zece ani de la lansarea lui, A 380 pare a fi condamnat. O soluţie este aşteptată din partea companiei Emirates, a explicat directorul comercial al constructorului european Airbus. De altfel scenariul era invocat deja de câteva luni, în absenţa comenzilor. De această dată însă, chiar şi cele mai optimiste voci din grup au început să vorbească despre o oprire a producţiei.
De altfel compania Emirates este primul client al A380 cu 142 de avioane dintr-un total de 317 avioane comandate. Emirates are operaţionale 100 de aparate iar achiziţionarea de noi avioane A380 este o decizie ce nu poate fi luată cu o lejeritate prea mare.
Responsabilii Airbus susţin că li s-au cerut garanţii că producţia va continua. "Ei vor garanţii în timp ce Airbus doreşte comenzi – astfel că situaţia se învârte într-un cerc", au explicat şefii companiei cu sediul central în Franţa. Fiecare depinde de celălalt.
Iar o decizie de oprire a acestui program ar însemna o măsură inedită în cazul unui aparat de zbor care se află în circulaţie de mai puţin de zece ani. Ar însemna un fisco al aeronauticii mondiale. (Mai mute detalii AICI)

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.