Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Perspective incerte pentru dezvoltarea gazieră din Mediterana de Est

Transgaz
gazoduct Iasi Ungheni

În ciuda faptului că stă pe trilioane de metri cubi de gaz, perspectiva dezvoltării pe scară largă a Mediteranei de Est rămâne incertă, cu planuri de foraj în așteptare, programul de explorare al Libanului în regres și provocări geopolitice importante, potrivit Platts.

Adăugați la aceasta, probabilitatea ca într-un deceniu - sau mai devreme - consumatorii europeni să fie mult mai atenți atunci când vine vorba despre amprenta carbon a gazului natural, atunci se poate dovedi că o parte din gazul din regiune va rămâne în sol. Decepțiile recente nu au făcut nimic pentru a îmbunătăți perspectivele pe termen scurt și proiectele existente se confruntă cu impactul focarului de coronavirus asupra cererii de gaz și a cheltuielilor companiilor.

Cererea din câmpurile de gaze din largul Israelului, Tamar și Leviathan este de așteptat să scadă cu până la 9% în următoarele 18 luni, în timp ce Egiptul nu a exportat nici o încărcătură de GNL din luna martie.

De asemenea, în 2020 era de așteptat să repornească forajele în largul Ciprului, cu zeci de puțuri planificate, întrucât cercetările arătau că există suficient gaz pentru dezvoltarea unei industrii cipriote semnificative. Dar activitatea s-a oprit, iar jucători importanți cum ar fi Total Franța, Eni Italia și ExxonMobil din SUA au amânat operațiunile până anul viitor cel puțin.

Între timp, un prim puț forat în apele Libaneze nu a confirmat, declanșând temeri că nu există suficient gaz pentru o dezvoltare offshore.

Singura activitate de foraj în curs de execuție, este efectuată de TPAO companie de stat din Turcia în blocul 6 din Cipru, care a fost denunțată de comunitatea internațională, amenințând în continuare fragilul echilibru geopolitic din regiune.

PREOCUPĂRI PRIVIND CARBONUL

Analiștii rămân sceptici cu privire la noile evoluții majore din regiune, având în vedere numeroasele provocări cu care încă se confruntă și prăbușirea recentă a prețurilor la gazele.

„Am fost foarte sceptic în ceea ce privește gazele din estul Mediteranei, chiar și la prețurile anterioare anului 2019. Acum uitați de ele ”, a declarat pentru S&P Global Platts analistul principal al publicației Jonathan Stern, de la Institutul de Studii Energetice din Oxford.

Stern a spus că, până la momentul în care orice gaz nou din Mediterana de Est ar fi teoretic gata de export în Europa, (posibil abia de la sfârșitul anilor 2020) constrângerile legate de CO2 ar adăuga costuri și complexitate suplimentară.

„Deținătorii de resurse din Mediterana de Est trebuie să se concentreze asupra aprovizionării regionale: costuri economice mai mici și mai puține preocupări cu CO2”, a spus Stern.

Alți analiști sunt mai optimiști. Constantinos Papalucas, fondatorul firmei de consultanță EastMed Energy Hub, a declarat pentru S&P Global Platts că amânarea recentă a forajelor planificate a oferit o oportunitate pentru țările regiunii rămase în urmă să se regrupeze și să acționeze coordonat ca un ansamblu. „East Medul intră într-o perioadă de verificare a realității, dar nu există nicio cale de întoarcere, ci doar o cale de înaintare calculată”, a spus Papalucas. El a subliniat crearea Forumului gazelor din Mediterana de Est (EMGF) de către Cipru, Egipt, Grecia, Israel, Italia, Iordania și Autoritatea Națională Palestiniană în 2019, ca dovadă a voinței politice din regiune de a face industria gazelor să funcționeze.

El a adăugat că poziția politică a Turciei în ceea ce privește Mediterana de Est ar fi putut încuraja celelalte țări din regiune să se alăture forțelor pentru a înainta proiecte, cum ar fi gazoductul East Med de 10 Bcm / an. „Oriunde există amenințări, există oportunități. Poate că dacă Turcia nu s-ar fi comportat cum o face , restul țărilor nu ar fi acționat niciodată atât de rapid odată cu instituirea FEMC pentru a promova o politică energetică regională pentru Mediterana de Est ”, a spus Papalucas.

Citește și: A trecut un an de la condamnarea fostului lider PSD! Când ar putea fi eliberat Liviu Dragnea

Privind conducta EastMed, el a adăugat că, dacă Egiptul ar decide să se alăture cu noi descoperiri în apele Mediteranei de Vest, acest lucru ar crește probabilitatea ca capacitatea conductei să poată fi dublată la 20 Bcm / an, îmbunătățind viabilitatea proiectului.

Blocurile incluse în acordurile semnate recent cu ExxonMobil, Shell, BP, Chevron și Total sunt adiacente Cretei, care este punctul de plecare pentru al treilea pas al conductei.

ENIGMA CIPRU

Este una dintre ultimele țări din UE care încă arde motorina pentru generarea de energie, în ciuda faptului că a făcut trei descoperiri semnificative de gaze în ultimul deceniu. Dezvoltatorii primului zăcământ offshore găsit în 2011, Aphrodite, s-au angajat acum să trimită gazul în Egipt, în timp ce două descoperiri ulterioare - Calypso și Glaucus - rămân nedezvoltate. "Prioritatea ar trebui să fie gazificarea insulei, dar nimeni nu vrea să audă acest lucru", a spus Stern.

„Mediterana este o regiune în care multe țări utilizează încă mult mai mult petrol decât este necesar. Comutarea petrol-gaz utilizând gaz din regiune are sens dpdv comercial dacă politica poate fi rezolvată”, a spus el.

Cipru - în ciuda resurselor sale vaste de gaz - are planuri pentru importul de GNL în țară și intenționează să construiască CCGT pentru a arde gaz pentru producerea de energie electrică. Dar chiar și aici, există controverse. În cadrul unui acord de 289 milioane de euro (316 milioane de dolari) semnat în decembrie cu un consorțiu condus din China, un terminal de import flotant de GNL va fi instalat în portul cipriot Vassilikos la sfârșitul anului 2021 sau la începutul anului 2022.

În loc să închirieze un FSRU, Cipru îl va deține, ceea ce este discutabil dintr-o perspectivă economică, deoarece limitează capacitatea țării de a renunța la navă dacă nu mai are nevoie de ea.

Nicosia intenționează, de asemenea, să blocheze o tranzacție de furnizare de GNL pe 10 ani pentru terminalul său, astfel încât într-un moment în care majoritatea lumii se deschide în fața concurenței de gaze și GNL, Cipru face contrariul.

Acest lucru a ridicat multe sprâncene cu privire la motivația din spatele strategiei de import GNL din țară.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.