Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Piața locală de media, venituri record de 700 milioane de euro, în 2023

nonguvernamental.org
news stiri presa jurnalism jurnalisti

La nivel global, piața de media va încheia anul 2023 mai puternic decât se anticipase, rezultatul fiind favorizat în principal de contextul economic pozitiv, depășind semnificativ prognozele rezervate de la finalul lui 2022.

Veniturile globale din publicitate sunt estimate la 792 de miliarde de euro, în creștere cu 5,5% față de 2022, conform raportului Global Advertising Landscape publicat de Magna/IPG Mediabrands în decembrie 2023.

Pentru 2024, se anticipează o creștere de 7,2%, cu 1% din creștere provenind din evenimente ciclice, cum ar fi alegerile din SUA și evenimente sportive precum Euro 2024 și Jocurile Olimpice de la Paris.

Din perspectivă locală, piața de publicitate din România a beneficiat, de asemenea, de stabilitatea și rezultatele economice solide, peste așteptări.

Veniturile din publicitate au crescut cu 6,5% în 2023, comparativ cu anul anterior, atingând o valoare totală de 700 milioane de euro, conform estimării Initiative România, companie care editează anuarul MediaFactBook.

„După mulți ani marcați de provocări foarte diverse și intense, ne bucură să vedem o economie în creștere, chiar și într-un context inflaționist. Cu un consum care se păstrează pe un trend pozitiv și branduri care aleg să comunice aproape permanent, suntem siguri că piața de media își va consolida rezultatele peste așteptări din 2023 și va avea o creștere moderată și în 2024. Ne așteaptă un an în care toate canalele media vor fi activate puternic, cu media tradițională jucând un rol important în contextul electoral și al marilor evenimente sportive. Digitalul își menține trendul de creștere, cu focus pe rețelele sociale și ecommerce, iar OOH și radio vin să ofere noi oportunități de vizibilitate pentru branduri.”, susține Alexandra Olteanu, managing director Initiative România.

Cu o pondere de 52% din totalul pieței media, TV-ul se află pe un trend ascendent, reușind să atingă o valoare totală estimată de 366 milioane de euro, o creștere de 4,5% față de anul anterior.

Digitalul rămâne media cu cea mai dinamică creștere, +10% vs. 2022, până la valoarea estimată de 256 milioane de euro.

Atrăgând un estimat de 37% din totalul investițiilor media, digitalul își datorează creșterea în primul rând marilor platforme Google și Facebook, dar și adopției crescute a ecommerce-ului în rândul consumatorilor români.

Revenirea completă la un stil de viață activ se reflectă și în rezultatele înregistrate de Outdoor în 2023, unde estimăm o creștere de 8% comparativ cu anul anterior, până la o valoare de aproximativ 40 milioane de euro, și o cotă de piață de 6%.

El este urmat de Radio, unde se înregistrează o creștere mai redusă, de doar 3% față de 2022, până la un estimat de 33 milioane de euro, la sfârșitul anului.

Piața de print își continuă scăderea, -10% vs 2022, atingând un nivel estimat de 5 milioane de euro.

Top 5 sectoare economice din punct de vedere al investițiilor media rămâne neschimbat față de 2022.

Retailul își păstrează poziția dominantă, cu o creștere semnificativă de +12,5% față de 2022, atingând o valoare de 175 milioane de euro.

Cu un nivel al investițiilor aproape neschimbat, Healthcare se păstrează pe poziția secundă, iar Food&Beverages și E-commerce continuă clasamentul cu creșteri de aproximativ 8,8% comparativ cu 2022. Pe locul cinci se află Financial Services cu o creștere a investiției de 5%.

Sectoarele economice cu cele mai dinamice creșteri în investițiile de media în 2023 vs 2022 sunt Energy (+23%) și Horeca (+18%).

Piața de TV

În 2023, audiența de TV și-a continuat trendul descendent, însă într-un ritm semnificativ mai lent. Aproape de finalul anului, cifrele de audiență arată o scădere de numai 4% pentru televiziunea tradițională în targetul urban 18-54, în comparație cu -10% din anul precedent și -8% în anii anteriori. Grilele noi de toamnă au consolidat aceste audiențe, ajutând televiziunea tradițională să înregistreze +4% în octombrie și, respectiv, +3% în noiembrie, față de minimele record din toamna anului 2022.

Pro TV rămâne liderul posturilor generaliste cu o scădere marginală de 1% în targetul urban 18-54, și un share al audienței ce s-a îmbunătățit cu aproape 1 punct procentual.

Antena 1 urmează în apropiere, cu o creștere constantă de 6%, în timp ce share-ul a crescut cu 1,6 puncte procentuale.

Dinamica este semnificativă în Prime Time, unde Antena 1 a crescut în ultimul an cu 12% și a obținut 3 puncte de cotă datorită emisiunilor Chefi la Cuțite și America Express.

Kanal D încheie, de asemenea, anul 2023 cu +11%, dar performanța lor a fost semnificativ redusă față de prima jumătate a anului, când observăm o creștere de 27%.

În cazul posturilor de știri, rezultatele de audiență sunt influențate de mutarea atenției de la războiul din Ucraina, aflat în prim-plan în 2022, înapoi către posturile generaliste.

Cu toate acestea, războiul din Israel a marcat o reîntoarcere a publicului către posturile de știri, în special în primele zile din octombrie, când audiențele crescute au contribuit la reducerea pierderilor anuale.

Antena 3 încheie anul cu -11%, România TV cu -26%, Digi24 cu -16%, Realitatea Plus cu -28%, și B1TV cu -33%. Canalele de știri se pregătesc pentru o revenire puternică în 2024, când în România vor avea loc patru runde de alegeri.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.