Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Premiera spectacolului Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals de Matei Vişniec, pe 25 martie la TNB

facebook.com
TNB

Premiera spectacolului "Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals" de Matei Vişniec, pus în scenă de regizorul Botond Nagy, aflat la prima colaborare cu Naţionalul bucureştean, va avea loc pe 25 martie, la Sala Studio, în prezenţa autorului, potrivit news.ro

Inspirată din realitatea războiului bosniac, această piesă scrisă la începutul anilor 2000 îşi păstrează, din nefericire, actualitatea după mai bine de două decenii. Apreciată de critici drept una dintre cele mai frumoase piese ale lui Vişniec, melanj de dramă şi comedie neagră „Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals” (publicată în 2007 la Editura Lansman) a cunoscut mai multe montări între care o amintim pe cea a Companiei Influenscènes, în regia lui Jean-Luc Paliès (premiul presei în 2009 la Festivalul de la Avignon-secţiunea off), sau montarea Companiei Trap Door Theatre din Chicago în regia lui Istvan Szabo, prezentată în urmă cu un deceniu la Festivalul „Zilele Matei Vişniec” de la Suceava.

Autorul însuşi se arată surprins de impactul textului său astăzi, în pragul acestei noi premiere: „Nu ştiam în urmă cu 23 de ani că piesa mea va rămâne de actualitate. Astăzi mă gândesc la mamele soldaţilor morţi în Ucraina, mărturiseşte Matei Vişniec. Şi mă gândesc cu oroare în special la mamele din Rusia cărora le este interzis practic să-şi exprime durerea în urma pierderii fiilor lor. Din surse demne de a fi crezute se spune că regimul încarnat de Putin le alocă sume importante de bani familiilor care şi-au pierdut fiii cu condiţia să tacă şi să nu emită nici o critică faţă de agresiunea barbară a Rusiei împotriva Ucrainei. Rămâne deci în mod tragic foarte actuală tema mamelor care nu-şi pot trăi doliul, cărora li se ia dreptul de a-şi îngropa copiii după datinile ancestrale şi cărora li se interzice să plângă în public…”.

”Toată viaţa încercăm să căutăm, să găsim şi să păstrăm vii în noi acele momente ce conţin grija mamei noastre. Să potrivim fiecare puzzle din viaţa noastră, poate inconştient,  sub umbra norului ei trecător. Dar până şi asta este o joacă", se confesează regizorul. "Ne ascundem toată viaţa în speranţa că va veni ziua când Ea ne va găsi. Şi va opri rachetele din vecinătatea noastră, ne va striga din geam că e târziu, că e timpul să luăm cina. (…) Îmi doresc ca spectacolul să vorbească în numele tuturor mamelor şi femeilor care au suferit vreodată, fie că şi-au pierdut copiii, fie că n-au putut să-i aibă niciodată sau i-au abandonat, dar care au totuşi şansa să vadă, ca pentru prima dată, prin ochii copiilor lor. Dacă inocenţa ar fi palpabilă, mi-aş dori să o resimţim măcar pentru o clipă prin acest spectacol. Iar dacă suntem atenţi, poate o observăm înainte să călcăm din nou pe ea”.

În numai câţiva ani de la debut, regizorul Botond Nagy (absolvent al Universităţii de Artă din Târgu-Mureş, la clasa Bocsárdi László) şi-a construit o carieră promiţătoare. Remarcându-se printr-un univers scenic specific, dominat de soluţii tehnice originale, cu o ambianţă audiovizuală modernă, spectacolele lui Botond Nagy au fost invitate la festivaluri prestigioase atât în ţară, cât şi în străinătate, alături de cu nume sonore: Robert Wilson, Theodoros Terzopoulos, Oskaras Korsunovas, Pippo Delbono, Joseph Nadj ş.a. Spectacolul său ”Nora” de Ibsen (de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj) a fost nominalizat la premiile UNITER (2020) pentru „Cea mai bună regie” şi distins cu „Premiul pentru cea mai bună regie acordat de Ministerul pentru Resurse Umane al Ungariei”.  Asumându-şi provocarea pe care o reprezintă pentru orice regizor textele lui Matei Vişniec, Botond Nagy a optat din nou pentru acest autor, cu ocazia debutului său pe scena Naţionalului.

În distribuţie: Maia Morgenstern, Marius Bodochi, Lari Giorgescu, Aylin Cadîr, Răzvan Oprea, Ada Galeş, Florin Călbăjos, Ciprian Nicula, Mihai Calotă, Silviu Mircescu, Cosmin Dominte.
Scenografia - Andreea Săndulescu. Muzica originală & Sound design - Claudiu Urse. Mişcarea scenică – Botond Nagy. Dramaturgia - Agnes Kali. Light design - Cristian Niculescu.

Primele reprezentaţii vor avea loc în zilele de: 25 martie (premiera), 26 martie şi 22 aprilie, de la ora 19.30, la Sala Studio.

Biletele se pot procura de la Casa de bilete a TNB, precum şi online, pe Bilet.ro.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.