Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Presa și campania din Moldova

televizor televiziune

Dacă facem o radiografie a instituțiilor mass media din Moldova, observăm că principalele trusturi de presă s-au implicat direct în campanie. Au fost puține instituții care au încercat să redea obiectiv campania electorală și acestea în majoritatea lor au un rating mic și funcționează mai mult în online.

Trustul lui Plahotniuc (cel mai important din Moldova care are câteva televiziuni importante: Prime, Publika, Canal 2 au făcut o campanie pozitivă la adresa candidatului PDM, Marian Lupu. Au prezentat toate evenimentele electorale la care acesta a participat, până în ziua retragerii. În același timp, trustul a avut o campanie negativă puternică la adresa lui Andrei Năstase, candidatul DA. Acesta a fost atacat în special pe asocierea lui cu Victor și Viorel Țopa, doi oligarhi condamnați la închisoare, care acum sunt fugiți în Germania. Năstase a fost avocatul celor doi și este finul unuia dintre ei. Atacurile au continuat și după retragerea acestuia din cursă în favoarea lui Maia Sandu.

De partea cealaltă, Jurnal TV, trustul lui Țopa a avut o campanie pozitivă la adresa lui Năstase. Interesant a fost faptul că postul TV i-a atacat pe toți candidații de pe dreapta, inclusiv pe Maia Sandu, până la momentul în care Năstase s-a retras. Temele predilecte de atac la adresa lui Maia au fost asocierea acesteia cu Filat, precum și insinuări la adresa Maiei că poartă responsabilitatea pentru acordarea garanțiilor bancare în urma dispariției din bănci a miliardului de dolari. După ce Năstase s-a retras, trustul s-a mutat cu arme și bagaje în spatele Maiei și a început o campanie puternică de susținere a acesteia.

Niciunul din cele două trusturi nu a avut atacuri semnificative la adresa liderului PSRM, Igor Dodon. Acesta a fost menajat, până în ultima săptămână.

Postul național de televiziune Moldova 1 a avut o atitudine cât de cât obiectivă. Organizarea dezbaterilor a fost însă dezastroasă. Acestea au fost puține, candidații nu au avut posibilitatea să se înfrunte în mod direct, formatul fiind unul extrem de prost.

De altfel, toată campania a fost execrabilă, din punct de vedere al dezbaterilor TV. Mai toate televiziunile s-au axat pe formate de emisiuni care să nu permită o dezbatere serioasă. Au fost alese teme generale care nu au legătură cu atribuțiile prezidențiale. Doar postul Noroc Tv a avut o ultimă dezbatere organizată ca la carte.

Igor Dodon a evitat dezbaterile TV. A fost la una singură, în rest și-a trimis reprezentanți. De multe ori, un candidat la președinție se lupta cu un om din eșalonul doi al partidului advers, trimis de candidat.

Liderul socialist a avut un statut privilegiat. Atacuri puține redate de presă. A stat mai mult pe teren, la TV liderii dreptei să băteau între ei sau cu aghiotanții lui.

Ceilalți candidați au încercat să fie prezenți la dezbateri, deși multe erau organizate în același timp.

Ca o concluzie, presa dependentă și-a făcut treaba, așa cum i s-a trasat linia de către patroni. Bătălia din media a fost cam așa:

  • perioada întâi: Trustul lui Plahotniuc atacă persoana lui Năstase (pro UE, opoziție) iar Trustul lui Țopa atacă atât pe Maia Sandu (pro UE, opoziție) cât și pe Marian Lupu (pro UE, guvernare)
  • perioada a doua: Trustul lui Plahotniuc continuă să îl atace pe Năstase iar trustul lui Țopa se repliază în spatele Maiei Sandu și îl atacă pe Marian Lupu (chiar și după ce se retrage).

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.