Senatul a marcat, din nou, un fault la calitatea sistemului de educaţie: a adoptat, aşa cum ne-a obişnuit, în pripă şi netransparent, L634/23.11.2015, lege care permite înfiinţarea „super departamentelor universitare”.
Dacă sistemul de evaluare a calităţii în învăţământul superior ar fi unul eficient şi consacrat în spiritul integrităţii, calităţii şi eticii academice, probabil că o astfel de iniţiativă ar putea fi una susţinută fără probleme.
În condiţiile în care în România a fost consacrată sintagma „fabrica de diplome” cu privire la sistemul universitar, atrag atenţia asupra pericolelor generate de această lege:
- departamentele vor putea fi create de Senatele Universitare, cu aceleaşi atribuţii ca şi facultăţile, excluzând din procesul decizional Ministerul Educaţiei, Guvernul şi, în unele cazuri, consiliile facultăţilor din care fac parte respectivele departamente;
- departamentele primesc foarte multe atribuţii dar nu există un mecanism de control al calităţii şi de contestare a unor decizii;
- departamentele create, vor avea atribuţii echivalente cu cele ale unei facultăţi, fără a dispune de toate mecanismele de asigurare a calităţii existente la nivelul facultăţilor;
- conform acestei propuneri legislative studiile universitare de doctorat se vor organiza direct în cadrul departamentelor. Astfel, se crează o contradicţie în reglementarea şi în funcţionarea şcolilor doctorale, se subminează mecanismele de asigurare a calităţii care sunt prevăzute la nivelul şcolilor doctorale. Calitatea tezelor de doctorat şi a cercetărilor coordonate de şcolile doctorale va putea avea de suferit şi mai mult decât în scandalul tezelor plagiate.
Această propunere legislativă poate deveni lege doar dacă se adoptă nişte principii clare de integritate, etică şi control pentru calitatea în universităţi.
Comentează