Astăzi trebuie clarificate câteva chestiuni. Trebuie să stabilim, cu da sau ba, dacă anumite pericole vor fi prevenite, şi trebuie spus, cu da sau ba, dacă anumite proiecte vor fi susținute, vor deveni realitate, fară echivoc.
Așadar:
1. Poate Ministerul să finalizeze programele şcolare şi în luna septembrie să nu existe elevi care să înceapă anul şcolar fără manuale pe bănci sau nu poate? Vor avea copiii de clasa a IV-a manuale noi pe bănci sau vor învăţa după manuale de acum 17 ani? Când vor ajunge manualele în școli?
2. Anul acesta li se va respecta dreptul elevilor de clasele a XI-a şi a XII-a de a primi manuale gratuite sau vor fi nevoiţi să le cumpere in continuare din propriii bani?
3. Ce face exact ministerul cu OUG-urile care diluează învăţământul profesional şi care se află în sertarul Senatului? Există un studiu privind impactul OUG 49/2014 care dă acces tinerilor care nu au promovat examenul de BACALAUREAT în colegiile din cadrul unor universităţi?. Aceste colegii trebuie făcute pentru a oferi o calificare tinerilor, sau vor fi portiţe de a atrage bani de la bugetul de stat şi de a vinde iluzii unor tineri că pot studia într-o facultate, deşi nu au promovat examenul de Bacalaureat. În plus, OUG 94/2014, ordonanţa care defineşte învăţământul profesional în sistem dual în mod eronat, ce soartă va avea? Care este strategia concretă a ministerului privind învăţământul profesional? Numărul de locuri alocat învăţământului profesional poate fi de 60.000, 80.000 sau 100.000. Important este dacă şcolile profesionale au parteneri economici, dacă elevii acelor şcoli vor învăţa o meserie, dacă în momentul în care vor absolvi vor deţine competenţele căutate pe piaţa muncii. Sustineti sau nu, fară echivoc proiectul BURSA INVESTITORULUI.? Tot ceea ce trebuie să faceţi este să daţi aviz favorabil acestui proiect, iar din toamnă, peste 60.000 de elevi pot avea şanse egale să urmeze o şcoală profesională cu promisiunea de angajare la finalul acesteia de 100%. Şcolile profesionale şi liceele postliceale trebuie să fie bine ancorate în realitatea socială.
4. Va rezolva Ministerul problema autorizaţiilor sanitare în școli sau vom avea și anul acesta 100.000 de elevi care vor începe școala în clădiri nesigure din punct de vedere sanitar?
5. Ce soluții propune Ministerul Educaţiei pentru îmbunătăţirea rezultatelor la evaluările naţionale şi la examenul de Bacalaureat? Cum poate preîntâmpina concret ministerul ca o jumătate de generaţie de absolvenţi de gimnaziu sau liceu să nu mai pice la examenele de final de ciclu? Intentioneaza ministerul sa regândească sistemul de evaluare pentru perioada următoare? Nu toţi absolvenţii trebuie să fie matematicieni, fizicieni sau lingvişti, la fel cum nu toţi au talent la muzică, arte plastice sau aptitudini practice. Este timpul să introducem un Bacalaureat diferenţiat în funcţie de traseul terţiar pe care îl vor urma: universităţi, colegii, şcoli posliceale.
7. În privinţa titlurilor academice - vor exista sau nu sancţiuni la adresa instituţiilor care au secretizat lucrările de doctorat? Se va demara sau nu evaluarea şcolilor doctorale?
Am solicitat ministrului educaţiei reacţii clare, nu doar intenţii pentru modificarea avizelor la:
1. Propunerea legislativă privind generalizarea programului Şcoală după Şcoală;
2. Propunere legislativă pentru introducrea programului Masă la Şcoală, de diversificare a alimentaţiei în şcoală;
3. Propunerile legislative pentru decontarea navetei profesorilor şi a elevilor;
4. Propunere legislativă privind Bursa Investitorului pentru sprijinirea învăţământului profesional.
Aşteptam decizii ferme pentru că timpul trece. Dacă Ministerul Educaţiei îmbrăţişează aceste proiecte cu adevărat, atunci, de la anul copiii vor putea beneficia de o masă diversificata la şcoală, de after-school generalizat, de învăţământ cu adevărat gratuit iar absolvenţii şcolilor profesionale vor putea intra pe piața muncii.
Comentează