DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Soluții pentru RADET și ELCEN

Așa cum este structurat de ani de zile, Serviciul Public de alimentare cu apă şi căldură a Bucureştiului format din două entitǎți, ELCEN-producător şi RADET-distribuitor, separate ca patrimoniu, buget, conducere executivǎ, cu administrare şi management diferite (ELCEN - Ministerul Energiei, RADET- Autoritatea locală a Municipiului Bucureşti), s-a creat o situație absurdă, aberantă şi dezastruos de paguboasǎ, care are consecințe negative imense, revoltǎtoare, materializându-se în principal în defavoarea calității, continuității şi siguranței serviciului public. Bugetul Bucureştiului pierde zeci de milioane de euro anual şi avem de a face cu un jaf substanțial din buzunarul cetǎțeanului care plǎteşte lunar facturi împovǎrǎtoare, supraevaluate şi neconcordante cu calitatea „produsului” pe care îl plǎteşte.

Practic, cetățenii Bucureștiului sunt pǎcǎliți şi furați de douǎ ori - o datǎ în calitate de contribuabili, plǎtitori de taxe şi impozite din care se constituie BUGETUL MUNICIPAL (din care se plǎtesc subvențiile, facturile cǎtre ELCEN, în proporție de peste 50% din valoarea lor, întreținerea, reparațiile, cheltuielile de operare, penalitǎțile), iar a doua oarǎ ca plǎtitor de facturi (circa 49% din valoare), totul pentru un servici prea scump şi de proastǎ calitate, mult sub standardele oraşelor din lumea civilizatǎ.

Semnalǎm cȃteva elemente edificatoare ale gravitǎții şi importanței problematicii care necesită decizii administrative şi politice, radicale, complexe şi de maximǎ urgențǎ pe care mi le asum în calitate de candidat al Partidului România Unită la Primăria Capitalei românilor, cum ar fi:

►   „datoriile” RADET cǎtre ELCEN sunt de peste 3,6 miliarde RON (peste 750 milioane euro), sunt acumulate în timp (zeci de ani), cresc zi de zi şi sunt constituite, în majoritatea lor în mod artificial, din penalitǎți generate de reglementǎri abuzive şi incorecte ale ANRE, Ministerele Energiei şi Finanțelor Publice.

►   ELCEN-ul produce Agentul Termic la un randament primitiv (uneori 50-60%), mult sub performanțele sistemelor similare energetice din lumea civilizatǎ (randamente de peste 80-85%).

Aceastǎ situație existǎ din cauza nemodernizǎrii şi lipsei de retehnologizare a capacitǎțiilor de producție generatǎ de vechii şi actualii conducǎtori ai ELCEN prin incompetență, indolență sau voit, de unde putem deduce existența unui posibil „lanț de interese” prin care se vehiculeazǎ anual zeci de miloane de euro.

Partidul România Unită atrage atenția că în cauză poate fi vorba de o uriașă afacere ilegalǎ, frauduloasǎ şi coruptǎ pe baza unui „blat”/”combinații” oneroase între „conducerile ELCEN” şi baieții deștepți din energie, respectiv importatorii şi distribuitorii de gaze!

Afirm acest lucru deoarece amȃnarea retehnologizǎrilor şi modernizǎrilor şi neridicarea randamentelor de producție a energiei nu fac decȃt „sǎ ardǎ gaz mai mult”, deci „bani” mai mulți pentru „bǎieții deștepți”, practic DEVALIZÂND BUGETUL BUCUREŞTIULUI ŞI FURÂND BANII ROMÂNILOR!

►   RADET-ul are o rețea învechitǎ de zeci de ani, cu multe avarii, neprotejatǎ termic, supradimensionatǎ, neechilibratǎ (NB: a fost proiectatǎ şi executatǎ când existau marile platforme industriale), cu trasee mult prea lungi de la sursa de producție pȃnǎ la consumator, acest fapt generând o pierdere pe traseul de transport în medie de peste 30-35% (comparativ cu țǎrile dezvoltate unde pierderile în sistem sunt de circa 14-25%), iar în unele zone ale oraşului se depǎşeşte 40%. Acest aspect reprezintǎ tot o pierdere financiarǎ dublǎ (din bugetul municipal şi din bugetul de familie al cetǎțeanului bucureştean), dar şi de calitate submediocră a serviciilor, cu multe avarii şi parametrii tehnici scăzuți ai agentului termic livrat discontinuu şi sub valorile optime.

►   Inexistența unor unitǎți de Cogenerare performante (care sǎ producǎ agent termic şi curent electric) pe „colierul energetic” al oraşului care sǎ reducǎ atȃt pierderile la costurile de producție (prin creşterea randamentelor), dar şi cele de transport şi distribuție (prin reducerea distanței dintre sursa de producție şi consumatorul final).

►   Inexistența unor surse de cogenerare ca materie primă alternativă, alta decȃt gazele, cum ar fi gunoaiele oraşului (deşi există directive obligatorii şi fonduri europene în acest sens).

►   Sursele fotovoltaice variate, care ar putea creşte performanța sistemului şi reducerea valorii facturilor pe care le plateşte populația şi/sau pe care le cheltuie prin subvenții Municipalitatea din bugetul ei, bani din care se pot realiza alte necesitǎți ale comunitǎții bucureştene (strǎzi, şcoli, spitale, parcǎri etc);

►   Altǎ situație anormalǎ, mai puțin cunoscutǎ opiniei publice, dar la fel de nedreaptǎ şi paguboasǎ pentru comunitatea bucureşteanǎ, este costul curentului electric. Aşa cum a fost proiectat cu mulți ani înainte de 1989, sistemul energetic al Bucureştiului, principalul produs al producǎtorului de energie ELCEN era curentul electric, fapt justificat la acea vreme prin existența marilor platforme industriale, mari consumatori de energie electricǎ, agentul termic livrat populației fiind un produs secundar.

Ce s-a întȃmplat între timp? Platformele industriale au dispǎrut, pierzȃndu-se capacitǎți de producție şi sute de mii de locuri de muncǎ, iar o mare cantitate de curent electric „a rǎmas disponibil”, fiind introdus în Sistemul Energetic Național de unde ajunge în diverse direcții prin distribuția ENEL, inclusiv la Bucureşti pentru populație şi la Municipalitate în special pentru iluminatul public stradal şi alimentarea mijloacelor de transport public cu tracțiune electricǎ (troleibuze, tramvaie). Valoarea facturii anuale plǎtitǎ numai de Municipalitate pentru funcționarea oraşului este de circa 40 de milioane de euro. Așadar, ELCEN produce energie electrică, dar aceasta ajunge vândută la suprapreț către Municipalitate, iar bucureștenii plătesc foarte scump factura pentru energie electrică produsă în București!

Pentru îmbunătățirea calității vieții bucureştenilor şi pentru a asigura căldura şi apa caldă în condiții de normalitate, Partidul România Unită își propune:

•        Să asigure echilibrul preț de cost (producție, transport, distribuție) cu tariful pentru populație şi acordarea de subvenții mărite față de cele actuale, mai ales pentru grupele de pupulație defavorizate social, economic și biologic, după criterii  bine stabilite şi transparente;

•        Optimizarea costurilor pentru gigacalorie;

•        Energia electrică necesară oraşului va fi produsă în regim de cogenerare şi numai atunci când este nevoie de căldură.

•        Să gestioneze în mod optim evoluţia costurilor reale, cu posibilitatea de obţinere a unor reduceri importante la tariful pentru populaţie şi/sau subvenţiei asigurate din buget.

•        Să realizeze Strategia de Alimentare cu Apă Caldă şi Căldură a Municipiului Bucureşti

•        Să preia  de la ELCEN CET-urile: Sud, Vest, Progresu şi Grozaveşti

•        Să ia măsuri pentru a se reduce substanţial numărul de avarii pe reţeaua termică primară şi secundară a apei de adaos şi energie termică.

COMENTARIUL ESTE ASUMAT DE AUTOR
Urmărește-ne:
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.