Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informaÈ›ii È™i È™tiri
  • experienÈ›a premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi È™tiri, exclusivități È™i breaking news
DESCARCÄ‚ APLICAÈšIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Cea mai letală armă a teroriștilor

captsbtyagi.blogspot.com
terorism

Considerate metoda cea mai ieftină şi eficientă de a semăna teroare, vehiculele conduse de sinucigaşi sunt de zeci de ani arma preferată a grupărilor teroriste din Orientul Mijlociu şi pe care acum jihadiştii au adus-o în Europa, scrie vineri agenţia EFE după atacul de la Nisa.

Citește și: Franța anunță cine se află printre victimele atentatului de la Nisa

Primul atac de anvergură de acest fel a fost orchestrat în timpul războiului civil din Liban de unul dintre principalii artizani ai acţiunilor teroriste islamiste şi a avut ca ţintă trupele americane şi franceze staţionate la Beirut. 

În zorii tristei zile de 23 octombrie 1983, Imad Mughniye - un mercenar şiit care acţiona autonom, dar primea sprijin din Iran - privea convalescent din locuinţa sa din capitala libaneză cum cele două camioane încărcate cu explozivi pregătite de el şi conduse fiecare de un kamikaze izbeau aproape simultan baza Forţelor Multinaţionale. Atunci au fost ucişi 241 de militari americani, 58 de paraşutişti francezi şi 6 civili, plus 70 de răniţi. Câteva săptămâni mai târziu, forţa internaţională de interpunere s-a retras din Liban, unde războiul civil a continuat. 

La puţin timp după atentatul de la Beirut, pe 4 noiembrie, Mugniyeh şi grupările radicale şiite, care în 1985 urmau să creeze mişcarea islamistă Hezbollah, au arătat Israelului că atât timp cât va ţine sub ocupaţie sudul Libanului va trăi acelaşi coşmar. În acea zi, un tânăr kamikaze în vârstă de numai 20 de ani a detonat o maşină capcană în faţa unei baze militare capturate de trupele israeliene, provocând 89 de morţi, dintre care 29 au fost soldaţi israelieni. Acela a fost primul din seria numeroaselor atacuri de acest fel ce s-au succedat în următorii 17 ani împotriva trupelor israeliene din Liban. 

Tactica vehiculelor folosite ca armă a fost adoptată în anii '90 de grupările islamice radicale atât şiite cât şi sunnite, dar mai ales de reţeaua teroristă al-Qaida, care la 11 septembrie 2001 a ajuns la un nivel superior, folosind avioane în atacurile asupra Turnurilor Gemene din New York şi asupra Pentagonului, după ce anul anterior în portul Aden (Yemen) atacase cu o ambarcaţiune încărcată cu explozivi distrugătorul american USS Cole, 17 militari americani fiind atunci ucişi. 

Atacurile asupra ambasadelor SUA în Kenya şi Tanzania, pe 7 august 1998, au fost de asemenea comise de doi kamikaze care si-au detonat maşinile capcană. 

Această tactică teroristă a marcat şi începutul ofensivei jihadiştilor în Irak, în august 2003 ei folosind o autobetonieră într-un atac la Bagdad, soldat cu moartea emisarului special al ONU, Sergio Vieira de Mello, şi a altor zeci de persoane. De atunci, peste 5.000 de maşini capcană au explodat în Irak, provocând zeci de mii de victime. 

Dar cum întâmpină dificultăţi în procurarea şi transportul de explozivi, teroriştii ajung să elaboreze noi strategii. Metoda camionului fără explozivi condus de un individ care ştia că nu va scăpa cu viaţă marchează o nouă evoluţie în tehnicile teroriştilor odată cu atacul de la Nisa, chiar dacă nu este ceva întru totul nou, mai mulţi palestinieni fiind împuşcaţi în ultimii ani de soldaţi israelieni după ce au intrat deliberat cu vehiculele în trecători.

ACTIVEAZÄ‚ NOTIFICÄ‚RILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.