Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Exclusiv. De ce s-a blocat cardul de sănătate. Drept la REPLICA: Cum răspunde Teamnet / UPDATE

card sanatate

UPDATE: Ca urmare a publicării materialului cu titlul “Exclusiv. De ce s-a blocat cardul de sănătate”, pe website-ul Stiripesurse.ro, în data de 2 noiembrie 2016, Teamnet face următoarele precizări:

“În prezent, suntem în etapa de negociere a contractelor cu CNAS, având ca bază documentația de atribuire. Durata procesului de semnare este dată de acest demers inerent de negociere, nicidecum de faptul că Teamnet refuză semnarea contractelor și preluarea proiectelor.

Desfășurându-și activitatea în concordanţă cu standardele etice si prevederile legale valabile, compania și-a asumat toate cerințele din documentația de atribuire și poartă discuțiile de negociere în spiritul respectării acestor cerințe. În consecință, infirmăm mesajul din materialul sus-menționat, potrivit căruia “Teamnet a cerut recent să fie eliminată din contract clauza legată de nefuncţionarea sistemului pentru o perioadă mai mare de 72 de ore”. De asemenea, dezmințim afirmația din acest articol potrivit căreia nu ne vom asuma functionalitățile sistemului pentru reînnoirea cardurilor.

* ȘTIREA INIȚIALĂ

Cardul de sănătate s-a blocat ieri din nou, după cum a relatat știripesurse, dar în spatele acestui scandal nesfârșit stau lucruri uluitoare.

În CNAS domnește șocul și groaza din cauză că problemele cu cardul de sănătate nu par să mai aibă rezolvare, iar TeamNet Group, compania care a câștigat contractul de mentenanță de 5 milioane de euro, a recunoscut într-un drept la replică pentru știripesurse că această companie nu va prelua mentenanța sistemelor care asigură funcționarea cardului de sănătate decât după ce acestea nu vor mai avea niciun fel de probleme. Cei care au inițiat licitația credeau că instituția va plăti cinci milioane de euro tocmai pentru a asigura buna funcționare a cardului și a avea asigurată rezolvarea dificultăților care apar pe parcurs, dar acum s-au trezit că TeamNet nu vrea să semneze contractul de mentenanță cât timp cardul are probleme!

Citește și: Cioloș: Problema cardului de sănătate este că acolo nu există contract de mentenanță

“Licitațiile pentru CEAS și PIAS au ca scop asigurarea mentenanței unor sisteme funcționale. În consecință, este firesc și absolut legal ca defectele survenite înainte de începerea contractului să fie rezolvate de către proprietarul sistemului până la preluarea sistemelor în mentenanță de către Teamnet. De asemenea, trebuie avut în vedere că echipamentele din cadrul PIAS sunt vechi, iar probabilitatea de defectare este una ridicată. Pentru eventuale defecte viitoare, dimensionarea costurilor a fost facută conform standardelor din industrie”, a declarat BOGDAN PADIU, CEO TEAMNET GROUP, pentru știripesurse.

Această declarație a confirmat însă cele mai negre așteptări ale celor de la CNAS, care se tem că au în față un contract fierbinte pentru care vor da cu subsemnatul în fața autorităților câtă vreme cele 5 milioane de euro pentru mentenanță pot fi justificate doar dacă sunt plătite pentru a asigura funcționalitatea cardului de sănătate. Cum TeamNet solicită ca sistemele cardului să nu aibă probleme, CNAS ar trebui să angajeze alte cheltuieli înainte de a-i da drumul contractului de mentenanță, adică să plătească de două ori pentru aceleași activități, după cum arăta știripesurse în dezvăluirile sale, lucru care va intra cu siguranță sub lupa DNA. TeamNet a confirmat însă în dreptul său la replică informațiile aflate în exclusivitate de știripesurse, iar oamenii din interiorul CNAS vin acum cu noi dezvăluiri care să arate situația imposibilă în care se află instituția în raport cu TeamNet.

Citește și: Probleme mari cu cadul de sănătate: CNAS a recunoscut dificultăţile

Așadar, după ce săptămâna trecută știripesurse a prezentat în exclusivitate documente secrete despre scandalul cardului de sănătate, astăzi vă putem prezenta detaliat, conform surselor din CNAS, motivele pentru care CNAS amână semnarea contractelor de mentenanţă pentru card (CEAS) şi PIAS (Platforma Informatică a Sistemului Asigurărilor de Sănătate). Reamintim că cele două contracte au fost câştigate de firma TeamNet International şi au o valoare însumată de 22,3 milioane Lei  (aproximativ 5 milioane Euro).

Principalul motiv al amânării este  cerinţa neobişnuită a furnizorului ca sistemul PIAS să fie perfect funcţional în momentul semnării contractului. Numai că aceasta este însăşi raţiunea  contractului de mentenanţă. În caietul de sarcini al licitaţiei pentru mentenanţa PIAS este prevăzut în mod cât se poate de clar:

”Prestatorul trebuie să asigure funcţionarea în integralitate, la un nivel standard de performanţă,  a platformelor hardware aferente sistemelor informatice din cadrul PIAS cu excepția componentei Sistemul Informatic Dosarul Electronic de Sănătate”. Mai mult chiar, documentul arată că ”Prestatorul va asigura, contra-cost, pe întreaga perioadă de valabilitate a contractului, eventualele echipamente, componente, piese de schimb si materiale noi, originale sau compatibile şi echivalente din punct de vedere al performantelor, necesare mentinerii in stare de functionare a echipamentelor hardware ale PIAS.... Prestatorul va asigura transportul, instalarea si configurarea echipamentelor, componentelor si a pieselor de schimb inlocuite fara costuri suplimentare. În cazul unor defectiuni ale unui echipament care necesita inlocuire, ofertantul are obligatia de a asigura functionarea sistemului printr-o solutie provizorie, urmand ca livrarea echipamentului sa fie asigurata in cel mai scurt timp pentru a se evita oprirea sistemului sau functionarea defectuoasa a acestuia.”

Deşi prin oferta depusă în cadrul licitaţiei, TeamNet International s-a angajat să respecte aceste prevederi, în acest moment condiţionează semnarea contractului de  mentenanţă PIAS de repararea de către CNAS a 26 de ”echipamente defecte” , în valoare de 200.000 Euro (așa cum se poate vedea AICI). Ulterior, după momentul în care cele 26 de echipamente vor fi reparate pe banii CNAS,  TeamNet va subcontracta către HP servicii de mentenanţă, iar CNAS va plăti de două ori câte 200.000 de Euro pentru aceleaşi servicii. Această plată dublă este un motiv major de îngrijorare pentru toţi directorii  din CNAS deoarece sunt perfect conştienţi că pentru ea vor trebui să dea explicaţii în faţa instituțiilor abilitate ale statului.

O întrebare de bun simţ este cine poate să certifice că sistemul PIAS este ”perfect funcţional”. Oamenii se tem, pe bună dreptate, că TeamNet poate să invoce  ”greaua moștenire” oricând ceva nu funcţionează. Semnalele în direcţia aceasta sunt evidente.

Citește și: EXCLUSIV Ce ascunde agonia cardului de sănătate / DOCUMENT / UPDATE

Astfel, TeamNet a cerut recent să fie eliminată din contract clauza legată de nefuncţionarea sistemului pentru o perioadă mai mare de 72 de ore. Practic, această cerinţă este critică pentru doctorii de familie care au probleme cu decontarea serviciilor înregistrate offline şi care o cer insistent CNAS şi Ministerului Sănătăţii. Respectarea acestei clauze a fost asumată de furnizor prin ofertă, neîndeplinirea sa dând dreptul CNAS să rezilieze contractul fără intervenţia vreunei instanţe sau aplicarea altor formalităţi. Eliminarea acestei clauze din contract îi pune în gardă pe directorii din conducerea CNAS. Pe de-o parte, aceștia anticipează că s-ar putea să se confrunte cu nefuncţionări de durată ale sistemului .Pe de-altă parte, vor putea fi oricând acuzaţi de abuz în serviciu prin modificarea ulterioară a caietului de sarcini.

Lista de probleme şi temeri din interiorul CNAS legate de semnarea contractelor de mentenanţă nu se opreşte aici.  Am aflat, de pildă, că orice intervenție neautorizată a celor de la TeamNet în softul proprietar HP de pe echipamente implică, automat, pierderea garanţiei pentru hard. Consecinţa imediată este că nici HP nu îşi mai asumă funcţionarea în integralitate a platformei PIAS. Sursele din CNAS spun că dacă aceste softuri se strică ”nimic nu va mai merge in PIAS”.

Bomboana de pe colivă se află însă chiar în documentul prezentat de știripesurse în exclusivitate, din care reiese că CNAS are obligaţia ca până la sfârşitul acestui an să emită aproximativ 800.000 de carduri de sănătate. Baiul este că, şi în acest caz, câştigătorul licitaţiei de mentenanţă a refuzat să îşi asume responsabilitatea şi termenele pentru această operaţiune  deşi în caietul de sarcini cerinţa a fost explicitată cât se poate de precis: ”Trebuie asigurate următoarele funcționalități: .... reînnoirea cardurilor, atunci când este necesar (distrugere, pierdere, defecțiuni tehnice, etc)”.

Cum  TeamNet consideră ca şi aceasta activitate este tot în sarcina beneficiarului, cei de la  CNAS au ajuns să se întrebe de ce să mai semneze un contract cu un furnizor pe care să-l plătească din bani publici dacă toate activităţile prevăzute în caietul de sarcini le revin tot lor...

În concluzie, încurcate sunt cărările achiziţiilor publice!

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.